تبیان، دستیار زندگی
کریم باقری این روزها در اوج است. او در بازی‌های اخیر سرخپوشان به ویژه بازی با استقلال اهواز.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کریم باقری: قهرمانی برای ما کوچک است

کریم باقری: قهرمانی برای ما کوچک است

کریم باقری این روزها در اوج است. او در بازی‌های اخیر سرخپوشان به ویژه بازی با استقلال اهواز، چنان نمایش خیره کننده ای داشته است که حتی منتقدان، لب به تحسین او گشوده اند. شاید تعبیر محمود خوردبین درباره او بهترین تعبیر باشد که گفت؛ «از وظیفه شناسی و تمرینات منظم او هض می برم».

او با همین روش به ده سال قبل خود بازگشته است. کاپیتان سرخپوشان البته محو این تمجیدها نیست. او آنقدر تجربه دارد که فقط و فقط به بازی این هفته فکر کند. بعد از تمرین سراغش می رویم و این گفتگو شکل می گیرد.

* كریم باقری این روزها آنقدر خوب بازی می کند که بعضی جوانها شرمنده می شوند؟

این نظر لطف تمام دوستان است. البته در پرسپولیس همه نفرات تیم تا آخرین حد توان آنقدر تلاش می کنند که کسی شرمنده نمی شود.

* بعضی کارشناسان اعتقاد دارند باید تیم روی شرایط بدنی بعضی اعضای تیم کار شود.

شرایط بدنی بازیکنان روی یک خط مستقیم حرکت نمی کند. یک انحنای سنی به سمت بالا یا پائین برای همه فوتبالیستها وجود دارد و این به معنای افت بدنی نیست، بلکه ممکن است یک بازیکن بعد از چند هفته در اوج بودن، یکی دو هفته فروکش کند. بعضی اوقات نیز بازیکنان در شرایط خوبی قرار دارند اما کار تیمی یا شرایط بازی به گونه ای پیش می رود که این مساله نمایان نمی شود. در چنین مواقعی باید منصفانه قضاوت کرد.

* با این وجود وقتی یک تیم شرایط خوبی دارد، همیشه این نگرانی وجود دارد که بازیکنانش در باد موفقیتها خوابیده و از خود غافل شوند.

بله این خطری است که همیشه یک فوتبالیست را تهدید می کند، اما بازیکنی که به پرسپولیس می آید باید آنقدر بزرگ فکر کند که قهرمانی لیگ خواسته حداقل و افتخار کوچکش باشد. توان بچه های ما در حد بالایی قرار دارد، من تعارف نمی کنم. واقعاً از نظر بدنی و تکنیکی بازیکنان سطح بالایی داریم. بازیکنان ما باید خودشان را در حد تیم ملی بدانند، چون در این قواره ها هستند. آنها نباید به همین سطح باشگاهی بسنده کنند. با همین پیراهن پرسپولیس هم می توانند قهرمان آسیا بشوند. پس نباید محدود و سطح پائین فکر کنند و در این صورت مرتب برای بهتر شدن تلاش کنند. من هم اگر توانسته ام بازی خوب انجام بدهم، برای این است که می خواهم هر روز بهتر باشیم. در خدمت تیم هستم و طبیعی است که به حق، انتظارات از من بالا باشد.

* بازی این هفته را چطور پیش بینی می کنید؟

بازی سختی است. رویارویی با ملوان جزو آن بازیهاست که باید در آن تمرکز بالایی داشته باشیم و بچه ها باید باهوش عمل کنند. بازی با استقلال اهواز تمام شد، آن سه امتیاز را گرفتیم و حالا باید به سه امتیاز دیگر فکر کنیم.

* مثل اینکه بردن برای شما سخت تر شده است؟

اگر تیمهای دیگر، هر چند هفته یکبار تحت فشار هستند، ما هر هفته فشار بازیها را تحمل می کنیم. همه تیمها قوی شده اند و بازی راحتی وجود نخواهد داشت. همین که پرسپولیس هستیم، انگیزه تیم‌ها بالا می رود. بحث پخش مستقیم هم در میان است و از سوی دیگر تیمها خود را مقابل صدرنشین می بینند. به همه اینها باید این نکته را هم اضافه کنیم که همه می خواهند اولین شکست را به پرسپولیس تحمیل کنند.

* با این وجود اصلاح بعضی نکات، ضریب اطمینان را بالا تر هم می برد. به عنوان کاپیتان چه موردی به ذهن شما می رسد.

پرسپولیس یک تیم رو به جلو است و ما نفرات جدیدی در خط دفاع داشته ایم. اشکال کار ما بد گل خوردن است و این صرفاً به خط دفاع مربوط نمی شود. ما باید روی دفاع تیمی خودمان تمرکز بیشتری داشته باشیم تا ضریب اشتباهات پائین بیاید. کادر فنی هم در اینباره صحبت کرده است.

* و این هفته برای اولین بار زوج قلب دفاعی با نبودن نصرتی بر هم می خورد؟

نصرتی از بازیکنان خوب ماست، اما نفرات جایگزینی خوبی هستند که روی نیمکت به دنبال فرصت بوده اند.

* پرسپولیس در تمام بازیهای خارج از خانه این فصل به پیروزی رسیده است، فکر می کنید، مقابل ملوان هم تكرار شود؟

بعضی اعتقاد دارند پرسپولیس سراغ یک سیستم دفاعی خواهد رفت.

ما در هیچ یک از بازیها تیمی نبوده ایم که صرفاً دفاع یا حمله کنیم. هر دو کار را با هم انجام می دهیم و دیده اید که تغییر سیستم خاصی هم نداشته ایم.