تبیان، دستیار زندگی
فكر کرده اید اگر شما در محاصره توفان قرار بگیرید، چه باید بكنید؟ به چه جایی باید پناه ببرید؟ چگونه از خودتان در برابر توفان محافظت كنید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرامش قبل و بعد از توفان

توفان

فكر کرده اید اگر شما در محاصره توفان قرار بگیرید، چه باید بكنید؟ به چه جایی باید پناه ببرید؟ چگونه از خودتان در برابر توفان محافظت كنید؟

اصول ایمنی را جدی بگیرید

اگر در منزل‌تان هستید یا در نزدیكی منزل‌تان مشغول كاری هستید و توفان آغاز می ‌شود، باید به این نكات توجه كنید تا در امان باشید:

* فراموش نكنید هنگامی كه صدای رعد و برق را می ‌شنوید یا نور آن را می ‌بینید، یعنی توفان آغاز شده است. در این زمان باید به یك پناهگاه امن بروید. اگر در هوای آزاد بودید و ناگهان توفان آغاز شد، به درون یك ساختمان محكم یا درون اتومبیل‌تان پناه ببرید. یك سقف كاذب یا آلونک كوچك، زیر درختان یا درون اتومبیل‌های كوچك محل مناسبی برای پناه گرفتن نیست.

* اگر در فضای آزاد هستید و رعد و برق و صاعقه آغاز شد، در صورتی كه پناهگاه امنی در اطراف‌تان نیافتید، داخل اتومبیل‌تان بنشینید و شیشه‌ها را بالا بكشید. اتومبیل در این شرایط بهترین ایمنی را در برابر صاعقه و رعد و برق برای شما فراهم می ‌آورد.

* اگر ساكن شهرهای بندری یا جزایر هستید، حاشیه ساحل را ترك كنید و قایق ‌سواری را هم فراموش كنید. دریای ناآرام و موج‌های چند متری همه چیز را در هم می‌ شكند، به خصوص اگر منزل‌تان در مجاورت ساحل قرار دارد، باید آنجا را ترك كنید. * اگر نزدیك دریا یا رودخانه‌ای ساكن هستید كه امكان طغیان و سیل در محل سكونت شما وجود دارد، هر چه سریع‌تر خودتان را به زمینی بلندتر برسانید. فراموش نكنید هیچ‌گاه از اتومبیل برای رفتن به مناطق مرتفع‌تر استفاده نكنید. بیشتر افرادی كه در اثر سیل و آب گرفتگی جان خود را از دست داده‌اند، درون اتومبیل بوده‌اند.

* تا جایی كه امكان دارد، در منزل‌تان بمانید و خانه‌تان را فقط در شرایط اضطراری ترك كنید. وقتی در خانه هستید، از درها و پنجره‌های باز، شومینه، رادیاتور، بخاری، سیم‌های فلزی، سینك دست‌شویی و وسایل برقی كه دوشاخه‌شان درون پریز است، فاصله بگیرید.

هنگامی كه توفان می ‌وزد، از وسایل برقی مانند سشوار، ریش تراش یا مسواك برقی استفاده نكنید.

خطوط تلفن و سیم‌های فلزی می ‌توانند برق را منتقل كنند، بنابراین جز در موارد اضطراری از تلفن استفاده نكنید. در این شرایط، دوش گرفتن و حمام كردن را نیز به بعد از توفان موكول كنید.

* اگر شغل‌تان تعمیرات شبكه‌های لوله‌های فولادی شهر، تعمیر خطوط برق یا تلفن یا كار كردن در فضای آزاد مثل مزارع یا ساختمان‌های نیمه‌كاره است، در طی توفان، كارتان را تعطیل كنید. به خصوص كشاورزان باید تراكتور خود را در مزارع ترك كنند.

* دوشاخه لوازم برقی را در منزل از پریز خارج كنید و در صورت امكان برق ساختمان را با قطع كردن فیوز اصلی از جعبه كنتور قطع كنید.

* اگر بخشی از منزل‌تان در آب باران یا سیل ناشی از توفان غرق شده است، به آن وارد نشوید، به ویژه اگر وسایل برقی در آن بخش وجود داشته باشد یا حتی فقط زمین خیس باشد، در این شرایط احتمال برق گرفتگی زیاد است. مقداری شمع را برای فراهم كردن روشنایی در منزل در صورت قطع برق نگهداری كنید.

* پشت پنجره‌های بزرگ منزل‌تان دو قطعه نوار چسب بزرگ به شكل ضربدر بچسبانید. با این كار شیشه‌ها در مقابل توفان مقام‌تر شده و احتمال شكستن آنها كاهش پیدا می ‌كند.

* فراموش نكنید هنگامی كه توفان آغاز می ‌شود، زیرزمین‌ منزل اصلاً جای مناسبی برای پناه گرفتن نیست، چون این بخش از منزل به لوله‌های آب، فاضلاب، گاز شهری و حتی چاه فاضلاب نزدیك‌تر است. بهترین پناهگاه زیرزمینی دور از منزل و به دور از این تأسیسات است تا اعضای خانواده در آن پناه بگیرند.

در این شرایط تلاش كنید گودالی پایین‌تر از سطح زمین پیدا كنید و در آن پناه بگیرید. این نقطه باید دور از درختان، تیرهای برق یا حصار دیوار مزارع باشد. البته این در شرایطی است كه فقط امكان وقوع توفان را بدهید و خطر سیل وجود نداشته باشد.

* در صورتی كه در جنگل هستید و توفان آغاز می‌ شود، زیر درختان كوتاه‌تر پناه بگیرید.

* اگر احساس كردید كه پوست‌تان به خارش افتاده یا می‌ سوزد یا نوك موهایتان راست شده است، روی زمین چمباتمه بزنید. دست‌هایتان را روی زانوهایتان قرار دهید و سرتان را بین آنها بگذارید. به این ترتیب تا جایی كه می ‌توانید خودتان را جمع و جور كنید و تا جایی كه می‌ توانید، سطح تماس بدن‌تان را با زمین كاهش دهید.

توفان

* اگر در حال قایق‌سواری و شنا هستید و ناگهان توفان آغاز می ‌شود، خودتان را فوراً به ساحل برسانید و پناهگاه امنی بیابید.

* درختان ممكن است در طی توفان بشكنند و بر زمین بیفتند، تابلوهای نصب شده در خیابان‌ها نیز از توفان در امان نمی ‌مانند و ممكن است سقوط كنند، بنابراین پیش از شروع توفان یك نگاه گذرا به اطراف‌تان بیندازید و از تمام اشیایی كه احتمال شكستن یا سقوط شان وجود دارد، فاصله بگیرید.

* اگر در وسط جاده یا روی ریل راه‌آهن هستید، از این مكان‌ها دور شوید. ممكن است توفان و بادهای شدید شما را به سوی یك قطار یا اتومبیل در حال حركت پرتاب كند. اگر در حال رانندگی هم هستید، با دو دست فرمان را بگیرید و  مراقب اشیایی باشید كه باد در جاده می ‌اندازد.

* به طور كلی بهتر است در توفان رانندگی نكنید، ولی اگر به هر دلیلی لازم شد كه حركت كنید، از پل‌ها، پل‌های هوایی، خطوط فشار قوی برق و دكل‌های برق، علایم و تابلوهای رانندگی دوری كنید.

جمع آوری وسایل در شب پیش از توفان

* هنگامی كه توفان هفت شهر بندری جنوب ایران را تهدید می ‌كرد، بسیاری از هموطن‌مان مجبور شدند خانه و زندگی  خود را ترك كنند و به مناطق امن‌تر بروند. فكر می‌ كنید آنها در شب پیش از توفان باید چگونه وسایل خود را جمع می‌ كردند؟

* هنگامی كه قرار است مایحتاج مورد نیاز خود را برای ترك منزل و رفتن به مناطق امن، ببندید، وسایلی را فراهم كنید كه بتوانید به كمك آنها سه روز یا بیشتر در بیرون از منزل به زندگی‌تان ادامه دهید.

* برداشتن آب و غذای كافی و تازه، اولین گزینه‌ای است كه باید در بار و بنه خودتان بگنجانید. شما باید این مواد را در یك ساك كوچك كه حمل آن برایتان دشوار نیست، جاسازی كنید. بهتر است غذاهای كنسرو شده یا خشكبار را همراه خودتان ببرید، چون نگهداری و ذخیره آنها آسان‌تر است. برای هر یك از اعضای خانواده به یك گالن آب در هر روز نیاز خواهید داشت. در آب و هوای سرد زمستان، لباس‌های گرم و كیسه خواب را از قلم نیندازید. فراموش نكنید كودكان، سالمندان و بیماران به آب بیشتری نیاز دارند.

* به همراه بردن چراغ قوه، یك رادیوی باتریی، تعدادی باتری اضافه، جعبه‌ كمك‌های اولیه، وسایل مورد نیاز برای دستشویی رفتن، مقداری داروهای مورد نیاز و سایر وسایل اولیه كه هر یك از اعضای خانواده به ضرورت سنی به آنها نیاز دارند، بسیار عالی است. تعدادی ماسك برای پوشاندن بینی و دهان خود در گرد و غبار توفان به همراه داشته باشید. داشتن یك سوت برای علامت دادن به دیگران می تواند در مواقع ضروری برای شما مفید باشد.

* وقتی شما برای فرار از توفان، محل زندگی‌تان را به قصد مناطق امن ترك می ‌كنید، ممكن است لازم شود، روزهایی را در هوای آزاد زندگی كنید. وقتی هوا در ساعات پایانی روز سرد می‌ شود یا توفان و باران باعث كاهش دمای هوا می ‌شود، داشتن لباس‌های گرم و كافی می‌ تواند تحمل شرایط دشوار را برایتان آسان‌تر كند.

مجموعه‌ای كامل از لباس‌ها شامل این موارد است: یك ژاكت یا كت، شلوار بلند، بلوز آستین بلند، كفش‌های محكم، كلاه و دستكش، جوراب، لوازم بهداشتی بانوان، وسایل لازم برای حفظ بهداشت شخصی و در صورت امكان كیسه خواب.

* فراموش نكنید اصل یا كپی مدارك خانوادگی خود مثل شناسنامه‌ها، كارت ملی، دفترچه حساب بانكی، سند منزل و... را در یك كیف ضد آب كوچك جای داده و همراه خودتان ببرید.

* هنگامی كه گرفتار حادثه‌ای مانند توفان می ‌شوید، شما یا سایر اعضای خانواده‌تان ممكن است در اثر یك سانحه دچار سوختگی، پارگی، بریدگی یا دیگر جراحات شوید. شما با داشتن وسایل اولیه و دانستن نكات ابتدایی كمك‌های اولیه می ‌توانید به خودتان و دیگران در این شرایط كمك كنید.

* در صورتی كه كسی را برق گرفت و صاعقه به او برخورد كرد، اصلا به او دست نزنید، چون شما هم بلافاصله دچار برق‌ گرفتگی خواهید شد. شما می ‌توانید با قطعه چوب خشك منبع برق یا سیم برق را از بدن او جدا كنید.

اگر درون اتومبیل‌تان هستید و یك تیر چراغ برق روی اتومبیل شما افتاد، درون اتومبیل بمانید و تا كسی سیم‌های برق را از روی اتومبیل‌تان برنداشته و جدا نكرده است، از آن بیرون نیایید، چون احتمال برق گرفتگی شما زیاد است.

دكتر ثریا میكائیلی

* مطالب مرتبط:

کولاک؛ پدیده ای سهمگین

قربانیان بی خبری

آیا برای مقابله با سیل آماده اید؟

حادثه خبر نمی کند

غرق شدگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.