تبیان، دستیار زندگی
دبورا کار که برای بازی در فیلم‌هایی مانند "از اینجا تا ابدیت" فرد زینه‌مان، "سلطان و من" والتر لانگ و ... شش بار نامزد اسکار شده بود، پنجشنبه گذشته در 86 سالگی در شرق لندن درگذشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستاره "از اینجا تا ابدیت" درگذشت

دبورا کار

دبورا کار که برای بازی در فیلم‌هایی مانند "از اینجا تا ابدیت" فرد زینه‌مان، "سلطان و من" والتر لانگ و ... شش بار نامزد اسکار شده بود، پنجشنبه گذشته در 86 سالگی در شرق لندن درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرد کار عموما نقش زنان قوی و گاه دلزده را بازی می کرد. آکادمی علوم و هنرهای سینمایی شش‌بار و برای فیلم‌های "ادوارد، پسرم" (1949)، "از اینجا تا ابدیت" (1953)، "سلطان و من" (1956)، "خدا می‌داند، آقای آلیسن" (1957)، "میزهای جداگانه" (1958) و "دوره‌گردها" (1960) او را نامزد اسکار کرد و در نهایت سال 1994 یک اسکار افتخاری به او داد.

در هالیوود از کار به عنوان بازیگری "بدون مشکل" یاد می‌شد. او که سال‌های آخر عمر خود را با بیماری پارکینسن سر کرد، زمانی گفت: "من هیچوقت با یک کارگردان خوب یا بد درگیر نشده‌ام. اگر باهوش باشید، همیشه راهها به روی شما باز است."

کار که نام او به انگلیسی "کر Kerr" نوشته می‌شود، تنها دختر یک مهندس راه و ساختمان بود که وقتی او چهارده ساله بود، درگذشت. کار در 30 سپتامبر 1921 در هلسینبورگ اسکاتلند به دنیا آمد. پنج ساله بود که خانواده‌اش به انگلستان رفتند و او در مدرسه بریستول مشغول تحصیل شد. بعدها در لندن به تحصیل در رشته باله پرداخت و در 17 سالگی برای اولین بار در یک گروه باله برنامه اجرا کرد.

چیزی نگذشت که نظرش به تئاتر جلب شد و در یک رپرتوار تئاتر در لندن نقش‌های کوچک به عهده گرفت. سال 1941 با بازی در نقش یکی از کارکنان سپاه رستگاری در فیلم "سرگرد باربارا" که اقتباس از اثر جرج برنارد شاو بود، پا به سینما گذاشت و نقش‌آفرینی او مورد توجه منتقدان قرار گرفت. کار به بازی در فیلم‌های بریتانیایی ادامه داد و حضورش در فیلم سال 1943 "زندگی و مرگ سرهنگ بلیمپ" به کارگردانی مایکل پاول و امریک پرسبرگر در نقش سه زن مختلف زندگی قهرمان فیلم بیش از همه مورد توجه قرار گرفت.

او در 1947 به هالیوود رفت و در 1953 با بازی در نقش همسر یک سروان که با یک افسر دیگر با بازی برت لنکستر آشنا می‌شود، خود را به عنوان یک ستاره هالیوودی مطرح کرد. او در "سلطان و من" نقش زنی را بازی کرد که همراه پسرش به شرق دور می‌رود تا تدریس بچه‌های بیشمار سلطان سیام با بازی یول براینر را به عهده بگیرد.

از دیگر فیلم‌های مطرح کار می‌توان به "ماجرای بیادماندنی" (1957، لیو مک کری) با بازی کری گرانت، "شب ایگوانا" (1964، جان هیوستن) با حضور ریچارد برتن و "قرار و مدار" (1969، الیا کازان) با نقش‌آفرینی کرک داگلاس نام برد. داگلاس روز گذشته در واکنش به مرگ کار گفت: "او نه تنها یک بازیگر خوب، بلکه یک بانوی خوب بود." دبورا کار پس از "قرا و مدار" از سینما کناره‌گیری کرد و تنها در دهه 1980 در چند فیلم یا مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد.

او سال‌های آخر عمر خود را در اسکاتلند گذراند و وقتی بیماری‌اش حاد شد به انگلستان بازگشت. او دو بار ازدواج کرده بود و از همسر اولش دو دختر داشت.

منبع : خبرگزاری مهر