تبیان، دستیار زندگی
گرچه ممكن است عجیب به نظر بیاید، ولی آب به احتمال قوی لوسیون منحصر به فرد موثر در كاهش وزن ‌و پیشگیری از چاقی مجدد است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه آب لاغر می کند؟

چگونه 8 لیوان آب در روز چربی‌های اضافی را آب می‌كند؟

نوشیدن آب

گرچه ممكن است عجیب به نظر بیاید، ولی آب به احتمال قوی لوسیون منحصر به فرد موثر در كاهش وزن ‌و پیشگیری از چاقی مجدد است. با این كه بیشتر ما توجه لازم را به اهمیت حیاتی آب نداریم، ‌این ماده بی‌رنگ و بو ممكن است تنها لوسیون جادویی واقعی برای كاهش پایدار وزن ما باشد!

نوشیدن آب طبیعتا اشتهای شما را كاهش می‌دهد و به بدنتان كمك خواهد كرد چربی‌های ذخیره شده را وارد چرخه سوخت و سوز(متابولیسم) كند. مطالعات به عمل آمده نشان می‌دهد كاهش مصرف آب موجب افزایش ذخیره چربی بدن می‌شود، در حالی كه افزایش نوشیدن آب به سوخت و سوز چربی‌ها كمك موثری می‌كند.

علت این پدیده زیست شناختی چنین است:

كلیه‌های ما بدون رسیدن مقدار كافی آب به آن‌ها قادر به فعالیت نیستند. وقتی كلیه‌ها در سطح توانایی شان كار نكنند بخشی از بار آن‌ها به كبد سرازیر می‌شود. یكی از عملكردهای اولیه كبد تنظیم چرخه سوختی، ‌یا همان متابولیسم چربی‌های ذخیره شده برای تبدیل آن‌ها به انرژی مورد نیاز بدن است. چنانچه قرار باشد كبد برخی از عملكرد كلیه‌ها را به عهده بگیرد،‌ دیگر نخواهد توانست كار‌های اساسی خودش را با حداكثر توان انجام بدهد. یكی از نتایج این جابجایی مسئولیت‌ها در بدن ما، سوخت و سوز مقدار كم‌تری از چربی‌های ذخیره شده،‌ به عبارتی باقی ماندن چربی‌های زاید و توقف جریان كاهش وزن مطلوب خواهد بود.

نوشیدن آب كافی همچنین بهترین راه برای حفظ كیفیت مطلوب مایعات بدن است. وقتی بدن آب كمتری دریافت كند، اداركش از این موضوع به خطر افتادن حیات خواهد بود. در نتیجه بدن دست به ذخیره سازی هر قطره از آب موجود در خود خواهد زد. آب در فضاهای برون سلولی ذخیره خواهد شد (خارج از سلول‌ها). این امر موجب ورم پاها، ران‌ها و دست‌ها خواهد شد. در چنین وضعیتی در بهترین حالت، هورمون‌های بازدارنده ادراك راه حلی موقت پیش پای ارگانیسم می‌گذارند. آن‌ها موجب می‌شوند آب ذخیره شده در فضاهای بین سلولی همراه مقداری مواد ضروری انرژی زای بدن به زور به سمت كلیه‌ها حركت كند. در این هنگام مجددا بدن تصور خواهد كرد با یك تهدید حیاتی مواجه شده است و در اولین فرصت ممكن به پر كردن جای خالی آب‌های از دست رفته خواهد پرداخت. به این ترتیب وضعیت به سرعت به حالت پیشین باز خواهد گشت.

بهترین راه برای غلبه بر مشكل حفظ میزان حیاتی آب بدن، در اختیار قرار دادن ماده مورد نیاز آن است. تنها پس از دریافت آب كافی، آب ذخیره شده در فضاهای بین سلولی به طور طبیعی آزاد می‌شود.

اگر شما همواره با مشكل حفظ میزان آب مورد نیاز بدنتان روبرو هستید، ممكن است این مساله ناشی از مصرف بیش از حد نمك باشد. بدن شما تحمل غلظت معینی از سدیم را دارد. هر چه نمك بیشتری مصرف كنید، سیستم حیاتی شما دست به رقیق كردن بیشتر مایعات درون بدنتان خواهد زد. اما رهایی از نمك اضافی مصرف شده نیز ساده است. كافی است آب بیشتری بنوشید. هنگام خروج آب با فشار از كلیه‌ها، سدیم اضافی نیز دفع می شود.

افرادی كه اضافه وزن دارند، نیاز به نوشیدن آب بیشتری نسبت به لاغرها دارند! افرادی كه جسمشان بزرگ‌تر از دیگران است، بار متابولیسمی بیشتری را هم تحمل می‌كنند. از آنجا كه می‌دانیم آب كلید سوخت و سوز چربی‌ها در بدن ما می‌باشد، در نتیجه كسانی كه اضافه وزن دارند به آب بیشتری نیاز دارند.

آب ضمنا به بدن كمك می‌كند تا ریتم مناسب عملكرد عضلانی را حفظ كند. این كار با فراهم آوردن امكان انقباض و انبساط طبیعی و ممانعت از آب باختگی عضلات میسر می‌شود. آب همچنین از چین و چروك خوردن پوست، كه نوعا پس از كاهش وزن رخ می‌دهد پیش‌گیری می‌كند. سلول‌ها كه در هنگام كاهش وزن كوچكتر شده‌اند با رسیدن آب كافی به آنها شاداب می‌شوند، و در نتیجه پوست صاف، شفاف و با نشاط خواهد شد.

آب به بدن شما كمك می‌كند، خود را از شر مواد زاید خلاص كند. در هنگام كاهش وزن بدن شما مواد زاید خیلی بیشتری دارد كه باید آن را دفع كند. تمام چربی‌های سوخت و سوز شده باید دور ریخته شود. مجددا مقدار كافی آب به تخلیه این ضایعات از بدن کمک می کند.

آب همچنین می‌تواند یبوست را برطرف كند. وقتی بدن بیش از اندازه كم آب دریافت كند، تمام آب مورد نیاز خود را با تخلیه كامل آب‌های درون خود از كلیه نقاط بدن تامین خواهد كرد. روده بزرگ یكی از منابع اصلی تامین آب در این گونه مواقع است. اما نتیجه چیست؟ یبوست. با این حال وقتی فرد آب كافی مصرف كند روده‌ها عملكرد طبیعی خود را از سر خواهند گرفت.

منبع: Dottis Weight Loss Zone

نویسنده: Donalds.Robertson,M.D.,M,SC

*مطالب مرتبط:

آب، اکسیر حیات

کم آبی؛ خطری در تابستان

روزانه دو لیتر مایعات بنوشید

نوشیدن آب را در هوای گرم محدود نكنید

آثار آب درمانی در بدن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.