تبیان، دستیار زندگی
ویروس ها هر روز در اینترنت بیشتر و بیشتر می شوند. ولی تعداد شركت های آنتی ویروس ثابت است .پس ما باید برای حفاظت از سیستم خود دست به كار شویم . در این سلسله مقالات سعی داریم كه نحوه مقابله با ویروس ها و همین تور بیوگرافی ویرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویروس

چیست؟

(قسمت 1)

ویروس ها هر روز در اینترنت بیشتر و بیشتر می شوند. ولی تعداد شركت های آنتی ویروس ثابت است .پس ما باید برای حفاظت از سیستم خود دست به كار شویم .

در این سلسله مقالات سعی داریم كه نحوه مقابله با ویروس ها و همین تور بیوگرافی ویروس ها و نحوه مقابله با هر ویروس را آموزش بدهیم.

از نظر مردم عادی به هر برنامه ای كه در سیستم عامل اختلالات ایجاد كند ویروس است ولی باید بدانید كه خود ویروس ها بنا به كارها و امكاناتی كه دارند تقسیم بندی می شوند.  ویروس ها مثل سایر برنامه ها هستند . كسانی كه ویروس را مینویسند هم از همین برنامه های عادی برنامه نویسی استفاده می كنند .این برنامه ها دقیقا مثل چاقو می ماند كه هم می شود استفاده درست كرد هم نادرست.

تاریخچه :

در یك هفته پاییزی در سال 1988 بعد از چندین دهه ترس از بمباران آمریكا توسط  روسیه تمام نگرانی ها با از بین رفتن حكومت كمونیستی از بین رفت.

در این زمان با كم شدن نگرانی مردم نسبت به روسیه ترسی دیگر جایگزین آن گردید در دوم نوامبر 1988 یك ویروس كامپیوتری در آمریكا سبب از كار افتادن كامپیوترها در مراكز حساس از جمله Lawrence Livermore Labs , MITو ... گردید .

این حمله ناگهانی به مراكز علمی و ارتشی شروعی برای یك ترس عمومی جدید گردید در سالهای 1940 تا 1988 پناهگاه های زیادی به منظور استفاده مردم در هنگام جنگ اتمی ساخته شد ولی در پایان دهه 80 میلادی این پناهگاهها به انبارهایی برای استفاده در مواقع اضطراری Y2K تبدیل شدند بلكه زمانی مورد استفاده قرار بگیرند!!

تا دهد 80 میلادی كامپیوتر ها تنها در اختیار دولت، مراكز حساس علمی و ... بود ولی از سال 1980 تا 1985 میلادی با كوچكتر شدن كامپیوترها و تهیه آسان آن توسط عموم مردم استفاده آن  گسترش پیدا كرد.

شبكه ها – كامپیوترهای  متصل به یكدیگر  - نیز گام بلندی در اول دهه 80 بود در این سالها استفاده از مودمها به منظور بر قراری ارتباط BBS با دیگر كامپیوتر ها رواج فراوانی یافت و ...

ویروسها نیز در شبكه های كامپیوتری به روشهای گوناگون از جملهE-Mail ,Trojan Horse هك كردن و ... از كامپیوتری به كامپیوتر دیگر انتقال می یابند.

ویروس ها به 2 شكل تقسیم بندی می شوند :

گروه اندكی بر این باور هستند كه اولین و ابتدایی ترین خصوصیت ویروسهای كامپیوتری هجوم به یك برنامه مانند ایجاد نوعی پارازیت است (بدین ترتیب نمی توان Melissa را در گروه ویروسها قرار داد).

1-ویروس های مركب (ویروس های چند وجهی)

2-ویروس های ساده

ویروس های ساده آن دسته از ویروس ها هستند كه ساده و به صورت تك فایلی بوده و فقط یك كار انجام می دهند.  اما ویروس های از تركیب چند ویروس در هم می باشند و قادر خواهند بود چندین فعالیت را همزمان انجام بدهند كه این امر سبب پیچیدگی كار ویروس خواهد شد


تقسیم بندی ریزتری از ساختمان ویروس ها و حوضه فعالیت آنها :

در ابتداباید یاد بگیرید كه هر ویروسی فقط ویروس نگویید بلكه بتوانید آن را شناخته و در یكی از دسته های زیر جا داده و بنا به خصوصیات آن را بنامید.

1- Trojan Horse

2- Worm

3-  Bomb

همان طور كه در بالا مشاهده می كنید كل ویروس ها را می شود در 3 دسته تقسیم كرد كه ما به اختصار درباره هر كدام توضیح می دهیم . به علت حساس بودن دسته كرم ها یا همان Worm ما از این دسته توضیحاتمان را شروع می كنیم .

Worms

اولین و مشهورترین ویروس یكWorm می باشد كه به طور تصادفی در 2 نوامبر 1988 وارد شبكه گردید. طبق ادعای طراح آن هدف از این كار تنها اثبات كردن ضعف سیستم امنیتی كامپیوترها بوده است. اینترنت در سال 1988 دوران كودكی خود را طی می كرد و تنها در اختیار محدودی از دانشگاه موسسات تحقیقاتی دولتی مانندNASA و آزمایشگاههای بین المللی مانندLos Alamos بود .با وجود اینترنت بسیار محدود آن زمان خبر از كار افتادن این مغزهای كامپیوتری درMIT وBerkeley و... تمام مردم را شوكه كرد. تنها در مدت چند ساعت بیش از 3000 كامپیوتر در مهمترین مراكز آمریكا از كار افتاده و خسارت وارد بر آنها در حدود 100 میلیون دلار بر آورد گردید.

Worm ها زیر مجموعه ای از ویروسهای كامپیوتری می باشند كه بر خلاف دیگر ویروسها از جملهMelissa كه خود را به صورتE-Mail برای كاربران اینترنتی می فرستد سیستم كامپیوتر را سوراخ كرده و به طرف مغز كامپیوتر پیش می روند یكی از خصوصیات بارز Wormها توانایی پنهان شدن درون سیستم بوده بطوریكه قابل ردگیری نمی باشند این Worm ها مانند ویروسهایی می باشند كه خود را در اعصاب  ستون فقرات پنهان كردن و گاه و بی گاه دردهای شدیدی را تولید می كنند. و اماWorm های مفید : در میان انواعWorm ها كرمهای مفیدی نیز طی سالیان متمادی به منظور چك كردن كارایی سیستم و ... مورد استفاده قرار گرفته اند.
 اینWorm هاAgent نامیده شده و درون شبكه حركت كرده اطلاعات منابع مورد استفاده و ... را چك و اطلاعاتی در مورد كاركرد شبكه یا حتی محلی را كه می توان ارزانترین DVD را خریداری نمود به كاربر اعلام می دارند از تفاوتهای بارز میانAgent و Worm می توان به این مورد اشاره كرد كه Agent بر خلاف Worm خود را تكثیر نكرده و درون سیستمهای كاربران نفوذ نمی كند.

تاریخچه اولین Worm :

این Worm كه توسط Robert Tappan Morris طراحی شد به RTM مشهور گردید . Morris بعد از اتمام دوره لیسانس خود در پاییز سال 1988 از دانشگاه خارج و به برنامه نویسی كامپیوتر روی آورد بعد از آن در مقطع Ph.D دانشگاه MIT در رشته مورد علاقه خود مشغول به تحصیل گردید و بدین ترتیب از امكانات كامپیوتری و اینترنتی دانشگاه بهره مند شد . وی در اكتبر سال 1988 برنامه ای را به منظور پی بردن به نقاط ضعف سیستمهای اینترنتی و امنیتی كامپیوتر طراحی كرد . نحوه كار این برنامه بدین ترتیب بود كه پس از رها شدن آن در اینترنت سریعاً و بدون جلب هیچ گونه توجهی پخش می گشت (طبق اظهارات وكیل مدافع موریس).

موریس به منظور جلوگیری از مشخص شدن هویت خود پس از اتمام برنامه آن را از طریق كامپیوترهای دانشگاه MIT وارد شبكه كرد. یكی از  خصوصیات این ویروس  اضافه كردن یك شمارنده به برنامه بود. بدین ترتیب در صورتیكه این برنامه حداكثر تا 6 بار یك كپی از خود را در كامپیوتر پیدا می كرد تكثیر نشده و در هفتمین بار این برنامه پس از تكثیر و نفوذ به كامپیوتر آن را مورد هجوم قرار می داد. این برنامه ضمیمه یك اشتباه بسیار مهلك بود!! كامپیوترهایی كه در سال 1988 به اینترنت متصل می شدند به طور میانگین هر 10 روز یكبار خاموش شده و دوباره راه اندازی می گشتند از آنجا كه برنامه موریس در كامپیوتر ذخیره نمی شد این خصوصیت سوپاپ اطمینانی گشت تا به هر بار خاموش شدن كامپیوتر برنامه به طور خودكار از میان برود. با این حال از آنجایی كه تمام كامپیوترهای متصل به اینترنت به طور همزمان خاموش نمی شدند این Worm می توانست دوباره برگشته و در آنجا مقیم گردد. طبق این نظریه موریس، تعداد Worm ها همواره دارای یك تعادل بوده و مشكل خاصی را در كامپیوتر سبب نمی شدند. و اما ایراد برنامه موریس در این بود كه این Worm بسیار سریعتر از انتظار موریس تكثیر می یافت در كمتر از چند ساعت بعد از آزاد سازی آن هزاران كامپیوتر در مراكز حساس از كار افتاده و دچار سكته شدند. پنج روز بعد از آزاد سازی worm در 6ام نوامبر همه چیز به حالت عادی خود برگشت در روز 12 توامبر سرانجامE-Mail هایی كه موریس در آنها طرز خنثی كردن Wrom را توضیح داده بود به مقاصد خود رسیده و مردم از نحوه خنثی سازیWorm آگاهی یافتند.

برگرفته از سایت

irsecure