تبیان، دستیار زندگی
تماشای فیلمی كه تهیه غذا بخش عمده‌ای از فضای فیلم را تشكیل می‌دهد، همواره بیننده را به یاد فیلم‌هایی از كشورهای فرانسه مكزیك یا هنگ كنگ می‌اندازد؛ حال اگر فیلمی ساخته شود كه به هیچ كدام از این كشورها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به فیلم مارتا

مارتا

به انگیزه‌ی پخش سینمایی «مارتا»

روایت داستانی عاطفی در آشپزخانه

تماشای فیلمی كه تهیه غذا بخش عمده‌ای از فضای فیلم را تشكیل می‌دهد، همواره بیننده را به یاد فیلم‌هایی از كشورهای فرانسه مكزیك یا هنگ كنگ می‌اندازد؛ حال اگر فیلمی ساخته شود كه به هیچ كدام از این كشورها تعلق نداشته باشد به زبان انگلیسی در آن صحبت شود، می‌توان گفت شاهد اثری هستیم كه از سینما و فرهنگ این كشورها وام گرفته است.

سینمایی «مارتا» كه با عنوان كامل در اغلب موارد مارتا mostly martha نیز شناخته می‌شود، محصول سال 2001 است كه با همكاری چهار كشور ایتالیا، آلمان، استرالیا و سوئد در مدت زمان روتین 109 دقیقه ساخته شده است. كارگردانی این فیلم را همان طور كه از ظاهر آن بر می‌آید یك خانم برعهده دارد؛ سندرا نتل بك كه در لحظاتی از فیلم نقش خواهر مارتا را بازی می‌كند، كارگردان این سینمایی است.

**درباره‌ی فیلم

سینمایی «مارتا» به سرعت تماشاگر را یاد فیلم «شكلات» یا ساخته‌یی از آنگالی كه اتفاقا چندی پیش از تلویزیون خودمان پخش شد، می‌اندازد.

وام گرفتن سینمایی «مارتا» از چنین آثاری بیشتر به دلیل آن است كه انگلیسی زبانان سراسر دنیا به سمت غذاهای آماده روی آورده‌اند، این در حالی است كه سینمایی «مارتا» فیلمی كاملا عاطفی را روایت می‌كند و همان طور كه سازندگان این فیلم بیان كرده‌اند نمی‌توان داستانی عاطفی را به تصویر كشید و نشان داد كه غذاها را در ماكروفر می‌گذارند!

«مارتا»، فیلمی كاملا اروپای است؛ چرا كه طرز تفكر و احساسات كاملا اروپایی را درباره عشق و ازدواج دنبال می‌كند. اعتقاد به روابط آزاد و بی‌قید و بند كه ویژگی اغلب آثار آمریكایی است به هیچ وجه در این فیلم دیده نمی‌شود.

سینمایی «مارتا» با این كه در كشور آلمان فیلمبرداری شده است، اما هیچ نشانی از سینمایی این كشور در فیلم دیده نمی‌شود. آثار آلمانی دارای كمدی سنتی نهفته‌ای هستند كه كارگردان «مارتا» به شدت از آن پرهیز كرده است. این در حالی است كه افزودن این ویژگی به كار می‌توانست بر جذابیت سینمایی «مارتا» بیفزاید.

**داستان فیلم

فیلمنامه‌ی «مارتا» را خود سندرا نتل بك در ژانر كمدی و رومانس به نگارش درآورده است؛ داستان فیلم درباره‌ی زنی 35 ساله به نام «مارتا» است كه در یك رستوران نسبتا معروف سرآشپز است. مارتا زنی جدی و با پشتكار است كه زندگی‌اش تقریباً از عواطف تهی است و همه وقتش را صرف كار كردن می‌كند. هنگامی كه تنها خواهر «مارتا» در یك تصادف رانندگی جانش را از دست می‌دهد و خواهرزاده هشت ساله مارتا، لینا بی‌سرپرست می‌ماند، مارتا تصمیم می‌گیرد تا پیدا شدن پدر لینا از او نگهداری كند.

از آن جا كه مارتا طرز برخورد با كودكان را نمی‌داند با لینا مشكل پیدا می‌كند. ولی لینا با مردی به نام فیلیپه كه از رقبای مارتا در محل كارش است، ارتباط خوبی برقرار می‌كند؛ سرانجام پدر لینا پیدا می‌شود. این در حالی است كه لینا دیگر علاقه ندارد با پدرش برود.

**حضور در جشنواره‌های جهانی و اكران در سینماها

سینمایی «مارتا» برای نخستین بار 18 آگوست 2002 در آلمان و آمریكا به اكران درآمد. این فیلم پس از دو بار نمایش در سینماهای آمریكا مبلغی بالغ بر 40 هزار دلار كسب كرد.

سینمایی «مارتا» در كشورهایی چون آرژانتین، استرالیا، فنلاند، هلند، نروژ، اسپانیا، انگلیس و سنگاپور نیز به روی پرده رفته است.

این فیلم در سال 2002 در جشنواره بین‌المللی فیلم زنان شركت كرد و جایزه بهترین كارگردانی را دریافت كرد.

این فیلم با حضور در جایزه فیلم اروپا نیز جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت كرد و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

حضور در جایزه فیلم آلمان نیز جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلم منتخب منتقدان را برای سینمایی «مارتا» به ارمغان آورد.

**كارگردان فیلم

سندرا نتل بك 4 آوریل 1966 در هامبورگ آلمان متولد شد. او فیلمسازی را از دهه 1990 آغاز كرد و تا كنون 6 فیلم را كارگردانی كرده است كه از این تعداد دو فیلم تلویزیونی هستند.

«مارتا» چهارمین ساخته نتل بك پس از مامیا است. او به تازگی قصد ساخت فیلمی به نام هلن را دارد كه هم اینك در مرحله پیش تولید قرار دارد و در سال 2008 آماده نمایش می‌شود.

نتل بك تا كنون یازده جایزه از جشنواره‌های مختلف را دریافت كرده و دو بار نیز نامزد دریافت جایزه بوده است.

**بازیگران فیلم

در سینمایی «مارتا»، مارتینا گدك نقش اصلی را بازی می‌كند. او 14 سپتامبر 1961 در مونیخ آلمان متولد شد و از دهه 1980 بازی در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی را آغاز كرد.

مارتینا گرك تا به حال در بیش از 50 اثر بازی كرده است و سهم عمده‌ای از آن فیلم ها و سریال‌های تلویزیونی است.

او به تازگی در سنیمایی كلارا به ایفای نقش پرداخته و نقش اصلی فیلم را برعهده داشته است.

سرجیو كستلیتو كه در سینمایی مارتا نقش ماریو را بازی كرده است 18 آگوست 1953 در رم متولد شد.

او بازی در فیلم‌های سینمایی را از سال 1980 آغاز كرد و تا كنون 16 جایزه را از جشنواره مختلف دریافت كرده و 12 بار نیز نامزد دریافت جایزه شده است. او یك بار نیز كارگردانی را تجربه كرده و سینمایی تكان نخور را در سال 2004 ساخته است. آخرین فیلمی كه تا به حال حضور كستلیتو در آن قطعی شده است، «ایتالیایی‌ها» است كه در سال 2008 ساخته می‌شود.

منبع : ایسنا