تبیان، دستیار زندگی
چگونه می توانیم برای استحكام خانواده خود شرایط و فضای مناسبی به وجود آوریم ؟( قسمت دوم ) در قسمت اول در مورد چگونگی ایجاد شرایط و فضای مناسب برای استحكام خانواده ، و نقش های مشترك همسران بر یكدیگر صحبت نمودیم اینك می خوانیم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش های شوهر

نسبت به زن

چگونه می توانیم برای استحكام خانواده خود شرایط و فضای مناسبی به وجود آوریم ؟( قسمت دوم )

در قسمت اول در مورد چگونگی ایجاد شرایط و فضای مناسب برای استحكام خانواده ، و نقش های مشترك همسران بر یكدیگر صحبت نمودیم اینك می خوانیم ...

2 - نقش های شوهر نسبت به زن :

1-2: محبت ابتدایی نسبت به همسر – محبت بین زن و مرد در صورتی مطلوب و كامل است كه ابتدا توسط شوهر اظهار شود . در مقابل این اظهار محبت ، معمولاً عكس العمل زن، یك ارتباط متقابل توأم با محبت فراوان و گسترده است . اگر شوهری انتظار داشته باشد كه همسرش نسبت به او ابراز محبت و علاقه بكند ، بدون آنكه خود او در این كار پیشقدم شود ، در ایجاد یك زندگی مطلوب و توأم با صمیمیت عاطفی موفق نخواهدبود .

2-2: احترام به همسر – مرد بایستی به همسر خود ، بخصوص در حضور دیگران احترام بگذارد.این احترام باید توأم با صمیمیت و مهربانی باشد . زن نیازمند دریافت محبت و احترام از شوهر است ، به ویژه هنگامی كه در حضور دوستان و آشنایان قرار داشته باشد . این امر باعث می شود كه زن از داشتن شوهر احساس افتخار و سربلندی كند و این احساس ، شوق او را به زندگی زناشویی،و آمادگی وی را برای گذشت و بردباری در برابر محرومیت ها و سختی های احتمالی بیشترمیكند .

3-2 : خوشرویی و خوش خلقی – مرد چون از قدرت جسمی و فیزیكی بیشتری نسبت به زن برخوردار است باید مراقبت كند در مواقع ناراحتی و خشم ، تندی ها و سخت گیری های بیجا نداشته باشد . بر عكس،او باید در ایجاد یك فضای آرام ، صمیمی و اطمینان بخش در محیط خانواده خود بكوشد . بدخلقی شوهر در خانواده باعث دلزدگی همسر و دیگر اعضای خانواده خواهد شد . این امر كاهش نفوذ گفته ها و دستورهای مرد بر روی آنان را به همراه دارد و در روند شكل گیری خصوصیات روانی و تربیتی كه از نقش های بسیار مهم خانواده است ، ایجاد اختلال و مشكل می كند .

4-2 :ایجاد آسایش و توجه به نیازهای خانواده ـ از وظایف مهم شوهر آن است كه نسبت به وسع و توان خود برای اعضای خانواده گشایش ایجاد كند . شوهر بایستی روحیه توجه به نیازهای زن و فرزندان را در محیط خانه داشته باشد و در بین كارهای خود برای رسیدگی به امور مختلف خانه برنامه ریزی كند . توجه به امور خانه از قبیل تهیه مایحتاج و خواسته های احتمالی همسر یا فرزندان از خصوصیاتی است كه هم حكایت از توجه شوهر به كانون خانواده دارد و هم در همسر اطمینانی نسبت به شوهر به وجود می آورد كه حتی در مواقع تنگدستی و مشكلات مالی او وظیفه خود می داند مراعات حال شوهر را بكند ، چون از این نكته آگاه است كه اگر چیزی در دسترس شوهر باشد از خانه و خانواده دریغ نخواهد كرد .

5-2 :احساس غیرت نسبت به همسر ـ مرد باید همچون حصاری زن را در حمایت و مراقبت قرار دهد . این حالت، همباید در مراقبت نسبت به عفاف و پاكدامنی زن باشد و هم در توجهبه نیازهای عاطفی او . توجه مرد به عفاف همسر خویش شرط اولیه حفظ حریم خانواده و حفظ سلامت اخلاقی آن است . حالت غیرت و حمیت مرد اثر دیگری نیز در روحیه و رفتار زن دارد ، به این صورت كه در او احساس امنیت و اعتماد در پناه شوهر به وجود می آورد كه یك احساس لذت بخش و مطلوب برای اوست و در افزایش عشق و محبت وی به شوهر مؤثر است .

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به نقش های زن نسبت به شوهر خواهیم پرداخت .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.