تبیان، دستیار زندگی
حراج بزرگ اروپایی ساتبی در لندن كه آثار هنری مدرن و معاصر ایرانی و عربی را عرضه كرد، آخرین ساعات چهارشنبه ـ دوم آبان ـ با رقم كلی ‌١٤/٣ میلیون دلار و با مبالغ اضافی كه خریداران پیشنهاد دادند، غوغا كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایرانی‌ها صدرنشین شدند و آثار كیارستمی حراج شد

آثار كیارستمی

گزارش كاملی از آنچه در ساتبی گذشت؛

احصایی ركورد زد، ایرانی‌ها صدرنشین شدند و آثار كیارستمی حراج شد

حراج بزرگ اروپایی ساتبی در لندن كه آثار هنری مدرن و معاصر ایرانی و عربی را عرضه كرد، آخرین ساعات چهارشنبه ـ دوم آبان ـ با رقم كلی ‌١٤/٣ میلیون دلار و با مبالغ اضافی كه خریداران پیشنهاد دادند، غوغا كرد.

شركت حراج‌گذار، ‌‌٨٦ فقره اثر هنری را ارایه كرد كه تمام آن‌ها به استثنای ‌‌١٠ مورد خریدار پیدا كردند.

از بین گران‌قیمت‌ترین آثار فروخته‌شده می‌توان به نقاشی سیدمحمد احصایی ـ هنرمند ایرانی ـ با عنوان "او بخشنده است" اشاره كرد كه دست‌خط به‌هم پیوسته‌ی قرمز رنگ روی یك زمینه سیاه است و با رقمی معادل ‌‌٢١٧ هزار و ‌‌٢١٨ دلار به‌فروش رسید.

همچنین اثر پرویز تناولی ـ مجسمه‌ساز ایرانی ـ با عنوان "هیچ" كه مجسمه‌ای با سه حرف مرتبط در برنز صیقل داده شده است، به مبلغ ‌‌١٧٧ هزار و ‌‌٩١٠ دلار فروخته شد.

این نمایشگاه با دو سالن حراج اصلی در نیویورك و لندن در ‌‌٣٥ كشور جهان فعالیت می‌كند و در اوایل سال جاری با برگزاری نمایشگاه تابستانی كویتی در امارات مدیریت خود را در این كشور نیز تثبیت كرد.

در آوریل سال ‌‌٢٠٠٥ فروشگاه كریستی در دوبی مستقر شد و یك سال بعد نخستین حراج آثار بین‌المللی مدرن و معاصر این فروشگاه نیز با تاكید روی آثار هنری ایرانی عربی و هندی در هتل برج‌های امارات برگزار شد. از آن حراج نیز مبلغ ‌‌٨/٥ میلیون دلار عاید شد.

اوایل سال ‌‌٢٠٠٧ كریستی دومین حراج را در همین طبقه‌بندی برپا كرد كه ‌‌٩/٤ میلیون دلار درو كرد. كریستی سومین حراج فصل دوبی را در روزهای ‌‌٣١ اكتبر و اول نوامبر برپا می‌كند.

نخستین حراج ساتبی برای آثار نقاشی قرن بیستم خاورمیانه با هماهنگی یك حراج در لندن در سال ‌‌٢٠٠١ برپا شد و این سالن در آن زمان فرصت‌های مفیدی برای دستیابی به این فرصت مناسب در حراج اخیر خود كسب كرد.

بنابر این گزارش، در حراج اخیر علاوه بر دو هنرمند ایرانی نامبرده، یك هنرمند مصری نیز به نام محمود مختار اثر هنری‌اش موسوم به au bord dunil را ‌‌١٢٨ هزار و ‌‌٧٧٥ دلار به‌فروش رساند.

این حراج با یك عكس بدون عنوان اثر عباس كیارستمی كارگردان برجسته‌ی ایرانی افتتاح شد كه جایگاه وی در دنیای هنر با ارایه‌ی اثرش در نمایشگاه "تصور ـ سازنده" در موزه‌ی هنر مدرن نیویورك و مركز هنر معاصر PS1 تقویت شد.

این عكس هنری كه ایده تهیه آن مربوط سال ‌‌١٩٧٨ بوده، اما در سال ‌‌٢٠٠٦ عرضه شد، تصویر درخت‌های سیاه خشكی را روی یك زمین سفید نشان داده است و از ساحل دریای خزر گرفته شده است. این تصویر ‌‌٥٥ هزار دلار فروخته شد.

پس از كیارستمی اثر هنرمند ستاره ایرانی، خسرو حسن‌زاده با عنوان "تروریست خسرو" به مبلغ ‌‌٣٢ هزار و ‌‌٩٦١ دلار چكش حراج خورد كه یك صفحه ابریشمی برجسته و آكرلیك روی بوم نقاشی است.

از دیگر استعدادهای جوانی كه در این حراج درخشیدند، می‌توان به نام هنرمند ایرانی فرهاد مشیری اشاره كرد كه اثر رویایی در تهران او ‌‌٧٢ هزار و ‌‌٢٦٩ دلار فروخته شد.

هرچند هنرمندان برجسته‌ی قدیمی صاحب آثار مدرنیسم عربی نیز در این عرصه هم‌آوردی كردند. ازجمله لو آی كایالی هنرمند مدرنیست سوری كه آثارش ‌‌٧٩ هزار و ‌‌٦٣٩ دلار و ‌‌٦٧ هزار و ‌‌٣٥٦ دلار به‌فروش رسیدند.

طبق اعلام، آثار ارزشمند دیگری نیز از معدود كارهایی بودند كه به ‌فروش نرسیدند؛ از جمله اثر هنرمند جوان ایرانی رضا ‌آرامش كه تصویر پسربچه‌ی انگلیسی نشسته روی یك قالیچه به ‌صورت چهار زانو كه دور او را چهار مرد احاطه كرده‌اند و همچنین نقاش هنرمند فلسطینی جعفر خالدی با عنوان Airshow در ساتبی ماندند.

منبع : ایسنا