تبیان، دستیار زندگی
علاوه بر انتخاب روغن، شرایط نگهداری و استفاده از روغن اهمیت بسزایی در حفظ سلامت این ماده دارد. توجه به این نكات از مواردی است كه می تواند راهگشا باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك وجب روغن سالم

علاوه بر انتخاب روغن، شرایط نگهداری و استفاده از روغن اهمیت بسزایی در حفظ سلامت این ماده دارد. توجه به این نكات از مواردی است كه می تواند راهگشا باشد.

روغن های مایع

- موقع خرید به برچسب روغن توجه كنید. اگر میزان ایزومر ترانس آن كمتر از 10 درصد بود، می ‌شود با خیال راحت آن را مصرف كرد.

- سرمای یخچال باعث سفت‌ترشدن روغن جامد و غلیظ ‌شدن روغن مایع می‌ شود. قبل از مصرف، اجازه بدهید روغن به دمای محیط برسد و خودش را پیدا كند.

- برای سرخ‌كن، فقط از روغن سرخ‌كردنی و آن هم حداكثر برای 4‌ بار مصرف، استفاده كنید، هیچ ‌وقت هم بیشتر از یك‌ سوم سرخ‌كن را با روغن پر نكنید.

- مواد غذایی را در حالت خشك و خنك وارد روغن كنید.

- روغن سرخ‌كردنی به این شرط دوباره قابل استفاده است كه بعد از هر بار استفاده از یك صافی رد شده و در ظرفی تمیز و خشك، داخل یخچال نگهداری شود. كف‌كردن، نشانه خراب‌ شدن روغن و استفاده زیاد از آن است.

- روغن‌های مختلف، تحمل متفاوتی در برابر حرارت دارند و اگر زیادتر از تحملشان حرارت ببینند، تركیبات سرطان‌زا تولید می ‌كنند.

- آشپزهای حرفه‌ای می ‌گویند: برای كنار آمدن با روغن سرخ‌كردنی، كافی است به آن كمی سركه اضافه كنید تا غذا، بوی روغن نگیرد.

- یادتان باشد كه پایه بیماری های قلبی و عروقی ناشی از روغن، از همان دوران کودکی ریخته می‌ شود. عادت غذایی بچه‌ها را كنترل كنید. ضمن اینكه بدن آنها به میزان بیشتری روغن حیوانی " به اندازه كنترل ‌شده" نیاز دارد.

هیچ ‌وقت روغن را تا نقطه دود شدن حرارت ندهید. با این كار، هم شرایطی فراهم می‌ كنید كه تركیب شیمیایی آن به هم بخورد و هم طعم آن. ضمن اینكه بخار تولیدشده سرطان‌زا هم هست.

پس روغن سرخ‌كردنی را برای چی درست كرده‌اند؟ این نوع روغن به نوعی روغن نیمه‌جامد به حساب می ‌آید كه هم ویژگی‌های مثبت روغن مایع را دارد و هم در برابر حرارت مقاوم است.

روغن مایع علاوه بر اینكه از جذب كلسترول در بدن جلوگیری می‌ كند، در حرارت 37 درجه‌ای بدن هم در حالت مایع باقی می ‌ماند و راحت، هضم و جذب می ‌شود.

منبع: روزنامه همشهری

*مطالب مرتبط:

سرخ کردن با روغن سویا ممنوع

نقش چربی‌‌ها در سلامت انسان

روغن هایی که قلب را به درد می آورند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.