تبیان، دستیار زندگی
مواد لازم برای تهیه خمیر كره ای یا هزارلا : 300 گرم آرد كاملا سفید 150 گرم كره  یك عدد  تخم مرغ  یك قاشق سوپخوری روغن مایع  یك دوم قاشق چایخوری جوهرلیمو  یك دوم قاشق چایخوری وانیل یك قاشق چایخوری نم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرینی زبان با خمیر هزارلا

مواد لازم برای تهیهخمیر كره ای یا هزارلا :

300 گرم

آرد كاملا سفید

150 گرم

كره
یك عددتخم مرغ
یك قاشق سوپخوریروغن مایع
یك دوم قاشق چایخوریجوهرلیمو
یك دوم قاشق چایخوریوانیل
یك قاشق چایخورینمك
یك فنجانآب خنك

طرز تهیه خمیر هزارلا :

در كاسه بزرگی آرد را بریزید. وسط آن را گود كرده و در ظرف دیگری تخم مرغ، روغن مایع، جوهرلیمو، آب و نمك را مخلوط كنید و آن را به آرد اضافه كنید تا خمیر صاف یك دستی به عمل بیاید. خمیر را یك ساعت بگذارید، بماند تا جا بیفتد. روی سطح مسطحی آرد پاشیده، خمیر را به قطر2 سانتی متر به شكل مربع پهن كرده و كره را در وسط خمیر جای دهید و چهارگوش خمیر را روی كره بكشید و با وردنه آرام آرام روی خمیر ضرباتی وارد كنید تا كره نرم شود. سپس خمیر را به ضخامت یك سانتی متر پهن كرده و آن را شش لا، تا بزنید و در جای خنك بگذارید و پس از 20 دقیقه خمیر را مجدداً پهن كرده و به قطر یك سانتی متری باز كنید و این بار برعكس دفعه گذشته، عرض خمیر را طول خمیر قرار دهید و شش لا، تا بزنید و در جای خنكی بگذارید و باز بعد از20 دقیقه عمل دفعه گذشته را تكرار كنید و هر بار آرد اضافه روی خمیر را با برس كنار زده و 6 بار خمیر را باز و بسته كنید و در دفعه آخر آن را به قطر یك سانتی متر پهن كنید. شیرینی هایی كه می توانید با این خمیر تهیه كنید عبارتند از: ناپلئونی، پاپیونی، زبان، قیفی، خامه ای و ولوان.

یادآوری

: ما می توانیم به جای كره از روغن مخصوص قنادی ( روغن صاف) نیز استفاده نماییم. در ضمن تهیه این خمیر نیاز به تجربه دارد. لذا از خواهران و دختران عزیز خواهش می كنیم در تهیه این خمیر دقت كافی و كامل را رعایت كنند تا خمیر مورد علاقه خود را به دست آورند.

طرز تهیه شیرینی زبان :

خمیرهزارلا را به شكل مربع یا مستطیل به قطر 5/1 تا 1 سانتی متر باز كرده و با قالب شیرینی زبان، خمیر را قالب می زنیم و با نوك كارد تیزی وسط خمیر را از طول برش 2 سانتی می زنیم و سطح آنها را با شربت كارامل و تخم مرغ مخلوط شده ( شربت كارامل: شكر را روی حرارت بخار آب ذوب كرده و تخم مرغ را به آن می افزاییم )  تزئین می كنیم و در سینی فرمی چینیم و آن را در وسط پنجره فر روی درجه 400 فارنهایت، مدت 20 دقیقه قرار می دهیم تا شیرینی ها پف كرده و بپزند.

یادآوری:

1- در صورتی كه جوهرلیمو خمیر بیش از حد معین شده مصرف شود، شیرینی زبان كج خواهد شد.2- داغ بودن زیادی فر باعث سوخته شدن سطح شیرینی ها خواهد شد و مغز آنها نپخته خواهند ماند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.