تبیان، دستیار زندگی
صبح امروز اهالی موسیقی، ادبیات، شعر و سینما در محل مجله‌ی فردوسی گردهم آمدند تا معضلات چرایی جهانی نشدن ایران را بررسی كنند. بهانه‌ی گردهم آمدن‌شان هم شهرام ناظری و نشان شوالیه‌ای بود كه از سوی دولت فرانسه به وی اعطا شده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بزرگان هنر شوالیه‌ی آواز ایران را ستودند 1

بزرگان هنر

دولت‌آبادی، سریر، كلانتری، تقی‌زاده و ...‌ از جهانی شدن و شهرام ناظری

صبح امروز اهالی موسیقی، ادبیات، شعر و سینما در محل مجله‌ی فردوسی گردهم آمدند تا معضلات چرایی  جهانی نشدن ایران را بررسی كنند. بهانه‌ی گردهم آمدن‌شان هم شهرام ناظری و نشان شوالیه‌ای بود كه از سوی دولت فرانسه به وی اعطا شده است.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست عزت‌الله انتظامی، محمود دولت‌آبادی، محمد سریر، مدیا كاشیگر، پرویز كلانتری، صفدر تقی‌زاده، احمد سعیدنیا و شهرام ناظری حاضر بودند.

بزرگان هنر

محمود دولت‌آبادی:

بیشتر دارایی‌های تاریخی ما مخفی مانده‌ است

نشست ساعت 11 آغاز شد. محمود دولت‌آبادی از اعطای بالاترین نشان فرهنگ و هنر دولت فرانسه به ناظری ابراز خرسندی می‌كرد و گفت كه احساس می‌كند باید از بزرگان موسیقی معاصر و پیشینیان آن‌ها كه قدر و منزلت هنر موسیقایی ایران را به آن جایی رسانده‌اند كه امروز مهم‌ترین مركز فرهنگی دنیا در پاریس به این نتیجه رسیده است كه آن‌ها قدرشناسی كند، تجلیل شود.

این نویسنده‌ی پیش‌كسوت اضافه كرد: ما به‌عنوان اهالی این مملكت هم از شهرام ناظری، از جهانیان، كشور فرانسه و مدیریت تئاتر شهر پاریس تشكر می‌كنیم.

وی افزود: من از آن دسته كسانی هستم كه نه به تاریخ ‌می‌بالم و نه از كسانی كه بیش از اندازه از آن تعریف كنم؛ زیرا تاریخ كچلی‌هایی دارد و ترجیح می‌دهم بگویم ما از تاریخ چه داریم، زیرا بیشتر دارایی‌های ما مخفی مانده‌اند و كمتر دیده شده‌اند.

بزرگان هنر

به ‌زعم این داستان‌نویس، متأسفانه تلاش‌هایی كه در تاریخ موسیقایی ایران انجام گرفته است، بیشتر فردی بوده و كارهای گروهی كمتر دیده شده است.

دولت‌آبادی ابراز كرد: به ‌تازگی و برای نخستین‌بار به اركستر سمفونیك تهران دعوت شده‌ام كه در آن یك گروه جمعی به هنرنمایی پرداختند. در آن‌جا این كار جمعی را با حیرت و تحسین نگاه كردم، اما متأسفانه آن‌جا هم به‌ جز نادر مشایخی و یكی دیگر از دوستانم، هیچ كدام از هنرمندان را ندیدم.

وی همچنین از این كه در ایران كار جمعی نمی‌شود، ابراز تأسف كرد و گفت: ضروری است عادت كنیم تا در هنر به ‌خصوص موسیقی كارهایی جمعی انجام دهیم.

بزرگان هنر

محمد سریر:

نشان شوالیه‌ی ناظری حكایت شناخت عمق فرهنگ ایران است

به گزارش ایسنا، محمد سریر - رییس هیات مدیره‌ی خانه‌ی موسیقی - به خانواده‌ی هنر و ایرانیان برای افتخار آفرینی شهرام ناظری تبریك گفت و نشان شوالیه‌ی ناظری را نقطه‌ی عطفی در تاریخ موسیقی ایران دانست.

وی افزود: این نشان در حقیقت از توجه مردم فرانسه به فرهنگ ایران و هنر موسیقایی ایران ناشی شده و نشان می‌دهد كه مردم فرانسه تا چه اندازه به عمق فرهنگ ایران پی بردند.

سریر خبر برگزاری كنسرت شهرام ناظری را تا پایان سال جاری، به‌عنوان یك مژده‌ی خبری اعلام كرد.

بزرگان هنر

پرویز كلانتری:

ناظری قلمرو صدای خود را حفظ كرد

پرویز كلانتری - هنرمند نقاش - هم افزود: هنرمندان رابطه‌ی ویژه‌یی با یكدیگر دارند كه می‌توانند درباره‌ی هنر یكدیگر اظهار نظر كنند.

من هم به‌عنوان یك نقاش هنر موسیقایی ایران را در سطح بالایی ارزیابی می‌كنم.

كلانتری گفت: شهرام ناظری از آن دسته خوانندگانی است كه برخلاف دیگران از صدای خود استفاده كرده تا خودش را مطرح كند. این كار او آگاهانه و بدون تقلید از دیگران بوده است.

بزرگان هنر

این هنرمند نقاش با بیان این‌كه، پنجره‌ی اتاق من به سمت درخت تناوری باز می‌شود كه به هنگام صبح، پرندگان با صدایی بلند شروع به آواز خواندن می‌كنند؛ ابتدا فكر می‌كردم این سر و صدا به‌خاطر جفت‌خواهی است، اما اكنون به این نتیجه رسیده‌ام كه به‌دلیل حفظ قلمروشان است، نتیجه‌گیری كرد، شهرام ناظری از خوانندگانی است كه قلمرو صدای خود را حفظ كرده است.

به‌زعم وی موسیقی باید از جایی شروع شود و در صدای ناظری این آغاز‌گری به‌وضوح دیده می‌شود.

مدیا كاشی‌گر، صفدر تقی‌زاده و احمد سعیدنیا از ناظری و نشانش گفتند

مدیا كاشی‌گر - مترجم - توضیح داد، ترجمه شوالیه ادبیات و هنر درست نیست، بلكه شهرام ناظری مقامی بالاتر از آن دارد و نباید این فكر در ذهن اهالی هنر نقش بندد.

صفدر تقی‌زاده - مترجم و شاعر معاصر - هم در ادامه این نشست ترجمه‌ شعری را از رابرت فلای كه سفری به ایران هم داشته، درباره‌ی شهرام ناظری خواند.

بزرگان هنر

به ‌گفته‌ی وی، این شعر به نام گوش دادن به شهرام ناظری در نشریه معتبر نیو ریپابلیك new republic هم منتشر شده است.

در ادامه، احمد سعیدنیا - مدرس شهرسازی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران - گفت: این نشان ارزشمند شهرام ناظری و نیز مطرح شدن هنرمندان این مرز و بوم در جوامع مختلف دنیا، به رشد سطح فرهنگی جامعه ایران كمك شایانی می‌كند.

ادامه دارد...

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

این صدا كی به ما می‌رسد؟

بنال ای بلبل دستان ...

آواز ناظری پلی است بین ایران و فرانسه

بالاترین نشان فرهنگی فرانسه بر سینه‌ی بلبل پارسی‌خوان