تبیان، دستیار زندگی
باتری‌ها ممكن است از نظر شكل ظاهری یكسان باشند. اما محتوای داخل آنها، تعیین كننده طول عمر و مناسب بودن آنها است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع باتری‌های دوربین‌های دیجیتالی

آیا قصد دارید میلیونر شوید؟ یک پیشنهاد! می‌توانید یك منبع تغذیه ابداع كـنید كه بـسیار كـوچك بـوده و در داخل دوربین‌ دیجیتالی جای بگیرد و مرتباً خود را احیا كند.

اما تا زمانی كه این كار انجام شود باید از همان باتری‌هایی كه موجودند، استفاده كنیم: باتری‌هایی كه به موقع تمام می‌شوند! اما اگر انواع باتری‌ها را بشناسید و تفاوت میان آنها را بدانید، احتمال آن كمتر است كه با چنین شرایط بدی روبه‌رو شوید.

دنیای داخل باتری‌ها

برق موردنیاز دوربین‌های دیجیتالی یا از طریق باتری‌های قابل شارژ اختصاصی و یا از طریق یك یا دو باتری AA تامین می‌شود. هر یك از این دو شیوه، مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در باتری‌های قابل شارژ اختصاصی، باتری و شارژر آن به همراه دوربین ارائه می‌شود و غالـباً سال‌ها نیز عمر می‌كند. اما زمـانی كه باتری تخلیه شود، تا زمانی كه آن را مجدداً شارژ نكنید، دوربیـن كار نـخواهد كرد؛ مـگر آنـكه یك بـاتری یدكی خریداری كنید كه برای آن باید هزینه‌ای جداگانه پرداخت كنید.

اما در مـورد دوربین‌هایی كه از باتـری‌های AA استفاده می‌كنند، مزیت آنها در این است كه می‌توانید این باتری‌ها را در هر زمان و در هر كجا خریداری كنید و قیمت آنها نیز گران نیست و می‌توانید باتری‌های یدكی نیز تهیه كنید.

تمام باتری‌ها یكسان نیستند

باتری‌ها ممكن است از نظر شكل ظاهری یكسان باشند. اما محتوای داخل آنها، تعیین كننده طول عمر و مناسب بودن آنها است.

انواع باتری‌های دوربین‌های دیجیتالی

Alkaline

باتری‌های Alkaline ارزان قیمت هستند، اما برای دستگاه‌هایی كه از برق اندكی استفاده می‌كنند، مانند دستگاه‌های كنترل از راه دور، مناسب هستند. آنها دارای انرژی برق زیادی هستند، اما مقاومت الكتریكی آنها نیز بالاست. این بدان معناست كه انتقال میزان زیادی برق كه موردنیاز دوربین دیجیتالی است، برای آنها كار دشواری است. بدین دلیل است كه دوربین‌ها در مقایسه با سایر باتری‌ها، به سرعت باتری‌های Alkaline را به طور كامل مصرف می‌كنند.

Li-Ion (لیتیوم یونی): اگر دوربین شما به همراه یك باتری قابل شارژ اختصاصی عرضه شده است، قطعاً باتری شما از نوع Li-Ion است. این باتری‌ها نسبتاً سریع شارژ شده و می‌توانند شارژ خود را بسته به میزان استفاده شما از دوربین، تا هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها نگاه دارند.

Lithium

باتری‌های Lithium AA، دارای فرمول شیمیایی همانند باتری‌های Li-Ion هستند؛ علت تفاوت نام آنها در این است كه این باتری‌ها قابل شارژ نیستند (باتری‌های قابل شارژ Li-Ion AA به راحـتی قابـل دسـترسی نیـستند). این باتری‌ها دارای انـرژی بـرق بـسیاری بوده و بـسیار بیشتر از باتری‌های Alkaline عـمر می‌كنند. همچنین می‌توان تا 15 سال این باتری‌ها را در فروشگاه‌ها نگه داشت.

Nickel metal hydride) NiMH)

در حـال حـاضـر ایـن باتری‌ها، بهترین جایگزین باتری‌های قابل شارژ AA هستند. اما این باتری‌ها به طور مداوم در حال تخلیه شارژ هستند؛ حتی اگر از آنها استفاده نكنید. در این حالت، اگر دوربین خود را یك یا دو ماه مورد استفاده قرار نداده و در جایی بگذارید، بار دیگر كه دوربین خود را برداشتید و خواستید با آن كار كنید، باتری آن عمر چندانی نخواهد داشت.

nickel cadmium) NiCad): مـمـكن اسـت در حـال حاضر نیز بتوانید این نوع باتری‌ها را پیدا كنید، اما باتری‌های NiMH، با عملكرد بهتر و دوام بیشتر و نیز سازگاری بیشتر با محیط زیست، موجب منسوخ شدن این باتری‌ها شده‌اند.

نتیجه‌ گیری

از لحاظ دوام، باتری‌های Li-Ion بی رقیب هستند و اگر یك باتری یدكی داشـته باشید، به هنگام عكاسی هرگز با مشكل مواجه نخواهید شد.

اگر دوربین شما از باتری‌های AA بهره می‌گیرد، 2 یا 4 باتری NiMH نیز تهیه كرده و مرتباً آنها را شارژ كنید. برای اطمینان بیشتر، باتری‌های یدكی از نـوع Lithium تهیه كرده و فقط در مواقع ضروری از باتری‌های Alkaline استفاده كنید.

منبع: ماهنامه وب

مطالب مرتبط:

دروبین‌های دیجیتال و مشکلات کارت‌ها

رفع عیب در كارت‌های حافظه

دوربین‌های لرزش گیر

عکاسان دیجیتال بخوانند

نحوه انتخاب یك دوربین دیجیتال