تبیان، دستیار زندگی
بعضی اوقات زوجین بدون آن که دقیقاً متوجه شوند مشکل شان چیست ، درصدد حل اختلاف شان بر می آیند! بنابراین در وهله ی اول بررسی کنید که مشکل اصلی شما چیست . یکی از متخصصان مسایل زناشویی در این باره می گوید: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکی بگو ، یکی بشنو

راه حل های طلایی برای حل اختلاف همسران (2)

یکی بگو ، یکی بشنو

برای خواندن مقاله ی قبل اینجا کلیک کنید.

درمقاله ی قبل گفتیم که نحوه ی حل اختلافات در زندگی زناشوئی بسیار مهم است . حل اختلاف  باید به صورت منطقی باشد . اگر بحث شروع شد و بالا گرفت به خودتان زنگ تفریح بدهید تا آرامش پیدا کنید . حالا  موارد زیر را رعایت کنید :

مشکل را با دقت بررسی کنید.

بعضی اوقات زوجین بدون آن که دقیقاً متوجه شوند مشکل شان چیست ، درصدد حل اختلاف شان بر می آیند! بنابراین در وهله ی اول بررسی کنید که مشکل اصلی شما چیست . یکی از متخصصان مسایل زناشویی در این باره می گوید: "زوجین باید به یکدیگر فرصت حرف زدن بدهند و به اصطلاح یکی بگویند و یکی بشنوند." سعی کنید وقتی همسرتان از شما گله ای می کند او را درک کنید و به زبان بیاورید. به عنوان مثال ، وقتی خانمی می گوید: "عزیزم، اصلا دوست ندارم از سر کار که بر می گردی یک راست طرف تلویزیون بروی و فقط فوتبال ببینی." بهتر است شوهر به جای این که ناراحت شود بگوید: "آها از این که تلویزیون نگاه می کنم و به تو توجه نمی کنم  ناراحت شدی." پس باید بیشتر با هم وقت بگذرانیم. این شوهر به خوبی مشکل اصلی را متوجه شده است که همسرش نیاز بیشتری به او دارد و باید با او وقت بیشتری را بگذراند. در صورتی که اگر مشکل را به درستی بررسی نکرده بود شاید در پاسخ به همسرش می گفت: "خوب خسته ام ، می خواهم استراحت کنم  . تو هم هر کاری می خواهی انجام بده." با این حرف نسنجیده بحث داغ می شود و موضوع کش پیدا می کند. به مثال دیگری در این مورد توجه کنید : اگر شوهری به همسرش بگوید: "تو اینقدر پول بابت این چیز مسخره دادی؟ فکر نمی کنی اصلاً به درد نمی خورد؟" شاید به نظر خانم بیاید که مشکل اصلی پول است و چه شوهر خسیسی دارد. ولی اگر با دقت بیشتری نگاه کند شاید متوجه شود که احتمالاً همسرش از این که شغلش را از دست بدهد نگران است و منظور او این است که همسرش باید بیشتر پول پس انداز کند. تا در صورت بیکاری با مشکل بیشتری مواجه نشوند. بنابراین همواره منظور طرف مقابل تان را به خوبی درک کنید و مشکل را به درستی بررسی کنید تا بتوانید به طور کاملاً منطقی با همسرتان برخورد کنید.

راه کارها را به درستی ارزیابی کنید.

وقتی با مشکلی مواجه می شوید ، سعی کنید تمام راه کارهایی را که به ذهن تان می رسد ، به درستی ارزیابی کنید. به نظرات طرف مقابل احترام بگذارید و آن را بی ارزش نپندارید. بسیار جزیی مسایل را تجزیه و تحلیل کنید. مثلاً نگویید: آن قدر پول خرج نکن! " دلایل گفته ی خود را بسیار روشن و واضح برای او توضیح دهید تا جای هیچ گونه شک و شبهه ای در ذهن همسرتان باقی نماند.

مشکل را حل کنید

اکنون که راه کارها را به درستی ارزیابی کردید به این می رسید که با به کارگیری بهترین راه حل مشکل را حل کنید. این کار را با حالتی بسیار دوستانه انجام دهید. اگر فکر می کنید نتوانستید به نتیجه ی دلخواه برسید، به عقب برگردید و اشکال کارتان را بدون هیچ گونه تعصبی بپذیرید. از شکست نترسید.

شکست هایی وجود دارد که بیش از خیلی پیروزی ها، ارزشمند است. "مونتی"

بعد از این که برای مشکلات تان راه حلی پیدا شد و هر دو با آن موافق بودید ، سعی کنید در یک موقع مناسب ، دوباره این روش ها را با هم مرور کنید و ببینید چگونه توانستید به جای طفره رفتن، علت اصلی مشکل تان را پیدا کنید و به راه حل مناسبی دست یابید. صحبت در مورد این موضوع باعث می شود که هر دوی شما یاد بگیرید در مواقع بروز مشکل چگونه با یکدیگر برخورد کنید و به نتیجه ی دلخواه نیز دست یابید.

پایان

مترجم: مهتاب علیمرادی

مقالات مرتبط :

کلید زندگی موفق: بگویید "متشکرم "            

احساس خوشبختی کنید       

ابراز محبت به زبان        

پیش به سوی رابطه ی موفق  !

چرا ازدواج‌ها شكست می‌خورند؟     

 سنگ صبورم باش!          

تفاوت های زنان و مردان              

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.