تبیان، دستیار زندگی
با فرا رسیدن فصل برف و بارش اولین برف جدی در تهران، مناسب دیدم باز هم نكاتی در مورد عكاسی از منظره برفی بنویسم. هیچ چیز ناامید كننده تر از خراب شدن منظره برفی زیبا بخاطر تنظیم نادرست نور در اثر سفیدی بیش از حد منظره برفی نیس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عكاسی از برف

با فرا رسیدن فصل برف و بارش اولین برف جدی در تهران، مناسب دیدم باز هم نكاتی در مورد عكاسی از منظره برفی بنویسم.

هیچ چیز ناامید كننده تر از خراب شدن منظره برفی زیبا بخاطر تنظیم نادرست نور در اثر سفیدی بیش از حد منظره برفی نیست. در اینجا چند راه برطرف كردن این مشكل را بررسی می كنیم.

برف از لحاظ روشنایی حدود 5/1 تا 2 گام روشنتر از خاكستری 18% كه روشنایی متوسط مورد انتظار دوربین دیجیتال شماست، می باشد. بنابراین هنگامی كه از یك منظره با میزان بالایی از سطوح پوشیده از برف عكس می گیرید، نورسنج دوربین كه متأسفانه بخودی خود فرقی بین برف و آب و شیشه قائل نیست، به سادگی نور را در حدود خاكستری متوسط تنظیم می كند. بنابر این عكس خراب می شود.

هر چند امروزه دوربین های دیجیتال با نور سنجهایی مجهز به نور سنجی مؤثر ماتریسی و چند ناحیه ای عرضه می شوند، ولی حتی بهترین آنها هم نمی تواند با مقادیر زیادی از سطوح برفی درخشان در صحنه براحتی كنار بیاید.

راه حل مشكل آسان است.

از یك نورسنج دستی استفاده نمایید.

گوی نیمه شفاف نورسنج، نوری را كه روی آن می افتد اندازه می گیرد. گوی را در همان نور مربوط به سوژه قرار دهید تا نور درست سوژه را به دست آورید.

Iso دوربینتان را تنظیم نمایید

اگر شما نورسنج یا سرعت شاتر را حدود 5/1-2 گام پایین تر قرار داده اید، نورسنجی شما درست خواهد بود. (مثلاً به جای حساسیت 100 از حساسیت 32 استفاده نمایید.)

از جبران نوری استفاده نمایید.

اگر دوربین شما دارای امكان تنظیم جبران نوری است آن را در حدود 5/1-2 گام نور اضافه (مثبت) تنظیم نمایید. البته نور تمام مناظر برفی برابر نیست، بنابراین استفاده از محدوده بندی (Bracketing) برای كارهای حساس یك ضرورت است. همچنین در بسیاری از صحنه ها همانند منظره فوق، شما می خواهید كه برف كمی از حالت طبیعی تیره تر باشد تا الگوی سطح آن را نشان دهید، در این صورت جبران نوری را بیشتر از 1 تا 5/1 گام انتخاب نكنید.