تبیان، دستیار زندگی
تغییرات معینی كه درشیوه زندگی ایجاد می شود، تاثیر قابل ملا حظه ای بر كاهش خطر ابتلا به بیماری و حمله های قلبی خواهد داشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوای قلبتان را داشته باشید

تغییرات معینی كه درشیوه زندگی ایجاد می شود، تاثیر قابل ملاحظه ای بر كاهش خطر ابتلا  به بیماری و حمله های قلبی خواهد داشت.

با افزودن یك برنامه ورزشی به برنامه روزانه می توان به سادگی و همزمان سطح كلسترول، قند و فشارخون را در حد طبیعی حفظ كرد.

حذف بعضی از عادت های زیان آور، مانند سیگار كشیدن نیز بر سلامتی دستگاه قلبی – عروقی خواهد افزود. مواد حاصل از كشیدن سیگار خاصیت انعطاف پذیری شریانها را كم می كند و سبب تشكیل پلاك های رسوبی می شود. حتی سیگاركشیدن غیر مستقیم نیز می تواند باعث بیماری و حمله های قلبی شود.

یكی دیگراز كارهای سودمند برای پیشگیری از بروز حمله های قلبی ، كاهش وزن است.

افرادی كه افزایش وزن دارند 6/3 سال زودتر از كسانی كه وزن طبیعی دارند به حمله قلبی دچار می شوند. افرادی كه شكم بزرگی دارند و وزن زیادی را دراین ناحیه از بدن خود تحمل می كنند و اندامی به شكل " سیب " دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند ، چاقی، فشار خون بالا و دیابت را نیز به دنبال دارد.

شركت منظم در فعالیت های ورزشی"تمرین های ایروبیك به مدت 30 دقیقه درروز " می تواند میزان كلسترول خوب(HDL) را افزایش داده، از مقدار فشارخون، تری گلیسیریدها و قند خون بكاهد. به علاوه، خاصیت انعطاف پذیری شریان ها حفظ می شود و در برابر تشكیل پلاك های رسوبی مقاومت می كنند.

از یك رژیم غذایی مناسب و سالم پیروی كنید كه چربیهای اشباع شده و كلسترول به مقدار كم و میوه ، سبزی و فرآورده های لبنی كم چربی و غلات به مقدار زیادی داشته باشد.

راه های پیشگیری

مقدار اُمگا 3( یك نوع چربی غیر اشباع ) را افزایش دهید. انجمن قلب توصیه می كند كه حداقل دو  بار در هفته، غذاهای دریایی( ماهی) مصرف شود. مصرف این نوع غذاها مقداراسیدهای چرب اُمگا 3 را افزایش می دهد. همچنین، افراد مبتلا به بیماری قلبی – عروقی می توانند روزی حداقل یك گرم اُمگا 3 مصرف كنند.

مقدار فشار خون را در حد طبیعی حفظ كنید . بنابر پژوهش های اخیر، رژیم غذایی مناسب برای بیماران قلبی می تواند سطح كلسترول تام( كل كلسترول خون )خون در حد 7 درصد و LDL( كلسترول بد ) را تا حدود 9 در صد كاهش دهد. یك رژیم غذایی خوب و سالم باید حاوی 2000 كالری در روز باشد. دو واحد گوشت بدون چربی یا ماهی ، دو واحد فرآورده های لبنی كم چربی ، 4 تا 5 واحدسبزی، 4 تا 5 واحد میوه و 7 تا  8 واحد غلات و 4 تا 5 واحد دانه های گیاهی، تركیب اصلی یك رژیم غذایی سالم را تشكیل می دهند . به خاطر داشته باشید كه زمانی داروهای تجویز شده  توسط پزشك مؤثر خواهد بود كه در كنار یك شیوه زندگی سالم و تغییر یافته مصرف شوند.

انجام این آزمایش های كلیدی برای پیشگیری از بیماری قلبی توصیه می شود:

اندازه گیری كلسترول، فشار و قندخون. آنچه به قلب شما زیان می رساند افزایش سطح كلسترولLDL  و تری گلیسیریدها در خون است كه شریان ها را تنگ كرده و به علت تشكیل پلاك سبب بسته شدن شریان ها خواهد شد. كلسترولHDLبه پاك شدن شریان ها كمك می كند.

مقادیر طبیعی و غیر طبیعی

مقدار كلسترول تام(LDL+ HDL ) : باید كمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر خون باشد.

مقدار 200 تا 239 میلی گرم دردسی لیتر خون ، افزایش( مرزی) كلسترول تام را مشخص می سازد و مقدار بیش از240میلی گرم در دسی لیتر خون نیز به عنوان افزایش كلسترول خون شناخته می شود.

كلسترولLDL (بد): مقدار كلسترولLDL درخون باید در حدود 130 میلی گرم در دسی لیترخون باشد. مقادیر بین 130 تا 159 میلی گرم در دسی لیتر خون مشخص كننده افزایش( مرزی)LDL است . مقدار 160 میلی گرم در دسی لیتر خون نیز افزایش كلسترولLDL را نشان می دهد.

كلسترولHDL ( خوب): مقدار كلسترولHDL در خون باید در حدود 60 میلی گرم در دسی لیتر باشد( در زنان) . مقادیر 40 تا 60 میلی گرم كلسترولHDL در دسی لیتر خون كاهش( مرزی ) آن را نشان می دهد. اگر مقداركلسترولHDL به كمتراز 40 میلی گرم در دسی لیتر خون برسد، با كاهشHDL روبه رو هستیم. پژوهش ها نشان می دهند كه افزایشHDL در زنان نقش محافظتی بیشتری درمقابل ابتلا به بیماری های قلب وعروق ایفا می كند. زنانی كه سطح كلسترولHDL خونشان كمتر از حد طبیعی است، 6 برا بر بیش از سایرین به حمله های قلبی دچار می شوند.

تری گلیسیریدها : مقدار طبیعی  تری گلیسیریدها در خون ، كمتراز 150 میلی گرم در دسی لیتر خون است .

متخصصین قلب معتقدند كه مقادیر بیشتر، زنان را در معرض خطر بروز حمله های قلبی قرار می دهد( به ویژه زنان سالخورده )، حتی اگر سطح كلسترول تام در خون آنان طبیعی باشد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.