تبیان، دستیار زندگی
مدتی است كه تلویزیون ساخت سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های داستانی براساس زندگی شخصیت‌های مشهور علمی و فرهنگی را آغاز كرده است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انجمن بزرگان مرحوم

بزرگان

مدتی است كه تلویزیون ساخت سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های داستانی براساس زندگی شخصیت‌های مشهور علمی و فرهنگی را آغاز كرده است.

بعد از شخصیت‌های تاریخی‌ای همانند امیركبیر و شیخ بهایی، این روزها آدم‌های معاصر هم در سریال‌ها دیده می‌شوند. چند ماه پیش خبر ساخت سریالی بر اساس زندگی شهید چمران توسط ابراهیم حاتمی‌كیا منتشر شد اما قبل از آنكه این پروژه به سامان برسد، حاتمی‌كیا رسما اعلام كرد كه از ساخت این مجموعه انصراف داده است. این شروعی بود برای اینكه پای شخصیت‌های محبوب و مشهور به تلویزیون باز شود.

از چند روز دیگر شبكه دوم مجموعه «شهریار» را پخش می‌كند كه در واقع قصه زندگی این شاعر ملی است. كمال تبریزی یك سال تمام روی این مجموعه وقت گذاشته و آن را آماده نمایش كرده است. در این سریال اردشیر رستمی ـ كاریكاتوریست مشهور مطبوعات ـ نقش شهریار را بازی می‌كند.

در كنار او بازیگرانی مانند سیروس گرجستانی، بهروز بقایی، سعید نیكپور، رحیم نوروزی، احمد آقالو و بیژن افشار به ایفای نقش پرداخته‌اند. این مجموعه، همه اتفاق‌های زندگی این شاعر را به تصویر كشیده و با توجه به محبوبیت او، بسیاری معتقدند كه «شهریار» به راحتی جزو پر مخاطب‌های تلویزیون قرار می‌گیرد.

روزگار غریب دكتر قریب

به جز شهریار، در حال حاضر كیانوش عیاری هم دارد مجموعه‌ای درباره دكتر قریب می‌سازد؛ پزشك مشهوری كه بنیانگذار طب نوین کودکان در ایران بوده است. پرهام كرمى (كودكى)، كاوه آهنگر (نوجوانى)، شهاب كسرایى (جوانى)، ناصر هاشمى (میانسالى) و مهدى هاشمى (سال‌هاى آخر زندگى) انتخاب‌هاى عیارى براى ایفاى نقش دكتر در این سریال هستند.

نكته جالب اینكه رضا كیانیان بعد از مجموعه «كیف انگلیسی» دوباره در این سریال نقش روحانی را بازی می‌كند كه البته گریم بسیار متفاوتی هم نسبت به سریال قبلی دارد. این روز‌ها گروه سازنده، آخرین ایام كاری را پشت‌سر می‌گذارند و احتمالا زمستان امسال اولین قسمت آن پخش می‌شود.

دهخدا هم می‌آید

دهخدا هم یكی دیگر از شخصیت‌های مشهور است كه تلویزیون به اهمیت كارهایش پی‌برده! تله فیلم «دهخدا» به کارگردانی محمدرضا ورزی در شبکه 2 سیما ساخته می‌شود. این فیلم تاریخی به مقاطعی از زندگی علامه دهخدا از کودکی تا فعالیت‌های سیاسی و مرگ وی می‌پردازد.

در این تله فیلم، سعید نیک پور در نقش دهخدا ایفای نقش خواهد کرد. محمدعلی ساربان، هادی مرزبان، محمد ابهری، امیرحسین صدیق شریف، سید طاهر مظلومی و علی رامز از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون حضورشان در فیلم قطعی شده است.

علی لدنی ـ تهیه‌كننده فیلم تلویزیونی «دهخدا» ـ می‌گوید: «در این فیلم بیشتر به دوران آزادی‌خواهی مرحوم دهخدا توجه كرده‌ایم و این مقطع را به تصویر كشیده‌ایم». علی‌اكبر دهخدا در سال 1257 در تهران متولد شد. وی در سال 1285 (1325هجری قمری) با همكاری جهانگیرخان شیرازی و با سرمایه قاسم خان تبریزی، روزنامه «صور اسرافیل» را منتشر كرد. لغت‌نامه دهخدا، چرند و پرند و امثال و حكم از معروف‌ترین آثار دهخدا  هستند.

ماجراهای اینشتین و همكارش

زندگی پر فراز و نشیب پروفسور حسابی هم مضمون فیلم دیگری برای سیما شده است. حسین پاکدل كه فیلمنامه این مجموعه را می‌نویسد، درباره روند نگارش فیلمنامه می‌گوید: «کار تحقیق و پژوهش درباره زندگی پروفسور حسابی تمام شده و در‌حال‌حاضر مشغول نگارش اولیه فیلمنامه هستم. این مرحله حدود یک سال طول می‌کشد چون قصد ما این است که کاری باارزش و درخورشأن ایشان تولید کنیم».

زندگی شهید مظلوم

زندگی شهید رجایی هم تا مدتی دیگر به فیلم برگردانده می‌شود. پوران درخشنده قصد دارد فیلم زندگی شهید رجایی را بر اساس كتاب‌هایی كه درباره زندگی وی نوشته شده، جلوی دوربین ببرد. پوران درخشنده در این باره می‌گوید: «این شخصیت زندگی پرفراز و نشیبی دارد و خیلی از مقاطع زندگی‌اش آن چنان كه در كتاب‌هایش خوانده‌ام، پر از فراز و فرود است. شهید رجایی مظلوم زندگی كرده و چون یك معلم است، از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و این ویژگی‌ها را هم انتخاب كرده و به خاطر اعتقادات و باورهایش به زندان می‌رود. من احساس كردم خوب است كه درباره او فیلمی ساخته شود و به وسیله سینما حق مطلب درباره او ادا شود».

مختارنامه

نگران نباشید؛ به جز این مجموعه‌ها، هنوز هم سریال‌های تاریخی و مذهبی تولید می‌شوند. یكی از آنها كه اتفاقا كلی هم هزینه‌بر بوده «مختار نامه» است؛ سریالی درباره زندگی مختار؛ مردی كه بعد از شهادت امام حسین(ع) قیام كرد. از حدود 3 سال پیش فیلم‌برداری این مجموعه آغاز شده و هنوز هم بخش‌هایی از آن باقی مانده است. در این سریال فریبرز عرب‌نیا، مهدی فخیم‌زاده و... بازیگران اصلی هستند، پس چندان جای نگرانی نیست.

منبع : همشهری