تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگاه مواد و انرژی از سال 1350 با نام « مركز خواص مواد » واقع در دانشگاه صنعتی شریف کار خود را آغاز کرد و اکنون در زمینه های مختلف انرژی های نوین فعال است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی سایت: پژوهشگاه مواد و انرژی

آدرس: http://www.merc.ac.ir

دسته بندی: مواد، انرژی، الکترونیک و آلودگی محیط زیست

پژوهشگاه

پژوهشگاه مواد و انرژی از سال 1353 فعالیت های تحقیقاتی خود را در زمینه های مواد، انرژی، الکترونیک و آلودگی محیط زیست آغاز کرد. در حال حاضر این پژوهشگاه با توجه به اهداف دولت و به منظور حل مسائل پژوهشی و صنعتی کشور همکاری گسترده ای با دانشگاهها وسایر مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور دارد.

پژوهشگاه مواد و انرژی در حال حاضر شامل سه پژوهشکده سرامیک، نیمه هادی ها و انرژی است و گسترش علوم وفناوری را سرلوحه خود قرار داده که با انجام پروژه های تحقیقاتی این امر را تا حدودی تحقق بخشیده است.

پژوهشگاه به منظور تبادل پژوهش گران، تربیت دانش جویان دوره دکترا و انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک، با موسسات خارجی از جمله انستیتو سرامیک شانگهای کشور چین، انستیتو تکنولوژی سیلیکون کشور پاکستان و دانشگاه های کلاوستهال و بایرویت از کشور آلمان قرارداد همکاری دارد.

پژوهشکده ها:

1. پژوهشکده سرامیک

پژوهشکده سرامیک با توجه به کادر پژوهشی، امکانات و تجهیزات خود یکی از پیشرفته ترین مراکز تحقیقات سرامیک کشور است که بخشی از فعالیت ههای آن شامل ارائه خدمات به سازمان ها، مراکز آموزشی بوده و در کنار آن برای پاسخ به نیازهای صنعتی کشور پروژه هایی تعریف و اجرا می کند.

این پژوهشکده شامل سه گروه زیر است:

• گروه ساخت

فعالیت های عمده این گروه به ساخت محصولات سرامیکی اختصاص دارد که در سری آزمایشگاه های شیمی و سنتز، آماده سازی، شکل دادن و خشک کردن و پختن انجام می گیرد.

• گروه ارزیابی خواص

در این گروه که آزمایشگاه های خواص فیزیکی مواد، آنالیز حرارتی، بررسی ساختار و خواص مکانیکی در اختیارشان قرار دارد، خواص و رفتارهای گوناگون مواد اولیه و محصولات سرامیکی در مراحل اولیه، میانی و نهایی ساخت مورد بررسی قرار می گیرد.

• گروه فناوری

موضوع اصلی فعالیت این گروه کاربردی کردن نتایج حاصل از پژوهش های سایر گروه ها و آماده کردن طرح های تئوریک به انجام رسیده جهت فرآیندهای نیمه صنعتی و تولید محدود است.

تجهیزات عمده پژوهشگاه سرامیک :

تجهیزات پژوهشکده سرامیک

دستگاه پراش پرتو ایکس(XRD)

دستگاه آنالیز حرارتی

دستگاه اندازه گیری هدایت حرارتی

دستگاه های مطالعه خواص پودرها

دستگاه چگالی سنج

دستگاه های آماده سازی، شکل دادن و پخت قطعات سرامیکی

2. پژوهشکده نیمه هادی ها

این پژوهشکده شامل سه گروه رشد بلور، ساخت قطعات و شناخت مواد است. فعالیت های این پژوهشکده شامل ارائه طرح های تحقیقاتی و انجام آنالیز، شناسایی، بررسی خواص و کاربرد تک بلورها و مواد نیمه هادی، ساخت قطعات تحقیقاتی و ارائه آموزش های لازم در موارد مذکور می باشد.

در گروه رشد بلور پژوهش های لازم در زمینه رشد تک بلورها انجام می شود. گروه ساخت قطعات، در زمینه مواد نیمه هادی و ساخت قطعات مربوط فعالیت می¬کند.

مهم ترین قطعاتی که در این گروه ساخته شده عبارتند از سلول های خورشیدی بر اساس Si با راندمان 10%، ضخامت سنج جهت کنترل ضخامت لایه های نازک در خلا ازکوارتز و دیود بر اساس سیلیکون با ناخالصی AI و شکست ولتاژ 30 ولت.

در این پژوهشکده واحد الکترونیک و کامپیوتر نیز وجود دارد که فعالیت های آن تهیه نرم افزارهای خدمات جهت مصارف داخل و خارج از پژوهشگاه، مدل سازی، شبیه سازی، راه اندازی و تعمیر دستگاه های آزمایشگاهی سایر واحدها می باشد.

3. پژوهشکده انرژی

اساس فعالیت پژوهشکده انرژی بر روی تحقیقات در زمینه منابع انرژی های نو و آلاینده های محیط زیست است.

این پژوهشکده با توجه به تجربیات خود مشغول بررسی جایگزین نمودن منابع انرژی های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی به جای منابع سوخت های فسیلی و نیز بررسی آلاینده های حاصل از سوخت های فسیلی در محیط زیست می باشد.

در گروه انرژی خورشیدی، تحقیقات راجع به استفاده از انرژی خورشیدی از جمله گرمایشی و سرمایشی، الکتریکی و شیمیایی انجام می شود.

در گروه تبدیل و ذخیره سازی انرژی، تحقیقات بر روی روش های تبدیل و ذخیره سازی انواع انرژی، بهینه سازی این روش ها و فناوری های مربوط به آن ها صورت می گیرد.

در گروه محیط زیست و انرژی، آلودگی های ناشی از مواد زائد در محیط زیست و استفاده از این گونه مواد به عنوان منبع انرژی زا مورد بررسی قرار می گیرد.

در این گروه همچنین فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه روش های کاهش آلاینده ها در اتمسفر و آب صورت می پذیرد.

پژوهشگران این گروه قادرند انواع ترکیبات شیمیایی و مواد آلاینده را شناسایی و به طور کمی و کیفی اندازه گیری کنند.

تجهیزات عمده پژوهشکده انرژی

خانه خورشیدی، آبگرمکن سیار خورشیدی، آبگرم کن خورشیدی کوچک و آب شیرین کن خورشیدی ،رطوبت سنج، دستگاه های اندازه گیری میزان ساعات آفتابی در روز، دستگاه های مکنده برای بررسی دمای هوا و موتور هوای گرم(آموزشی) وسایل اندازه گیری درجه حرارت و سرعت جریان آب و هوا از تجهیزات عمده این پژوهشکده هستند.