تبیان، دستیار زندگی
کسی نمی داند اولین بار، چه کسی در کدام نقطه از جهان با خلق یک شوخی، لبخند را بر لبان دیگری نشانده یا او را به خنده وا داشته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"شوخی به معنای بی ادبی نیست"

شوخی به معنای بی ادبی نیست

کسی نمی داند اولین بار، چه کسی در کدام نقطه از جهان با خلق یک شوخی، لبخند را بر لبان دیگری نشانده یا او را به خنده وا داشته است. اما به هر حال این ماجرا قرن هاست که به عنوان یک ابزار کلامی در جامعه های انسانی حضور دارد.

شوخی در حالت کلی، اقدامی است برای صمیمی تر شدن ارتباط دوستانه و حضور مفید، شادی آور و روحیه دهنده؛ اما در این میان، بعضی ها چهره دیگری برای آن می سازند.

سوءاستفاده از صمیمیت و همین طور سوء استفاده از شوخی ماجرایی است بسیار تلخ، آزاردهنده و گاه مخرب. به کار بردن کلمه های زشت و مفهوم های زشت تر در به اصطلاح شوخی های دوستانه، کار کسانی است که معنا و مفهوم شوخی را متوجه نشده، یا این که آن را به میل خود تغییر داده اند. آنها با چیزهایی شوخی می کنند که نزد بسیاری از نسل های پیشین ممنوع بود و گه گاه حتی می توانست پایانی بسیار تلخ چون مرگ شوخی کننده داشته باشد.

سوءاستفاده از به اصطلاح شوخی درباره بعضی کلمه ها، ماجرای زشتی است که زمانی مجازات شدید داشت و امروز متأسفانه برای بعضی ها ماجرایی عادی است. خیلی ها در دوران ما این رفتار زشت را انجام می دهند، بدون آن که به ارزش بعضی کلمه ها توجه کنند.

شوخی به معنای بی ادبی نیست

شوخی به معنای بی ادبی نیست. شوخی در شکل واقعی آن شیرین و شادی آور است؛ مؤدبانه و محترمانه است؛ ظرافت دارد و نکته سنجی.

بعضی ها فراموش می کنند که قرار است شوخی، کسی دیگر را برای دقیقه هایی شاد کند. این گونه افراد فکر می کنند شوخی رفتاری است که باعث می شود تفریح کنند و لذت ببرند و براساس شیوه ای غلط در به اصطلاح شوخی هایشان به شکل های مختلف به دنبال تمسخر یا تحقیر دیگران هستند.

آنها با حرف ها و رفتارهای زشتشان، دیگران را به نام شوخی آزار می دهند. ترساندن و یا سرکار گذاشتن دیگران در نظر آنها شوخی به شمار می رود؛ البته فقط در مورد دیگران. اگر کسی دیگر خود آنها را بترساند از دستش عصبانی می شوند.

اگر کسی سطل آبی را بالای در اتاق بگذارد تا پس از باز شدن در، روی سر آنها بیفتد، عصبانی می شوند و می خواهند تلافی کنند.

اگر خودشان این کار را می کردند، آن را شوخی به حساب می آوردند؛ اما انجام آن را توسط دیگران جالب نمی دانند.

خلاصه این گونه افراد هستند که خاطراتی تلخ و زشت بر جا می گذارند، و گرنه شوخی در شکل واقعی آن، هیچ گاه زشت نبوده است.

مهم این است که بدانیم با چه کسی در چه شرایطی و با استفاده از چه کلمه هایی شوخی می کنیم.

سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.