تبیان، دستیار زندگی
خبری خوش برای کسانی که آسیب دیدگی دارند، قرنیه سالم تر با کارایی بیشتر ساخته شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترمیم چشم با استفاده از فناوری زیستی(biotechnology)

خبری خوش برای کسانی که آسیب دیدگی چشم دارند، قرنیه سالم تر با کارایی بیشتر ساخته شد.

قرنیه جدید که سازگار با سلول های چشمی است امید به درمان را در وجود حدود 10 میلیون نفر در جهان که بخاطر این نقصان قادر به دیدن نیستند زنده کرده است. این طرح جدید مشکلاتی همچون پس زدگی را که هنگام پیوند قرنیه به وجود می آید ندارد. این محصول که به طور گسترده ای بر روی خرگوش ها آزمایش شده، سال آینده به بازار عرضه می شود.

قرنیه

روش نصب قرنیه هایی که در حال حاضر بکار می رود بدین صورت است که قرنیه به سطح چشم بخیه زده می شود که این کار می تواند باعث بروز التهاب و حتی از بین رفتن کامل کره چشم شود.

کلید حل این مشکل روش جدید کاشت با استفاده از پلیمرهای پوشیده شده از نوعی پروتئین است که بوسیله دانشمندان انستیتو فرانهوفر آلمان ساخته شده است. پلیمر مذکور که جنبه تجاری دارد آب را جذب نمی کند از این رو ترشحاتی که باعث تورم می شوند بوجود نمی آیند، اینکار همچنین از رشد بی رویه سلول های بافت چشم جلوگیری می کند زیرا عدم انجام اینکار سبب ازدیاد این سلول ها و اختلال در بینایی فرد می شود.

لازم است که پیوند ایجاد شده تمیز بماند ولی این مسئله در جائیکه قرار است پیوند به چشم محکم شود با اختلال مواجه است از اینرو سطح قرنیه بوسیله پروتئین هایی که جاذب مواد اضافی هستند پوشیده می شود. از دیگر ویژگی های این پروتئین مقاومت حرارتی و دیگر فاکتورها همچون بی خطر بودن و قابل بازیافت بودن آن است.

منبع: www.technologyreview.com/Biotech