تبیان، دستیار زندگی
عباس باقری گفت: قیصر امین‌پور ثابت كرد كه می‌شود روستایی ماند و با مردم ماند و در عین حال می‌شود بر تفكر شهری چیره شد. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امین‌پور نماینده‌ی بحق شاعران گوشه‌نشین بود

امین‌پور

عباس باقری:

امین‌پور نماینده‌ی بحق شاعران گوشه‌نشین بود

عباس باقری گفت: قیصر امین‌پور ثابت كرد كه می‌شود روستایی ماند و با مردم ماند و در عین حال می‌شود بر تفكر شهری چیره شد.

این شاعر عنوان كرد: امین‌پور هم شعر و هم شخصیتش از مصادیق سهل‌ و ممتنع ادبیات امروز است. زلالی عاطفه و زلالی شعر قیصر آن‌چنان به هم پیوند خورده كه گویی دو وجود گرانبها در یك روح گرد آمده‌اند و می‌توانند با حقیقت وجودی شعر درآمیخته شوند.

باقری از امین‌پور به‌عنوان بچه‌ی پاك و زلال روستایی یاد كرد و افزود: امین‌پور از بچه‌های پاك و زلال روستا بود كه توانست بر كلان‌شهری چون تهران اشراف پیدا كند و واقعیت وجودی خود را بر این شهر بگستراند.

او در ادامه یادآور شد: امین‌پور شاعرانه زیست و در شعر به مرتبه‌ی شهودی كلمه رسید. از كلمه نردبانی فراز كرد تا با آن بتوان تعریف تازه‌ای از انسان با همه‌ی دردها، آرمان‌ها و آرزوهایش ارایه داد. قیصر توانست از روستای كوچكی چون «گتوند» هم بخشی از معرفت‌شناسی در حوزه‌ی ادبیات و فرهنگ را در كلان‌شهری چون تهران به تصرف درآورد. او ندا داد كه شعر همین گوهر نظم دری را به پای زیاد‌ه‌خواهان و انحصارطلبان نریختن است و از دل آفتابی مردم كوچه سردرآوردن و با آن‌ها هم‌كاسه و هم‌صدا شدن و هم‌بیعت شدن است؛ بیعت به‌سمت افق‌های آفتابی كلمه، كه در ابتدا خدا بود، بعد كلمه و اگر می‌فروشیم، همین به كه بازوی خود را؛ نه كلمه كه خلقت اولین است.

این شاعر ساكن زابل تأكید كرد: امین‌پور توانست نشان دهد كه می‌شود هم با كلام فاخر سخن گفت و هم مردم عادی را به مشاركت و تنفس در هوای شعر دعوت كرد. امین‌پور نماینده‌ی بحق ما شاعران دورافتاده، گوشه‌نشین و خنجر به پهلو شكسته است؛ از این رو امین‌پور همیشه هست.

عباس باقری در پایان گفت: این حادثه را كه می‌تواند ادبیات ما را متأثر و می‌تواند بازتاب‌هایی چندگانه‌ای را ایجاد كند، به جامعه‌ی ادبی تسلیت می‌گویم.

قیصر امین‌پور از نظر آراستگی کلام جزو بهترین‌ها بود

امیر برزگر گفت: نو بودن اشعار با وجود ریشه داشتن در ادبیات کهن، از بارزه‌های آثار مرحوم قیصر امین‌پور است.

این شاعر در خراسان، افزود: امین‌پور را باید یکی از بهترین و برترین شاعران معاصر دانست. از میان شاعران نامدار، قیصر امین‌پور به جهت آراستگی کلام و زیبایی شعر، چه از نظر ساختاری و چه محتوایی، جزو بهترین‌ها بود. او شخصیتی بسیار مهربان، منظم و باایمان داشت.

وی درباره‌ی تأثیرات آثار قیصر امین‌پور بر رشد ادبیات معاصر، اظهار داشت: غیر از شعرای خراسان که وابستگی و پیوستگی عمیقی با شعر کهن خود دارند و دارای ریشه‌های سترگی در شعر خراسان هستند و کم‌تر از کسی تقلید می‌کنند، جوان‌های نسل دوم و سوم انقلاب خیلی تحت تأثیر قیصر امین‌پور بوده و لذا وی تأثیر بسیار شگرفی روی جوانان شاعر و خصوصا در حوزه‌ی تهران داشت.

برزگر خاطرنشان كرد: قیصر امین‌پور جزو شاعرانی است که مسلما گروهی از ایشان پیروی می‌کردند؛ چرا که هم از نظر دانش و هم از نظر بینش شعری، بسیار قوی بود و اشعار وی در عین حال که نوست، در ادبیات کهن ما ریشه دارد و این چیزی است که شاعر را ماندگار کرده و مورد پسند و تقدیر همه‌ی علاقه‌مندان به شعر واقع می‌شود.

امیر برزگر تصریح کرد: بسیاری از شاعران هستند که شعر آن‌ها نوست؛ ولی در عمق ادبیات کهن ما ریشه ندارد و بعضی هستند که آن‌قدر شعرشان کهنه است که کسی به خواندن اشعارشان رغبت نمی‌کند؛ اما قیصر امین‌پور جزو شاعرانی است که شعرش قابل انتقال به دیگران بوده و بسیاری از وی پیروی می‌کردند.

او همچنین گفت: به نظر من، شعر «سفر ایستگاه» شاید به نوعی در ارتباط معنوی با همین اتفاق باشد که گویا خودش از بروز چنین اتفاقی آگاه بوده است.

«قطار می‌رود

تو می‌روی

تمام ایستگاه می‌رود

و من چقدر ساده‌ام که سال‌های سال

در انتظار تو

کنار این قطار رفته ایستاده‌ام

و همچنان به نرده‌های ایستگاه نظاره می‌کنم»

 منبع : ایسنا