تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از زیرنظر داشتن ملی پوشان اعزامی به مسابقات المپیک 2008 پکن و انجام تست دوپینگ خبر داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آماده باش به المپیکی های ایران

پرونده دوپینگ فوتبال ایران در فیفا

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از زیرنظر داشتن ملی پوشان اعزامی به مسابقات المپیک 2008 پکن و انجام تست دوپینگ خبر داد.

به نقل از ایسنا، توجیه بودن ورزشکاران و سیستم مند بودن عملکرد ستاد ملی مبارزه با دوپینگ پیش از آغاز مسابقات المپیک یکی از مهمترین مسوولیت‌هایی است که بر دوش مسوولان ورزش کشورمان برای اخذ نتیجه مطلوب در این رقابتها قرار دارد.

اگر چه طی سه ماه گذشته با تاخیر بوجود آمده در ارسال نتایج نمونه گیری‌های ارسال شده به آزمایشگاه کلن آلمان، در گرفتن نمونه گیری‌ها جدید تاخیر به وجود آمد؛ اما، ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از هم اکنون تا زمان اعزام تیم ها به بازی‌های المپیك وظیفه سنگینی بر عهده دارد که طبق گفته "طاهری" قرار است از هر ورزشکار اعزامی به این رقابتها تا زمان اعزام حداقل سه مرتبه نمونه گیری به عمل آید.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در رابطه با برنامه‌های این ستاد گفت: در حوزه المپیک تمام ورزشکارانی که موفق به اخذ سهمیه این رقابت‌ها شده اند چه در زمان اردو و تمرین از آنها نمونه گیری به عمل می‌آید و حداقل سه بار خارج از مسابقه از آنها تست گرفته می شود. این تست ها شامل تمام مسابقات داخلی است.

وی ادامه داد: در نهایت از تمام ورزشکاران اعزامی تست گرفته می شود و هیچ ورزشکاری نخواهد بود که بدون تست به این بازی‌های اعزام شود.

طاهری همچنین خبر داد: بر اساس اعلام کمیته پزشکی و مبارزه با دوپینگ ستاد برگزاری بازی‌های المپیک، از کلیه ورزشکاران به محض ورود به دهکده‌ی بازی‌ها، نمونه گیری به عمل خواهد آمد.

بختک دوپینگ روی ورزش ایران

وی در رابطه با چگونگی گرفتن نمونه گیری توضیح داد: در باز‌ی‌های المپیک آتن برخی مواد ممنوعه از طریق آزمایش خون مشخص می شد اما با توجه به این که این شرایط خاص و محدودیت ها در بازی‌های المپیک پکن وجود ندارد و امروز با توجه به تکنولوژی روز دنیا نیازی به گرفتن آزمایش خون نیست، بر اساس نمونه گیری ادرار تمام نتایج استخراج می شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در رابطه با آخرین نمونه گیری قبل از اعزام ورزشکاران ایرانی نیز گفت: بر اساس برنامه‌ی زمان‌بندی اعزام ورزشکاران که در اختیار ما قرار گرفته است قبل از اعزام نیز آخرین نمونه گیری از ملی پوشان به عمل می آید و با توجه به مذاکرات انجام شده با آزمایشگاه کلن آلمان قرار است از زمان ارسال نمونه حداکثر تا 48 ساعت جواب آزمایش به ما داده شود.

وی با اشاره به عملکرد آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ "وادا" در این رابطه گفت: بی تردید در طول این زمان نمونه گیری سرزده از سوی ماموران وادا خواهیم داشت. همان طور که پیش از مسابقات آسیایی وزنه برداری از پانزده وزنه بردار اعزامی به این مسابقات تست گرفته شد؛ اما خودمان نیز درصدصدهستیم تا اطلاعات تکمیلی و هشدارهای لازم را به ورزشکاران بدهیم تا آنها از عواقب استفاده از هر مکملی آگاه باشند و همچنین در صورت استفاده از دارویی خاص تیم پزشکی را در جریان بگذارند.

طاهری ادامه داد: برای افزایش اطلاعات بیشتر ملی پوشان بسته های آموزشی را به آنها خواهیم داد تا با اطلاعات بیشتری پا به این مسابقات بگذارند و از طرفی نسبت به استانداردهای لازم در گرفتن نمونه گیری ها نیز اطلاع یابند تا درمواردی که برای گرفتن تست می روند در نمونه گیری‌ها بر اساس استانداردها عمل شود و حقی از آنها ضایع نشود.

وی خاطرنشان کرد: ما بسیار خوشحالیم که با توجه به 50 سهمیه کسب شده برای المپیک و تمامی اعزام‌های برون مرزی و تدارکاتی، ایران هیچ تست مثبتی نداشته و همه سالم بوده اند.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پایان صحبتهای خود گفت: ما به صورت مرتب و سر وقت تست‌های تکمیلی را از ورزشکاران می گیریم و نسبت به سلامت آنها بسیارحساس هستیم و درجریان تمرینات و اردوها نسبت به ورزشکارانی که کوالی فایت شده‌اند با یک نگاه ویژه توجه خواهیم کرد و در رشته های ورزشی مانند کشتی که سهمیه مشخص شده اما نفر اعزامی مشخص نشده است قطعا تصمیم داریم حضوری جدی داشته باشیم و نمونه گیری خود را قطع نکنیم.