تبیان، دستیار زندگی
ظرفیت بهشت زهرا(س)، تنها گورستان رسمی كلانشهر تهران دارد تكمیل می‌شود و بر سر راه احداث گورستان جدید در شرق، غرب و جنوب تهران نیز مشكلاتی وجود دارد. با این وصف معلوم نیست كه این ماجرا به كجا خواهد انجامید؟ و وقتی كه گورستان قدیمی شهر پر شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر بهشت زهرا پر شود تهرانی‌ها چه كنند؟

بهشت زهرا (س)

16ماه دیگر ظرفیت بهشت زهرا(س)، تنها گورستان رسمی كلانشهر تهران، تكمیل می‌شود و بر سر راه احداث گورستان جدید در شرق، غرب و جنوب تهران نیز مشكلاتی وجود دارد. با این وصف معلوم نیست كه این ماجرا به كجا خواهد انجامید؟ و وقتی كه گورستان قدیمی شهر پر شود ، تكلیف تهرانی‌ها برای دفن امواتشان چه خواهد بود؟

این واقعیت زندگی است كه آخرین گذر زمینی همه ، گورستان است و باید به فكر تامین آن باشیم.

بر اساس اعلام سازمان بهشت زهرا در كلانشهر تهران روزانه 120 تا 140 نفر فوت می‌كنند و به طور متوسط سالانه 50 هزار متوفی در تنها گورستان رسمی شهر به خاك سپرده می‌شوند. این در حالی است كه مسئولین شهری اعلام می‌كنند، فقط تا پایان سال 87 جا برای دفن مردگان در بهشت زهرا وجود دارد.

شهرداری تهران برای رفع این معضل رایزنی‌های فراوانی انجام داد و قرار شد گورستانی در شرق و غرب تهران احداث كنند، ولی متاسفانه ساخت این گورستان‌ها با مشكلات فراوانی روبه‌رو شد و شرقی‌ها و غربی‌ها از ورود مردگان تهرانی‌ها جلوگیری كردند.

بعد از اینكه شهرداری تهران نتوانست گورستانی در شرق و غرب تهران احداث كند، تصمیم گرفت، گورستان فعلی(بهشت زهرا) را توسعه دهد، ولی باقر شهری‌ها هم در قبال این موضوع مقاومت كرده‌ و می‌گویند 40 سال میزبان اموات تهرانی‌ها بودیم و دیگر نمی‌خواهیم میزبان باشیم.

همچنین قرار شد گورستانی در كیلومتر 12 آزادراه تهران ـ شمال واقع در محدوده امامزاده عقیل توسط بخش خصوصی ساخته شود كه با مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر تهران روبه‌رو شد. اعضای شورای شهر تهران در این خصوص معتقدند، جاده‌‏های دسترسی به این نقطه هنوز آماده نشده و در طرح‌‏های كارشناسان بر لزوم دسترسی به این منطقه تأكید شده است و نمی‌‏توان از این نقطه به عنوان گورستان استفاده كرد و این كار هم منتفی شد.

حال تكلیف بستگان اموات برای دفن آنان چیست؟ ساكنان شرق، غرب و جنوب تهران اجازه ساخت گورستان جدید را نمی‌دهند. پس كجا گورستان بسازیم تا مردگان روی زمین نمانند.

باقرشهری‌ها از توسعه بهشت زهرا جلوگیری می‌كنند

محمود رضائیان، مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران  می گوید: هنوز برای ساخت گورستان در شرق و غرب تعیین تكلیف نشده است.

وی در خصوص توسعه 160 هكتاری بهشت زهرا اظهار می دارد: شورای شهر باقر شهر از اجرایی شدن این كار جلوگیری كرده و اجازه فعالیت به شهرداری تهران در این زمینه نمی‌دهد.

رضائیان ادامه می دهد: در صورت توسعه بهشت زهرا، این گورستان تا 12 سال آینده برای دفن اموات جا دارد، اما تاكنون شرایط توسعه آن فراهم نشده است.

رضائیان با اشاره به مخالفت مسئولان باقر‌شهر برای توسعه 160 هكتاری بهشت زهرا، گفت: با وجود قانونی بودن طرح توسعه، كماكان اعتراض و نارضایتی مسئولان باقر‌شهر وجود دارد و هیچ گونه عملیات اجرایی در این زمینه آغاز نشده است.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران با درخواست از مسئولان استانداری و وزارت كشور برای رفع مشكل احداث گورستان‌های جدید در شهر تهران، می گوید: احداث گورستان‌های جدید نیاز‌مند چندین سال برنامه‌ریزی است كه در صورت اتلاف وقت، تهران در این زمینه دچار مشكل خواهد شد.

وی تاكید می كند: فقط تا پایان سال 87 جا برای دفن اموات در تهران داریم و بعد از آن معلوم نیست تكلیف صاحبان مردگان چه خواهد بود.

رضائیان می‌گوید: برای رفع این معضل قرار است جلسه‌ای برگزار شود.

20 سال است كه تمام معضلات پایتخت به جنوب تهران منتقل می‌شود

علی فرجی نائب رئیس شورای اسلامی باقر شهر می گوید: شورای شهر باقرشهر مخالف توسعه بهشت زهرا است، چرا كه قرار است، این كار در حریم این شهر صورت گیرد و با این كار جلوی توسعه باقرشهر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینكه باقر شهر از همه طرف محصور شده و تنها راه توسعه آن از سمت بهشت زهراست، می افزاید: ما اجازه توسعه بهشت زهرا را در حریم باقرشهر نخواهیم داد.

نائب رئیس شورای اسلامی باقر شهر در ادامه اضافه می كند: 20 سال است كه تمام معضلات شهر تهران به جنوب پایتخت منتقل می‌شود.

وی تصریح می كند: 40 سال میزبان مردگان تهرانی بودیم و الان نیز هستیم ولی دیگر اجازه توسعه نخواهیم داد.

تهران نیازمند 5 گورستان رسمی است

تهران به دلیل قدمت تاریخی و برخوردار بودن از مزایای پایتخت ، همواره طی 200 سال اخیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. بهره‌مندی از همین ویژگی به رشد روز افزون جمعیت این شهر دامن زده است و همچنین افزایش شمار مرگ و میرها را نیز برای پایتخت و مردگانش به ارمغان آورده است.

40 سال پیش هنگامی كه قرار شد تنها گورستان پایتخت در جنوب شرقی تهران احداث شود، مسئولان وقت هیچ‌گاه تصور نمی‌كردند كه بهشت زهرا در فاصله كمتر از نیم‌قرن پر شود و كلان شهر تهران نیازمند گورستان دیگری شود. در حال حاضر با توجه به بحران كمبود جا برای دفن اموات در تهران مسئولین چند وقتی است در پی یافتن مكان جدیدی برای ساخت گورستان هستند ولی تاكنون موفق نشده‌اند.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران  می گوید: تهران به جز بهشت‌زهرا به 4 گورستان رسمی دیگر، در چهار نقطه شمال‌ شرقی و شمال‌ غربی و جنوب ‌شرقی و جنوب‌ غربی نیاز دارد ولی هنوز نتواسته‌ایم حتی یك گورستان جدید در پایتخت احداث كنیم.

به گفته رضائیان، تهران به صورت بالقوه در معرض بحران‌های طبیعی است و بهشت ‌زهرا به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی دفن متوفیان بی‌شمار این كلانشهر باشد.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در خصوص محسنات احداث گورستان‌های جدید در تهران می گوید: با احداث گورستان‌های جدید فاصله و شكاف فرهنگی شمال و جنوب شهروندان تهرانی تغییر خواهد كرد و آلودگی‌های صوتی و مشكل ترافیك به خصوص در روزهای پایانی هفته به شدت كاهش می‌یابد.

احداث گورستان غرب منتفی شد

طبق طرح‌ها و نقشه های شهرداری تهران بنا بود گورستانی در شرق تهران در منطقه تلو در انتهای اتوبان شهید بابایی و همچنین گورستان دیگری در غرب تهران در منطقه گرمدره ایجاد شود تا كمبود گورستان تا حدودی در شهر تهران برطرف شود.

محمد باقر قالیباف در این خصوص  می گوید: شهرداری كرج از پذیرفتن اموات تهرانی‌ها خودداری می‌كند چرا كه معتقد است مرده‌های تهرانی ها نباید در گرمدره(كرج) دفن شود.

وی تصریح می‌كند: مجوز احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره در سال 73 توسط شورای اسلامی شهر تهران صادر شده بود و در آن زمان اصلا گرمدره تبدیل به شهر نشده بود.

به گفته شهردار تهران، تعدادی از كارشناسان معتقد هستند، به دلیل وزش باد شرق به غرب هم نباید گورستانی در این منطقه ایجاد شود چرا كه وزش باد از شرق به غرب مشكلات بهداشتی برای شهروندان در این ناحیه ایجاد می‌كند به همین دلیل احداث گورستان در غرب تهران در منطقه گرمدره منتفی شد.

قالیباف تاكید می كند: گورستان‌ها را باید در تهران گسترش دهیم چرا كه تا چند سال آینده دیگر نمی‌توان مرده‌ای در بهشت زهرا دفن كرد.

شهردار تهران می افزاید: با رایزنی‌های كه انجام داده‌ایم به زودی تكلیف گورستان شرق به وسعت 400 هكتار را در منطقه تلو مشخص خواهیم كرد.

وی در خصوص مشكلات پیش آمده برای احداث گورستان شرق می گوید: برای تصرف این زمین ها توافقات لازم با سازمان منایع طبیعی صورت گرفته و امیدواریم در آینده نزدیك این مشكل برطرف شود تا بتوانیم این گورستان را در شرق تهران احداث كنیم تا لااقل مشكلات كمبود گورستان در تهران تا حدودی برطرف شود.

هنوز تكلیف ساخت گورستان در شرق مشخص نیست

رضائیان با اشاره به كمبود جا برای دفن اموات در تهران می گوید: قرار شده برای رفع این مشكل گورستانی در شرق تهران ساخته شود و در حال جاضر در تحویل زمین در این محدوده‌ها دچار مشكل هستیم.

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در خصوص گورستان شرق می افزاید: با یكی از ارگانهای دولتی در این زمینه دچار مشكل هستیم و قرار است برای رفع این معضل توافقاتی صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری فارس