تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان خطاب به آقای پوتین گفتند: درباره سخنان و پیشنهاد شما تأمل خواهیم كرد.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد پوتین چه بود؟

مقام معظم رهبری _ پوتین

مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهور روسیه با تاكید بر گسترش مناسبات دو كشور، خاطرنشان كردند:ما مصمم هستیم كه نیاز كشور خود به انرژی هسته ای را تأمین كنیم و به همین علت مسئله غنی سازی را جدی می گیریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی  در دیدار رئیس جمهور روسیه، ظرفیتهای متنوع و مختلف دو كشور را زمینه مساعدی برای گسترش روابط خواندند و با اشاره به تأكید آقای پوتین درباره عزم جدی مسكو برای گسترش نامحدود و همه جانبه روابط با تهران افزودند: ما نیز از گسترش مناسبات استقبال می كنیم و آن را به نفع دو كشور و دو ملت می دانیم.

ایشان، با ابراز نارضایتی از مناسبات اقتصادی فعلی دو كشور، گسترش این مناسبات را تأمین كننده منافع دو كشور دانستند و خاطرنشان كردند: همانگونه كه وجود «ایران مستقل» به نفع روسیه است، وجود «روسیه مقتدر» هم به نفع ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای عظمت و قدرت درونی هر ملت را، اقتدار واقعی آن كشور خواندند و تأكید كردند: ملت ایران و جمهوری اسلامی، «منطقِ پایداری در دفاع از منافع ملی» را برگزیده است چرا كه یقین دارد زیاده خواهی دشمنان این ملت، هیچ حد و پایانی ندارد و به همین علت، ملت و دولت ایران با پرهیز از ماجراجویی یا بهانه دادن به دست دشمن، همچنان براساس این منطق هوشیارانه و مقتدرانه، عمل خواهد كرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به میهمان نوازی ملت ایران افزودند: تصویر ملت روسیه در ذهن ما، تصویر روشن و خوبی است و این به علت مقاومتها و تدابیری است كه ملت روسیه در مقاطع مختلف از خود نشان داده است.

ایشان با اشاره به زیاده خواهی های بی حد و حصر و بهانه‌جویی‌های آمریكا افزودند: آمریكایی‌ها با هر كشور و دولتی كه در برابر منافع نامشروع آنها بایستد و به طور مستقل عمل كند مخالفند اما ملتها را نمی توان با این گونه زیاده خواهی شكست داد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به استمرار تهدیدات آمریكا در تمامی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تأكید كردند: آمریكا از هیچ كاری برای ضربه زدن به ملت ایران دریغ نكرده است اما ماجراجویی‌هایش نتیجه عكس داده است و این ناكامی ها در مقابل چشمان آنان قرار دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آمادگی ایران برای اعتمادسازی كامل افزودند: همكاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، كار معقول و درستی است كه ادامه خواهد یافت و ما مصمم هستیم كه نیاز كشور خود به انرژی هسته ای را تأمین كنیم و به همین علت مسئله غنی سازی را جدی می گیریم.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به ایده تشكیل اوپك گازی و مذاكرات خوبی كه رئیس جمهور روسیه در ایران داشته است ابراز امیدواری كردند: نتایج این مذاكرات در آینده ی روشنِ روابط دو كشور، مفید و مؤثرباشد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان خطاب به آقای پوتین گفتند: درباره سخنان و پیشنهاد شما تأمل خواهیم كرد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان خطاب به آقای پوتین گفتند: درباره سخنان و پیشنهاد شما تأمل خواهیم كرد.

در این دیدار كه آقای احمدی نژاد رئیس جمهور نیز حضور داشت آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مذاكرات همه جانبه خود با رئیس جمهور ایران را جدی و بسیار خوب ارزیابی كرد و گفت: در مذاكرات فشرده تهران درخصوص تحول در سطح روابط دوجانبه به منظور ارتقای جدی، همه جانبه و نامحدود همكاریها و گسترش آن در ابعاد مختلف به ویژه در بخشهای انرژی، حمل و نقل و هوا - فضا بحث شد و به دورنمای بسیار روشن از روابط دو كشور دست یافتیم.

رئیس جمهور روسیه تصریح كرد: منافع ملت روسیه در وجود یك ایران قوی و مؤثر در عرصه بین المللی نهفته است و مسكو درخصوص همكاریهای خود با تهران هیچ محدودیتی قائل نیست و در حال و آینده بدون هیچ تردیدی در این مسیر حركت خواهد كرد.

وی همچنین افزود: روسیه برای موضع ایران درخصوص مسئله هسته ای احترام قائل است و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق ایران می داند ضمن آنكه با هرگونه تحمیل بر ضد ایران مخالف است.

آقای پوتین با استقبال از همكاریهای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان كرد: مسكو از این ابتكار عمل جمهوری اسلامی ایران حمایت می كند.


شایان ذکر است تاکنون در مورد  پیشنهاد  ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به مقامات ایرانی خبری منتشر نشده است.