تبیان، دستیار زندگی
زاده از تمام رقابتهای داخلی و خارجی مهدی حاجی زاده : واهمـه‌ نـدارم، هـدفم كسب مـدال در آتن است دبیر كمیته‌ی برنامه‌ریزی ستاد مبارزه و نظارت بر دوپینگ، با اعلام خبر محرومیت دو ساله‌ی مهدی حاجی زاده، گفت: این كمیته براساس قوا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو سال محرومیت برای مهدی حاجی زاده از تمام رقابتهای داخلی و خارجی

مهدی حاجی زاده

:

واهمـه‌ نـدارم، هـدفم كسب مـدال در آتن است

دبیر كمیته‌ی برنامه‌ریزی ستاد مبارزه و نظارت بر دوپینگ، با اعلام خبر محرومیت دو ساله‌ی مهدی حاجی زاده، گفت: این كمیته براساس قوانین مندرج در آژانس بین‌المللی كنترل دوپینگ، فیلا و نیز كمیته‌ی بین‌المللی المپیك و امتناع مهدی حاجی‌زاده از دادن تست دوپینگ، وی را از دو سال شركت در مسابقات داخلی و بین‌المللی محروم می‌كند.

دكتر علی طاهری، دبیر كمیته‌ی برنامه‌ریزی مبارزه‌ی با دوپینگ ، با اظهار تاسف از محرومیت كشتی‌گیر توانمند 74 كیلوگرم كشورمان، خاطرنشان كرد: ورزشكاری كه از سوی ستاد مبارزه با دوپینگ برای انجام تست كاندید می‌شود كه برای نمونه‌گیری برگه‌ی ابلاغیه را دریافت می‌كند، موظف است با تیم كنترل دوپینگ همكاری و در انجام این پروسه مسوولان را یاری كند.

وی افزود: در مورد مهدی حاجی زاده نیز این موضوع صادق است و این كشتی‌گیر بنا به دلایل غیر مستند حاضر به انجام تست نشده است و عدم همكاری وی با گروه كنترل دوپینگ مبرهن است، چرا كه دفاعیات وی در این زمینه با ارایه‌ی مدارك مستند همراه نبود، بنابراین این اقدام حاجی زاده، همانند تست مثبت تلقی می‌شود.

دكترطاهری اضافه كرد: حاجی زاده حتی با وجود تاكید مربیانش از انجام تست و وارد شدن به اتاق كنترل دوپینگ خودداری كرده است و برخورد شایسته‌ای كه در حد یك قهرمان است را نداشته، لذا در این باره علیرغم میل باطنی ریاست سازمان تربیت بدنی كه ریاست ستاد ملی مبارزه با دوپینگ را برعهده دارد، و در نظر گرفتن آمادگی‌ها و مدال آوری‌هایی كه این قهرمان داشته است؛ وی با اعلام این رای و محرومیت دو ساله‌ی حاجی زاده موافقت كرد.

وی تصریح كرد: در این زمینه ریاست سازمان تربیت بدنی نیز با اظهار تاسف از انجام دوپینگ در ورزش، بر اجرای این رای تاكید مستقیم داشته است، لذا با توجه به آیین نامه‌های موجود در آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ، وی از كلیه‌ی مسابقات ملی و بین‌المللی و نیز داخلی به مدت دو سال محروم شد. البته كمیته‌ی پزشكی فیلا هم در تشدید مجازت‌های ورزشكارانی كه از تست سرباز می‌زنند، پیش بینی‌های بسیاری كرده است، ولی این كمیته در حال حاضر به اعلام محرومیت دو ساله اكتفا می‌كند و رای مصوبه در اسرع وقت به فیلا و آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ اعلام خواهد ‌شد.

طاهری همچنین افزود: قوانین در این مورد به صراحت اعلام می‌دارد كه ورزشكارانی كه از انجام تست دوپینگ امتناع ورزند، حق استیناف نیز از آنها سلب می‌شود و رای آنها از زمان تصویب، قطعی و لازم‌الاجراست و حتی درمورد مسابقه‌ی روز گذشته‌ی حاجی زاده نیز كمیته‌ی فنی فدراسیون كشتی مجددا تصمیم‌گیری كنند.

دكتر طاهری همچنین در مورد اعلام آمادگی حاجی زاده برای انجام تست دوپینگ در هر زمانی، گفت: كنترل دوپینگ به این معنا نیست كه ورزشكار هر زمانی كه می‌خواهد، تست دهد و باید بر طبق خواسته و اعلام این كمیته به انجام تست مبادرت ورزد، البته در این مورد نیز بر حسب خواست ریاست سازمان تربیت بدنی، به شكل مصمم پرچم‌دار مبارزه با دوپینگ هستیم و از قوانین جدی این آژانس تبعیت می‌كنیم، بنابراین این ورزشكار نیست كه اعلام آمادگی كند بلكه ستاد مبارزه با كمیته‌ی دوپینگ در هر زمانی كه صلاح بداند (زمان اردو، استراحت و یا حتی مرخصی)، این تست را انجام می‌دهد.

دبیر كمیته‌ی مبارزه با دوپینگ با قدردانی از جدیت ریاست سازمان تربیت بدنی در این امر و نیز كمیته‌ی المپیك و فدراسیون كشتی، گفت: بر اساس تصمیم ریاست سازمان تربیت بدنی در تشكیل ستاد مبارزه با دوپینگ عملا فدراسیون‌ها نیز با یك اتفاق نظر و همدلی امیدوارند این نقطه‌ی تلخ آغازگر نقطه‌ی شیرینی در آینده‌ی ورزش كشور باشد.

همچنینمهدی حاجی زاده با اعلام آمادگی از شركت در تست دوپینگ با نظر مراجع ذی‌صلاح، علت خودداریش از شركت در تست دوپینگ را عدم وجود حاشیه‌ی امنیت و فضای حاكم بر سالن رقابتها عنوان كرد.

فنی‌ترین كشتی‌گیر سال 2002 جهان در خصوص امتناع خود از شركت در آزمایش دوپینگ در رقابت تیم‌های صنام و هما،گفت: دلیل اصلی این بود كه در آن موقعیت بستری كه برای احساس آرامش نیاز داشتم، برایم بوجود نیاوردند و در هنگام تست، سالن از افراد متفرقه پر بود در حالی كه تنها باید با حضور یك دكتر و دو كشتی‌گیر تست دوپینگ انجام شود، اما اشخاصی كه برای گرفتن تست در سالن بودند، شناخته شده نبودند و از این بابت احساس امنیت نكردم.

حاجی زاده در عین حال با اشاره به آسیب دیدگی خود در تمرینات تیم ملی خاطرنشان كرد: بدنبال آسیب دیدگی از ناحیه كتف و ترزیق آمپول مسكن توسط پزشك حاضر در آكادمی ملی المپیك دچار تشویش شده بودم و در عین حال نسخه‌ی تجویزی پزشك را به همراه نداشتم كه با در اختیار داشتن این نسخه و در جریان قراردادن رییس فدراسیون، آماده‌ام تا در اولین فرصت بنا به تشخیص مسؤولان در هر نوع آزمایشی شركت كنم.

وی همچنین برخورد پدرانه فدراسیون كشتی در این‌رابطه خواستار شد و تاكید كرد: معتقدم اگر قرار است تستی انجام شود باید از تمامی كشتی‌گیران حاضر در لیگ گرفته شود و ذوم كردن بر روی یك كشتی‌گیر نوعی توهین است البته فكر می‌كنم برای همین آمپول مسكنی كه برای تسكین درد كتفم زده بودم، شك داشتند و علت اصرارشان نیز همین مساله بود.

حاجی زاده در ادامه هدف اصلی‌اش را حضور در مسابقات آتن و كسب مدال المپیك عنوان كرد و افزود: در چندین مسابقه‌ی جهانی تست دوپینگ داده‌ام و هیچ واهمه‌ای از انجام تست ندارم. مطمئن باشید كه كسی كه خواهان كسب مدال المپیك باشد، هیچ وقت چنین مشكلی برایش بوجود نمی‌آید و در مورد من نیز چنین مساله‌ای صادق نیست. در این راستا نیز مسوولان تیم هما می‌خواستند شرایطی بوجود آورند كه تیمشان برنده شود، حالا از هر طریقی كه شده فرقی برایشان نداشت و اگر به علت همین موضوع نیز مرا بازنده اعلام كنند، برایم مهم نیست بلكه گرفتن مدال المپیك تنها هدف با اهمیتی است كه دنبالش هستم و ثابت خواهم كرد كه چنین مسایلی در مورد من صادق نخواهد بود.

كشتی‌گیر 74 كیلوگرم صنام پیش بینی در مورد محرومیت دو ساله در قوانین فدراسیون برای ورزشكارانی كه از انجام تست خودداری كنند، گفت: چنین موردی در مسابقات جام تختی و سایر رقابتها برای فریدون قنبری و چند كشتی‌گیر دیگر از جمله انوری كه به علت نداشتن نسخه در تست شركت نكرده بودند، بوجود آمده بود ولی بعد از ارایه‌ی نسخه حتی با فاصله‌ی چند روز تست را انجام داده بودند.

وی با اشاره به شكست‌های قبلی كه به «هادی حبیبی» تحمیل كرده است، افزود: تا قبل از مسابقات جهانی دو بار حبیبی را شكست دادم و شكست سال گذشته‌ام نیز تنها به علت عدم آمادگی‌ام بود و این مساله نباید موجب شك و تردید مسوولان شود.

حاجی زاده با تاكید بر برخورداری از آمادگی مطلوب ‌در مورد آینده‌ی وزن 74 كیلوگرم، تصریح كرد: در این وزن محمد باقر عالی، از پدیده‌های مسابقات قهرمان كشوری است و بیشتر از هزار بار با وی تمرین كرده‌ام، و سعی خواهم كرد تا تجربیاتم را به وی منتقل كنم تا در دنیا مدال كسب كند، البته آینده‌ی این وزن با وجود خوبانی چون محمد باقر عالی، هادی حبیبی، مجید محمدی، محمدزاده و ...، رقابت‌های انتخابی تیم ملی كشتی گیر برتر را معرفی می‌كند.

حاجی زاده در پایان، در پاسخ به این سوال كه اگر امیر توكلیان تصمیم به عضویت تیم ملی برای شركت در المپیك آتن را داشته باشد، برای انتخابی با وی مسابقه می‌دهد یا نه؟ گفت: برای انتخابی المپیك حتی اگر برادرم نیز هم وزنم باشد، با وی كشتی خواهم گرفت.