تبیان، دستیار زندگی
جشنواره سینمایی رم پنج‌شنبه 18 اکتبر (26 مهر) دومین سال برگزاری خود را با هدف یادآوری دوران اوج سینمایی این "شهر جاودانی" در دهه 1960 آغاز کرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره سینمایی رم دومین‌‌سال خود را آغاز کرد

جشنواره سینمایی رم

جشنواره سینمایی رم پنج‌شنبه 18 اکتبر (26 مهر) دومین سال برگزاری خود را با هدف یادآوری دوران اوج سینمایی این "شهر جاودانی" در دهه 1960 آغاز کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس این دوره جشنواره که شاهد اولین نمایش فیلم‌هایی چون اولین فیلم فرانسیس فورد کاپولا پس از یک ده با نام "جوانی بدون جوانی" است، دارد در مقابل جشنواره مشهور سینمایی دیگر ایتالیا یعنی جشنواره ونیز با 75 ساال سابقه موقعیت خود را به دست می‌آورد.

از حاضران در این دوره جشنواره می‌توان به کیت بلانشت، سوفیا لورن، رابرت ردفورد، ترنس مالیک و نیز سوفیا کاپولا دختر فرانسیس کاپولا است که خود کارگردان است، اشاره کرد.

این جشنواره که تا 27 اکتبر ادامه خواهد داشت، با فیلم نوار فرانسوی Le Deuxieme Souffle (دومین نفس) ساخته آلن کورنو با بازی دانیل اتوی و مونیکا بلوچی گشایش یافت.

این فیلم باسازی از فیلم سال 1966 ژان پیرملویل است که داستان یک گانگستر دهه 1960 را بیان می‌کند که از زندان می‌گریزد تا با زنی که دوستش دارد زندگی کند.

14 فیلم در بخش مسابقه جشنواره حضور دارند از جمله فیلم "El Pasado" (گذشته) به کارگردانی هکتور بابنکو و فیلم "Reservation Road" با بازی جواخیم فونیکس، مارک رافالو و ماریا سوروینو.

فیلم تازه رابرت ردفورد، "شیرها برای بره‌ها" با بازی تام کروز و مریل استریپ که داستانی درباره دخالت نظامی آمریکا در افغانستان است  و فیلم "Rendition" ساخته گاوین هود درباره یک زن آمریکایی با بازی ریس ویترسپون که شوهر مصری تبارش بوسیله دولت آمریکا بازداشت و شکنجه می‌شود، در بخش خارج از مسابقه شرکت دارند.

سازمان‌دهندگان جشنواره رم معتقدند که این رویداد می‌تواند جاذبه سینمایی این شهر را که با ظهور استودیوهای چینه‌چیتا شکوفا شد بالید، تقویت کند.

چینه‌چیتا در سال 1937 بوسیله موسولینی ساخته شد و بزرگان سینمای ایتالیا مانند فدریکو فلینی و ویتوریو دسیکا بهترین فیلم‌های‌شان را در آن ساختند.

اما در طول سال‌ها فیلمسازی در ایتالیا علیرغم موفقیت‌‌های بین‌المللی مانند فیلم برنده اسکار "زندگی زیباست" ساخته روبرتو بنینی، رو به افول بوده‌ است.

منبع : همشهری