تبیان، دستیار زندگی
میرحسین موسوی هنرمند معماری است كه نور را اصلی‌ترین ابزار كارش قرار می‌دهد، به‌ گونه‌ای كه به ‌شكلی سهل و ممتنع در آثارش ظهور و بروز دارد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معماری كه با نور طنازی می‌كند

مجموعه‌ی آثار "میرحسین موسوی" منتشر می‌شود

میرحسین موسوی

نخستین مجموعه‌ی آثار معماری میرحسین موسوی تحلیل و منتشر می‌شود.

میرحسین موسوی هنرمند معماری است كه نور را اصلی‌ترین ابزار كارش قرار می‌دهد، به‌ گونه‌ای كه به ‌شكلی سهل و ممتنع در آثارش ظهور و بروز دارد.

بقعه‌ی شهدای 72 تن نمونه بارز معماری ایرانی این هنرمند است. چرخش‌های نور در تمام ساعات روز و الهام از چهل ستون و مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی و بازی سه گنبد، معماری مدرنی است كه با نگاه معمارانه این هنرمند تثبیت شده‌اند.

معماری موسوی امضا دارد؛ نمونه‌ی شاخص آن مجموعه‌ی فرهنگی صباست. این مجموعه از بیرون نقشی سنتی دارد، اما از داخل مدرن است. ارتباط‌ها به سختی، اما هنرمندانه برقرار شده‌اند، تا جایی كه پاركنیگ طبقاتی متروكه‌ای را به بزرگ‌ترین مركز نمایشگاه هنری ایران تبدیل می‌كنند كه فارغ از برخی اجراهای ضعیف نمایشگاهی تنها و یگانه مركز بزرگ نمایشگاهی كشور، از سال 1384 به‌شمار می‌رود.

كامران عدل می‌خواهد از كارهای میرحسین موسوی عكاسی كند تا نخستین مجموعه‌ی آثار وی منتشر شود.

او می‌گوید، باید معماری میرحسین را شناخت تا درباره‌اش نوشت.

عدل كه خود دانش‌آموخته‌ی معماری است، معماری موسوی را در این كتاب تحلیل هم می‌كند.

میرحسین موسوی در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل كرده و به‌ عنوان مهندس معمار آثار بسیاری از خود بر جای گذاشته است.

طراحی و اجرای گلستان شهدای اصفهان، بنای یادبود شهید خرازی، مجموعه فرهنگی – تجاری بین‌الحرمین در شیراز،‌ مسجد سلمان فارسی در نهاد ریاست جمهوری، مركز مطالعات استراتژیك و بقعه 72 تن ازجمله كارهای به سرانجام رسیده‌ی اوست.

منبع : فارس