تبیان، دستیار زندگی
محمدرضا شجریان در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا كمال خان هوت گفت:‌موسیقی بلوچستان بی شك یكی از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی بلوچ از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است

محمدرضا شجریان

شجریان: موسیقی بلوچ از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است

محمدرضا شجریان در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا كمال خان هوت گفت:‌موسیقی بلوچستان بی شك یكی از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است.

در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا كمال خان هوت كه شب گذشته در تالار آسمان فرهنگستان هنر با حضور محمدرضا شجریان، محمدرضا درویشی، ایرج نعیمایی، احمد مسجد جامعی و تنی چند از پژوهشگران بلوچ برگزار شد، ابتدا گروه موسیقی بلوچستان به اجرای برنامه پرداخت و سپس محمدرضا شجریان با اشاره به تنوع موسیقی ایران گفت: موسیقی ایران زمین تركیبی متنوع و غنی از مجموعه نغمه‌ها و آواهایی است كه گوشه گوشه این دیار ساخته و پرداخته شده است و موسیقی بلوچ بی شك یكی از تاثیرگذارترین موسیقی اقوام است.

وی در خصوص ملا كمال خان هوت افزود: ما از هنرمندان ارزشمندی چون ملا كمال خان هوت غفلت كرده‌ایم و نقش بی‌بدیل آنها را در شكوفایی فرهنگ این سرزمین فراموش كرده‌ایم. نادیده گرفتن نقش مهم ملا كمال ‌خان‌ها محروم كردن موسیقی و فرهنگ ایرانی از سرچشمه آنهاست. من معتقدم كه هیچگاه نباید ایران را تنها معادل فرهنگ این و یا آن گروه در نظر گرفت. آنچه به این مجموعه زیبایی و غنا می‌بخشد تنوع بی‌نظیر و بی‌مانند این سرزمین است كه بی‌شك تنوع موسیقی اقوام یكی از آنهاست.

وی ادامه داد: من به عنوان كسی كه سال‌ها زندگی خویش را در عرصه فرهنگ گذرانده‌ام نمی‌توانم از این غفلت‌ها بیمناك نباشم. كافی است نگاهی به نقاط مختلف كشور بیاندازیم تا دریابیم كه تنوع لباس، تنوع زبان و تنوع موسیقی و آداب و رسوم مانند آن در حال از دست رفتن است.

استاد آواز ایران در ادامه بیان داشت: كاش دستگاه‌های مختلف فرهنگی كه بودجه‌های بسیار در اختیار دارند این میراث فرهنگی را به عهده بگیرند تا از این طریق فرزندان ما با فرهنگ متنوع ایران زمین بیش از پیش آشنا شوند.

شجریان در پایان صحبت‌های خود گفت: از همین جا از تمام نهادهایی كه قدرت و توان مالی برای پرداختن به این امر مهم را دارند تقاضا می‌كنم تا دیر نشده فكری برای ماندگاری این آثار كهن بكنند.

در ادامه این مراسم صحبت‌هایی نیز در خصوص پیوندهای قومی بلوچ، انسان‌شناسی بلوچ و غیره توسط پژوهشگران این زمینه انجام شد و سپس محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی گفت: استاد كمال خان هوت بزرگترین خواننده و موسیقی‌دان به معنای واقعی كلمه نه تنها در بلوچستان بلكه در سراسر ایران است. موسیقی بلوچستان مهم است البته نه اینكه بخواهیم از لحاظ كمی و كیفی، ویژگی فرهنگی مختلف ارزش‌گذاری كنیم كه البته در این مورد قابل بحث است. سرزمین پهناور بلوچستان تنوع شگفتی در حجم رپرتوار موسیقی، سازها و مقام‌های مختلف دارد.

وی افزود: ملا كمال خان خواننده‌ای است كه از نظر تسلط و حنجره و تكنیك‌های آوازی نه تنها در بلوچستان بلكه در مقایسه با شیوه‌ها و سبك‌های آوازی فرهنگ و اقوام ایرانی بی‌همتاست. خصوصیات دیگر این موسیقی‌دان ارتباط قوی او با ادبیات در پیوند تنگاتنگ با زبان بلوچ است كه هم محتوای موسیقی آوازی و هم محتوای موسیقی سازی در این خطه اهمیت دارد.

این پژوهشگر بیان داشت: ملا كمال خان هوت مسلط‌ترین خواننده معاصر است كه به نوعی میراث دار نوامیس فرهنگی یك منطقه است. كه این خصوصیات فقط در آداب، رفتار و منش این هنرمند نهفته است. در واقع كمال خان به این دلیل مهم است كه راوی تمدن و فرهنگ موسیقی بلوچستان است.

درویشی در خاتمه خاطرنشان كرد: من به مسوولین هشدار می‌دهم كه تا این مرد زنده است و كار از كار نگذشته اقدام به جمع‌آوری آثار این هنرمند بكنند كه اگر این آثار تا زمان حیات این استاد جمع‌آوری نشود مسئولیت بر دوش كسانی است كه غفلت كرده‌اند.

مراسم بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا كمال خان هوت با اجرای برنامه توسط هنرمندان این منطقه در تالار آسمان به كار خود پایان داد.

منبع :  برگزاری فارس