تبیان، دستیار زندگی
تنها نصب نرم‌افزارهای ضد ویروس كافی نیست. در اینجا به نكاتی اشاره می‌كنیم كه به شما كمك می‌كنند تا از ابزارهای امنیتی خود بهتر استفاده كنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های امنیتی خود را بهینه كنید

تاكنون ویروس‌ها و كرم‌های اینترنتی متعددی شناسایی شده‌اند كه روز به روز هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. برای ایمن نگهداشتن كامپیوتر خود در برابر این حملات نیاز به ابزارهای ضد ویروس و ضد جاسوسی پیشرفته‌ای داریم. ولی تنها نصب این نرم‌افزارها كافی نیست. در اینجا به نكاتی اشاره می‌كنیم كه به شما كمك می‌كنند تا از ابزارهای امنیتی خود بهتر استفاده كنید.

به طور منظم سیستم خود را كاملاً اسكن كنید

یك اسـكن كامل از سـیستم چـیست؟ اسـكنی كه رجیستری ویـندوز را در زمـان راه‌اندازی سیستم بررسی كرده و نیز به بررسی فایل‌های غیر قابل اجرا، فایل‌های بایگانی و فایل‌های با اندازه‌های متفاوت می‌پردازد. در اكثر اسكن‌ها؛ فایل‌های بایگانی، فایل‌های خیلی بزرگ و گاهی اوقات فایل‌های غیر قابل اجرا نادیده گرفته‌ می‌شوند. اسكن كامل زمان بیشتری می‌برد ولی بررسی دقیق‌تری انجام می‌دهد. اگر نگران ویروس‌ها هستید، به یاد داشته باشید كه از دست دادن فقط یك فایل معیوب بهتراز دست دادن تمام  فایل‌ها است. بنابراین توصیه می‌شود كه به طور منظم سیستم خود را اسكن كامل كنید. میزان ترتیب انجام این كار بستگی به میزان استفاده‌ای دارد كه از كامپیوتر خود می‌برید. اگر هر روز با فایل‌های ورودی/خروجی و پست‌های الكترونیكی زیادی سر و كار دارید، بهتر است كه از نرم‌افزارهای ضد ویروس و ضد جاسوسی طبق برنامه‌ای خاص استفاده كنید و هر شب اسكن كامل انجام دهید مگر اینكه از كامپیوترتان زیاد استفاده نكنید. از آنجا كه یك اسكن كامل می‌تواند ساعت‌ها به طول بینجامد، در صورتی كه می‌خواهید كاری با كامپیوترتان انجام دهید، می‌توانید موقتاً از انجام آن صرف نظر كنید.

اسـكـن كـامـل را تـوسـط بـرنامـه‌های ضد جاسوسی نیز انجام دهید

ویروس‌ها نسبت به نرم‌افزارهای جاسوسی مضرتر هستند ولی این نرم‌افزارها موذی‌ترند. اگر شخصی به طور مرتب مراقب باشد كه به چه وب‌سایتی وارد می‌شوید و سپس آنها را به یك شركت دیگر بفروشد، چه كار می‌كنید؟ این كاری است كه نرم‌افزارهای جاسوسی انجام می‌دهند، بنابراین از آنها غفلت نكنید. خواه از یك بـرنـامه كـوچـك مـثـل www.lavasoftusa.com)Ad-Aware) اسـتفاده كنـیـد یـا یـك بـرنـامـه دارای ویـژگی‌هـای مـتعـدد مـثل www.steganos.com) Steganos Antispyware)، اسـكن‌های كامل می‌توانند از ورود این جاسوسان به سیستم شما پیشگیری كنند. بدین منظور، اسكن كامل یك بار در هفته كافی است ولی اگر دائماً نرم‌افزارهایی را نصب و حذف كرده و بعضی نرم‌افزارها را بررسی می‌كنید، بهتر است اسكن‌های بیشتری انجام دهید.

یك ابزار ضد جاسوسی خوب این امكان را فراهم می‌آورد كه به طور روزانه و بدون نیاز به نصب مجدد آن، سیستم خود را بررسی كنید.

برنامه‌های امنیتی خود را بهینه كنید

هـر روز بـه دنـبـال بـه روز رسـانی‌های نرم‌افزارهای ضد ویروس باشید

بعضی از برنامه‌های ضد ویروس به طور خودكار و پیش‌فرض، به روز رسانی‌های خود را از اینترنت دریافت می‌كنند. بررسی كنید آیا برنامه‌ شما نیز دارای این ویژگی است یا خیر؟ اگر این طور نیست، بهتر است كه هر روز به طور دستی این كار را انجام دهید.

اگر مدت دو هفته است كه هیچ نسخه به روز رسانی‌شده‌ای را دریافت نكرده‌اید، بررسی كنید آیا برنامه ضد ویروس شما درست كار می‌كند یا خیر؟ اگر این طور است و به روز رسانی برای آن در سایت شركت سازنده وجود ندارد، سعی كنید كه از برنامه‌ دیگری استفاده كنید. بیشتر ویروس‌ها به ندرت ظاهر می‌شوند، ولی باید دائم مراقب آنها باشید.

بـرنـامـه Firewall ویـنـدوز را فـقـط زمـانی غـیر فعـال كـنیـد كـه بـه صـورت offline كار می‌كنید.ُ

اگر به اینترنت متصل باشید، كامپیوتر شما در معرض خطر حملات ویروس‌ها قرار دارد. بهترین دفاع در برابر آنها برنامه Firewall است،‌ بنابراین هیچ وقت آن را خاموش نكنید مگر اینكه از اینترنت خارج شوید.

بعضی از نرم‌افزارها كه دارای ویژگی‌های خوبی هستند نیز امكان استفاده بهتر از Firewall را نسبت به خود برنامه ویندوز فـراهم می‌آورند. اگـر یـك بـرنامه Firewall سومی را بـر روی سیستم خود نصب و اجرا می‌كنید، ابتدا از اینترنت خارج شده و سپس Firewall قدیمی خود را خاموش كنید. لازم نیست كه دو برنامه Firewall با هم بر روی سیستم اجرا شوند، زیرا بر عملكرد هم تاثیر می‌گذارند.

با تنظیمات كنترل شبكه برنامه Firewall خود آشنا شوید

خواه به یك شبكه محلی (LAN) متصل باشید یا نه، شما و كامپیوترتان بخشی از بزرگ‌ترین شبكه گسترده (WAN) موجود یعنی اینترنت خواهید بود. تنظیمات شبكه‌ای برنامه Firewall شما، ابزارهایی مناسب برای كار در وب‌ به صورت روزانه خواهند بود. فیلتر كردن برنامه‌های اضافه این امكان را به شما می‌دهد كه به برنامه Firewall بفهمانید كه چه برنامه‌هایی اجازه دسترسی به سیستم شما را خواهند داشت. این ویژگی همچنین این امكان را فراهم می‌آورد كه برنامه‌های كامپیوتر شما نتوانند خودشان وارد اینترنت شوند. بعضی از برنامه‌ها این كار را گهگاهی برای یافتن به روزرسانی‌های خود انجام می‌دهند و بعضی دیگر ممكن است كه فعالیت ویروس‌ها و نرم‌افزارهای جاسوسی را مشخص ‌كنند.

نكته: بعضی از برنامه‌های Firewall باید طوری تنظیم شوند كه به صورت خودكار هر زمانی كه كامپیوتر خود را روشن می‌كنید شروع به كار كنند. نادیده گرفتن این كنترل منجر به ورود شما در اینترنت بدون هیچ گونه محافظتی می‌شود.

از یك برنامه راهنمای محتوا استفاده كنید.

برنامه‌های امنیتی خود را بهینه كنید

برنامه‌های راهنمای محتوا در كنار برنامه‌های Firewall و برنامه‌های اسكن كننده ویروس یاب بلادرنگ برای پیشگیری از حملات به كار می‌روند. آنها كاملاً می‌دانند كه چه سایت‌هایی می‌توانند تنظیمات پیش‌فرض مرورگر را تغییر داده و به صورت خودكار نرم‌افزاری را بدون اطلاع شما نصب كنند یا اینكه در زمانی كه مطلبی را از آنها دریافت می‌كنید، شما را به لیست هرزنامه‌ها اضافه كنند. این برنامه‌ها با مـطلع كردن شـما بـرای عدم ورود به این سـایت‌ها، از آسـیب دیدن سیـستم شـما پیشگیری می‌كـنند. بـرنـامه‌ رایـگان SiteAdvisor مـحـصول شـركـت www.siteadvisor.com) McAfee) از جـمـله ایـن برنامه‌هاست.

نكته: می‌توانید از تجزیه و تحلیل Online این برنامه برای ورود به یك آدرس وب و تحلیل محتوای آن استفاده كنید، ولی این روش نسبت به اجرای برنامه در پس زمینه در زمان جست‌وجو در اینترنت، وقت گیر‌تر است.

جــسـت ‌و جــو در وب بـــدون IE و Outlook Express

هـكرها بیـشتر تـمركزشان را بـر روی ایـن دو برنامه مـحصول شـركـت مـایـكروسـافت قـرار می‌دهـنـد، زیـرا مـتداول‌ترین مـرورگـر و بـرنـامـه پـسـت‌ الـكـترونـیك هـسـتـنـد. اگـر از بـرنامه‌های دیـگری مـثل Opera یا Firefox برای مـرور وب و www.pocomail.com) Pocomail) بـرای ارسـال و دریافت پست‌الكترونیك استفاده كنید، شانس بـیشتری برای ایمن ماندن نسبت به حملات آنها خواهید داشت.

نكته: اگر قـصد استفاده از برنامه Outlook Express را دارید، قاب پیش‌ نمایش آن را ببندید، زیرا پیش‌ نمایش پست‌الكترونیك می‌تواند باعث ایجاد مشكلاتی شود.

استفاده از برنامه‌های مناسب هنگام دریافت یا بازكردن هر چیزی

برنامه‌های ضد ویروس و ضد هرزنامه‌ای كه از آنها استفاده می‌كنید، ابزارهای بسیار خوبی هستند، ولی نمی‌توانند جلوی به‌خطر افتادن شما را بگیرند. بعضی از پست‌های الكترونیك دارای عناوینی فریبنده هستند. اگر چه ممكن است كه بعضی از آنها این طور نباشند ولی بـیشتر كاربـران در دام آنـها می‌افتند. بـسیـاری از بـرنامه‌های ضـد ویــروس، مــثـل McAfee Internet Security Suite  و Norton SystemWorks 2007 Premier، می‌تـوانـنـد ایـن نامه‌های الـكترونیك فریبنده را تشخیص دهند.

منبع: ماهنامه وب

مطالب مرتبط:

آماری از آسیب پذیری ضد ویروس ‌ها!

به نرم‌افزار امنیتی خود اطمینان دارید؟

نرم‌افزارهای رایگان كشف روتكیت پاندا 

نرم افزار هاى ضد ویروس