تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات تازه حاکی است که خوردن روزانه مقداری شکلات تیره می تواند باعث کاهش فشار خون شود و در نتیجه از خطر سکته مغزی بکاهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکلات تیره فشار خون را پایین می آورد

در مطالعه  ای 44 داوطلب مبتلا به فشار خون بالا به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه روزانه شش گرم شکلات تیره (dark) مصرف کردند و گروه دیگر همین مقدار شکلات سفید.

شکلات تیره

محققان در نشریه “امریکن مدیسین” (JAMA) نوشتند فشار خون اعضای گروه اول کمی افت کرد اما گروه دیگر شاهد هیچگونه تغییری نبود.

با این حال بنیاد قلب بریتانیا اخطار داد که شکلات “جزو تنقلات است، نه داروها”.

این موضوع که کاکائو دارای خواص بهداشتی است تازگی ندارد و پژوهش های قبلی نیز حاکی بود که می تواند فشار خون را پایین آورد.

این خاصیت به مواد شیمیایی موجود در این گیاه به نام “فلاوانول”ها نسبت داده می شود.

چربی و شکر

با این حال تصور می شد که برای کاهش فشار خون لازم است مقدار زیادی شکلات تیره مصرف شود و به علاوه فواید آن به خاطر بالا بودن مقدار چربی و قند در شکلات خنثی می شود.

اما محققان در بیمارستان دانشگاه کلن گفتند که آنها نشان داده اند که با مصرف تنها مقدار اندکی شکلات - به اندازه روزانه 30 کالری می توان به نتیجه رسید.

آنها 44 نفر در فاصله سنی 56 تا 73 ساله را که از نظر فشار خون به دو گروه تقسیم می شدند مورد مطالعه قرار دادند.

فشار خون یک گروه بین 85/130 تا 89/139 بود که به “پیش فشارخون بالا” (prehypertension) موسوم است. فشار گروه دیگر 90/140 تا 100/160 بود که به فشار خون بالای مرحله یک موسوم است.

میزان وزن، گلوکوز و چربی بدن هیچ یک از کسانی که شکلات تیره مصرف کردند در دوره مطالعه تغییری نکرد.

اما فشار “سیستولیک” (رقم بالایی) آنها به انداز 9/2 میلی متر جیوه و فشار “دایاستولیک” (رقم پایینی) 9/1 افت کرد.

محققان اشاره کردند که هرچند این افت اندک، اما از لحاظ تاثیر کلینیکی قابل توجه است. آنها نوشتند که کاهشی به اندازه 3 میلیمتر جیوه می تواند “خطر نسبی مرگ در اثر سکته مغزی را 8 درصد، در اثر بیماری قلبی را به اندازه 5 درصد و در اثر سایر علل را به اندازه 4 درصد کاهش دهد.”

آنها همچنین تاکید کردند که مصرف چند تکه شکلات تیره در روز خیلی آسانتر از “تغییرات مشکل در عادات” برای کاهش فشار است.

با این حال سارا استانر متخصص تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا گفت “مهم است به یاد داشته باشیم که شکلات همچنین پر از چربی و کالری است بنابراین زیاده روی در خوردن آن برای قلب خوب نیست.”

“میوه ها و سبزیجات طیفی از پلی فنول ها را علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی به بدن می رسانند. بنابراین مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بهترین راه حفاظت از قلب است - و در ضمن لازم نیست نگران زیاد خوردن آن باشید.”

منبع :BBC