تبیان، دستیار زندگی
گاهی درد وعذاب ناشی از عفونت مزمن سینوس واقعا ناتوان کننده است. احساس بیماری گاه بدین شکل است که فرد گویی بدون استفاده از کلاه غواصی ده ها متر زیر آب رفته است. عبارت فوق توصیف مناسبی از تورم، پرخونی، درد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینوزیت را جدی بگیرید

سینوزیت

گاهی درد و عذاب ناشی از عفونت مزمن سینوس واقعا ناتوان کننده است. احساس بیماری گاه بدین شکل است که فرد گویی بدون استفاده از  کلاه غواصی ده ها متر زیر آب رفته است. عبارت فوق توصیف مناسبی از تورم، پرخونی، درد، سردرد و در مجموع ناتوانی ناشی از حمله بیماری است . بسیاری از افراد سال ها از سینوزیت رنج می برند، زیرا این بیماران و پزشکانشان هرگز موفق به تشخیص دقیق آنچه باعث مشکل شده است، نشده اند، یا این که برای پیشگیری از تکرار حملات، مراقبت کافی به عمل نمی آورند.

متأسفانه در برخی افراد، جراحی تنها راه علاج سینوزیت است، اما در اغلب بیماران، اقدامات ساده ی طبیعی، به پیشگیری از تکرار حملات کمک خواهد کرد.

به نظر می رسد حفره های سینوسی که در حدود یک سوم جمجمه را اشغال می کنند، نوعی سیستم کنترل هوا را برای ریه ها به وجود می آورند. هوا به داخل حفره های سینوسی وارد می شود، توسط مخاط و مژه ها معابر بینی از گرد و غبار و سایر باکتری های مضر تصفیه می شود، سپس به حالت مرطوب به داخل ریه ها فرستاده می شود. از آنجا که تنها راه خروجی حفره های سینوس باریک است، (پهنای آن فقط به اندازه مغز مداد است) زود مسدود می شود. زمانی که مخاط چه در واکنش به سرما و چه بر اثر حساسیت ضخیم می شود، تنها معبر خروج حفره سینوس مسدود می شود و ترشحات مخاطی جمع می شوند . حفره ی سینوس محل بسیار مناسبی برای رشد و نمو باکتری هاست و رشد باکتری ها تا آنجا ادامه می یابد که منجر به پرخونی و درد شدید سینوس شود.

برای اطمینان از این که منشاء مشکل از سینوس است یا از سردرد، کافی است به جلو خم شوید. در صورتی که منشاء درد از سینوس باشد، خم شدن باعث احساس زق زق دردناکی در سر خواهد شد و در غیر این صورت هیچ تغییری حس نخواهد شد.

گاهی افراد به دنبال سرماخوردگی دچار عفونت سینوس می شوند، مدتی از بیماری رنج می برند و با مصرف مقداری دارو ظرف چند روز بهبود پیدا می کنند . اما افرادی که واقعاَ از عفونت های سینوسی در عذاب هستند به صورت مزمن به بیماری مبتلا می شوند. گاه بیماران شکایت خود را این گونه مطرح می کنند که گویی دچار یک سرماخوردگی دائمی هستند یا این که طی سال شش بار یا بیشتر به سرما خورد گی مبتلا می شوند. این موضوع همواره زنگ خطری برای بررسی سینوزیت مزمن به حساب می آید.

اگر تصور می کنید، به عفونت سینوس مبتلا هستید و دچار ترشح غلیظ سبز مایل به زرد، پرخونی در ناحیه سر و درد هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. احتمالاً برای رهایی از عفونت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید تا سینوس تخلیه شود. در صورتی که عفونت آن چنان مقاوم باشد که پس از چند دوره درمان های مختلف آنتی بیوتیک بهبودی حاصل نشود ، ممکن است نامزد جراحی برای اصلاح انحراف حفره بینی باشید.

در صورتی که از نظر تشریحی (آناتومیک) مشکلی در بینی شما وجود نداشته باشد، زمان آن است که به منظور مقابله باعفونت ، پیش از وقوع آن اقداماتی را به کار بندید، زیرا پیشگیری از عفونت ها عملاً ساده تر از درمان آن هاست.

هدف اصلی شما باید آن باشد که ترشحات مخاطی بینی نازک و سیال باشد و باعث رشد و پرورش عفونت نشود.

اولین قدم (که اقدامی ساده ولی واقعا موثر است) نوشیدن مایعات زیاد است. بهتر است در تمام طول روز این کار را انجام دهید . این کار زمانی که در حال بهبود از سرماخوردگی هستید یا تحت استرس قرار دارید یا زمانی که احساس می کنید بینی شما مسدود است، اهمیت می یابد.

خود را وادار کنید که روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید. مایع اضافی باعث حفظ سیلان ترشحات مخاطی می شود. نوشیدنی های داغ ( نظیر انواع چای های گیاهی، آبگوشت و سوپ) بسیار مفید هستند. ممکن است عجیب به نظر رسد، اما قرار دادن بینی در مجاورت یک نوشیدنی داغ و کشیدن یک نفس عمیق ممکن است مؤثر باشد. رطوبت ایجاد شده باعث بازماندن معابر بینی خواهد شد.

رطوبت حائز اهمیت فراوان است. هرچه هوا مرطوب تر باشد کارایی مژه های بینی و سیلان ترشحات مخاطی بیشتر خواهد بود. از مرطوب کننده هایی که با بخار سرد کار می کنند استفاده کنید یا سر خود را روی ظرفی پر از آب داغ نگاه دارید و حوله ای دور سرخود حائل کنید و نفس عمیق بکشید.

حرارت مرطوب نیز کمک کننده خواهد بود. پارچه یا حوله ای را که د رآب داغ خیس خورده و آب آن گرفته شده به مدت چند دقیقه روی صورت خود قرار دهید. این کارباعث تحریک گردش خون، نرم شدن ترشحات مخاطی و کاهش درد می شود.

فشارروی طرفین بینی نیز ممکن است باعث کاهش درد شود. قسمت بالای بینی خود را در هر طرف به مدت چند دقیقه بین دو انگشت فشاردهید و سپس رها کنید. این عمل را چند بار در روز تکرار کنید تا درد کاهش یابد و جریان ترشحات مخاطی تحریک شود.

بسیاری از افراد در نتیجه یک ماده حساسیت زا (که معمولا یک آلرژی غذایی یا استنشاقی است) دچار سینوزیت می شوند و معابر مخاط تنفسی آنها در واکنش به این ماده متورم می شود. مخاط ناحیه ضخیم می شود و حاصل آن ایجاد سینوزیت است. بسیاری از بیماران من با شناسایی آلرژی های خود تسکین یافته اند. بنا به تجربه شخصی ، عامل ایجاد مشکلات سینوس اغلب محصولات لبنی هستند، اما بسیاری از غذاها نیز ممکن است ایجاد مشکل کنند. از جمله مواد استنشاقی که ممکن است مسئله ایجاد کنند کپک و گرد وخاک هستند. برخی افراد حتی نسبت به سوسک ها هم حساسیت دارند.

فراموش نکنید که سرماخوردگی ممکن است اولین مرحله در ایجاد عفونت سینوسی  باشد، بنابراین ازهر اقدامی برای پیشگیری از سرماخوردگی کوتاهی نکنید.

از مصرف داروهای ضد حساسیت(آنتی هیستامین) خودداری کنید، زیرا باعث خشکی ترشحات بینی می شوند و ممکن است در نهایت ، گرفتگی بینی را افزایش دهند.

ویتامینA و ویتامینC  باعث تسریع در بهبود عفونت سینوس می شوند. ویتامینA ترشحات مخاطی را رقیق می کند و به رشد سلول های مولد مخاطی کمک می کند. این ویتامین همچنین دستگاه ایمنی را تقویت می کند.

منبع : زن روز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.