تبیان، دستیار زندگی
اگر اهل دیدن فیلم باشید، حتما یكDVD-Rom دارید و تعداد زیادی همDVD جورواجور با ماركهای مختلف. تقریبا تمامی فیلمهای امروزی رویDVD هم در دسترس هستند. حتی بیشتر اوقات اولDVD فیلمها عرضه می شود، بعدCD و كاست ویدئویی آن ، چراكه هز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمر

DVD هایتان دراز باد!

اگر اهل دیدن فیلم باشید، حتما یكDVD-Rom دارید و تعداد زیادی همDVD جورواجور با ماركهای مختلف.
تقریبا تمامی فیلمهای امروزی رویDVD هم در دسترس هستند. حتی بیشتر اوقات اولDVD فیلمها عرضه می شود، بعدCD و كاست ویدئویی آن ، چراكه هزینه تولید و توزیعDVD پایین تر ازCD است.
كیفیت صدا و تصویر آن هم كه زمین تا آسمان باCD و نوارهای ویدئویی تفاوت دارد.
ظرفیتDVD هم تقریبا 7 برابرCD های امروزی است. این مزایا باعث شده استDVD طرفداران زیادی داشته باشد.
شركتهای معروف سازندهDVD، ادعا می كنند عمر آن بسیار بیشتر ازCD است و DVD های شما می توانند چند دهه به شما خدمت كنند(!) به شرطی كه از آنها خوب مراقب كنید.
دی وی دی ها بسیار حساس تر از سی دی ها هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. با این كه عمر مفیدDVD را بین 30 تا 50 سال تخمین می زنند براثر بی احتیاطی های كوچك و جزیی ممكن است خیلی زودتر از آنچه تصور می كنیدDVD هایتان را از دست بدهید.
سازندگانDVD معتقدند این دیسكها در مقابل هوای بسیار گرم و بسیار سرد مقاوم هستند، اما گاهی یك ذره گرد و خاك یا لكه آلودگی ممكن استDVD شما را از بین ببرد. از آنجا كه اطلاعات رویDVD بسیار فشرده هستند، با كوچكترین خراشی اطلاعات زیادی را از دست می دهید.
سایز 7/4 گیگابایتیDVD های امروزی در مقابلCD های 700مگابایتی گواهی بر این ادعاست.

نكات زیر را در نگهداری و مراقبت ازDVD های خود به كار بندید، تا عمر آنها را به 5، 25 یا حتی 50 سال افزایش دهید.

1- اگر قصد دارید یكDVD را در آرشیو خود نگه دارید، بهتر استDVD یك بار نوشتنی (Write-once) بخرید.
این نوعDVD ها برای آرشیو كردن ، بهتر از انواعی است كه قابلیت چندبار نوشته شدن دارندrewritable و با اطمینان بیشتر می توانید آنها را در آرشیو خود برای سالها نگه دارید.
در ضمن ، قیمت آن هم كمتر ازDVD هایrewritableاست.

2- گذاشتنDVD ها بدون هیچ حفاظی روی همدیگر، آنها را بسرعت نابود می كند. برخی از مردم عادت دارندDVD ها را در بسته های 25، 50یا حتی 100 تایی كه یك میله مخروطی شكل دارد و دیسكها روی هم قرار می گیرند، بگذارند. این بدترین روش نگهداری ازDVD است.
به محض این كه روی یكDVD چیزی ذخیره كردید، حتما آن را در یك پوشش مناسب قرار دهید. درست است كه قابهای پلاستیكی و كاغذی سبك تر هستند و حمل ونقل آنها ساده تر است ، اما هیچ نفعی عاید شما نمی شود و از دیسكها در مقابل ضربه ، گرد و خاك ، اجسام نوك تیز و مایعات محافظت نمی كنند. سعی كنید از قابهای محكم و مناسب استفاده كنید.


برخی كاربرانDVD ها را در قابهای مخصوصCD می گذارند. حتی اگر اندازه آنها مناسب هم باشد، كار درستی نیست.
سوراخ وسطDVD ها وCD ها یكسان نیستند و دیسكهای شما صدمه می خورند.
DVD برخلافCD از 2 دیسك كه به طور شیمیایی به هم چسبیده اند تشكیل شده است. بنابراین هر گونه فشار كوچكی رویDVD ، به آن صدمه می زند.
وسط برخی قابهایDVD دكمه ای وجود دارد كه با فشردن آنDVD بیرون می آید.
اگر قابهای شما این خاصیت را ندارند، در بیرون آوردنDVD از قاب ، توجه زیادی به خرج دهید. سعی كنید به هیچ وجه به لبه های آن فشاری وارد نشود.

3- یكی از خطراتی كه اطلاعاتDVD شما را تهدید می كند، خم شدن است.
تاب برداشتن یا خم شدن دیسك ، خصوصا وقتی در حال بیرون آوردن آن از قاب هستید، DVD را با خطر جدی روبه رو می كند.
سعی كنیدDVD را به گونه ای جابه جا كنید، كه اثر انگشتانتان روی آن نماند.

4- هرازگاه بد نیستDVD های خود را تمیز كنید. این كار را می توانید با پارچه نرم و بدون پرز و با مایع پاك كننده مخصوص انجام دهید.
به این ترتیب ، ذرات گرد و غبار و آلودگی از سطحDVD پاك می شود. مراقب باشید، وقتی با پارچه نرم در حال پاك كردن سطح دیسك هستید، این كار را آرام انجام دهید.
از حركت دادن دورانی پارچه خودداری كنید. بهتر است هر بار پارچه را از مركز دیسك به سمت محیط آن بكشید.
هرگز از دستمال كاغذی ، پارچه با بافت درشت و یا پارچه كهنه مستعمل استفاده نكنید. اگرDVD استفاده كنید. با این كار هر گونه آلودگی از روی آن پاك می شود، بدون این كه كوچكترین صدمه ای به اطلاعات بخورد.

5- بهتر است دیسكهای خود را دور از نور مستقیم یا گرمای شدید نگه دارید؛ مثلا یك كمد یا گنجه كه در مجاورت هوای گرم و سرد و نور مستقیم خورشید نباشد.
سطح رنگ شدهDVD مثلCD حساس است و اگر به هر دلیلی رنگ آن پاك شود، تابش نور اطلاعات را خراب می كند.
گرمای شدید نیز ممكن است باعث تاب برداشتن و خم شدن دیسك بشود، كه باز هم آن را غیر قابل استفاده می كند.
DVD ها با هوایی با رطوبت 10 تا 90 درصد و دمایی معادل 23 تا 131 درجه فارنهایت (5 تا 55 درجه سانتیگراد) كنار می آیند، اما بهتر است آنها را در محیطهای گرم نگذاریم.
اگر یكDVD را از محیط خیلی سرد به محیط خیلی گرم و یا برعكس ببریم ، ممكن است دچار یك حالت جمع شدگی یا تغلیظ شود و شما نتوانید براحتی اطلاعات آن را بخوانید.


توصیه می شود در این گونه مواردDVD را به محل اولیه منتقل كنید.

6- در نظر بگیرید در یك درایو 52 سرعتهx) 52 (DVD شما با چه سرعتی می چرخد. در این حالت كافی است جای قرارگرفتنDVD كمی نامناسب باشد، تا دمار از روزگارش درآید.
چسباندن برچسب (Lablel) رویDVD ممكن است چنین مشكلی را برایDVD شما بیآفریند. اگر مجبور هستید رویDVD خود برچسبی بچسبانید، بهتر است از برچسب های دایره ای كه تمام سطح دیسك را به طور یكسان و متوازن می پوشانند، استفاده كنید.
چنانچه مجبورید روی سطح رنگ شدهDVD با قلم بنویسید، سعی كنید از قلم هایی استفاده كنید كه حلال آنها آب است ، چرا كه اكثر قلمها و روان نویس ها از الكل استفاده می كنند و ممكن است الكل با رنگ سطح دیسك تركیب شود و آن را پاك كند و در نتیجه دیسك صدمه ببیند.

7- اگر ازDVD-Player استفاده می كنید، بهتر است هر 6ماه یك بار آن را تمیز كنید؛ درست مثل ویدئوهای قدیمی كه هد آنها را تمیز می كردید.
هر قدر هم دیسكهای خود را تمیز نگه دارید، بالاخره گردوخاك به داخلDVD Player شما نفوذ و كیفیت تصویر را زایل می كند و حتی ممكن است بهDVD های شما آسیب برساند.
در پایان توصیه می كنیم ازDVD هایی با ماركهای معتبر و مرغوب استفاده كنید، تا عمر طولانی تری داشته باشند.

نجمه وثوقیان