در سال های اخیر به مدد مدیریت قوی در صنعت IT هند به یکی از قطب های جدی در این صنعت تبدیل و سالیانه سود کلانی را از صادرات به خود اختصاص می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنعت آی‌تی در هند

بر كسی پوشیده نیست كه كسب و كار در هند با چالش‌های فراوان روبه‌رو است: سازماندهی، دیوان سالاری مطلق، فساد اداری و نفوذ سیاسی چپ‌گرایان. اینها عواملی است كه اغلب باعث می‌شود بسیاری از مردم از خود بپرسند آیا كسب و كار در هند ارزشش را دارد.

اما از آنچه مشاهده می‌شود مشخص است كه اكثریت 1000 شركت جهانی موافق هستند كه هند ارزش كسب و كار را دارد. زمانی كه مشكلاتی كه شركت‌ها با آن درگیر هستند و فرصت‌هایی كه دنبال می‌كنند با آنچه هند می‌تواند برای آنها فراهم كند مطابقت دارد. می‌توان گفت هند ارزش كسب و كار را دارد. تخمین زده می‌شود هند به عنوان بزرگترین عرضه‌كننده خدمات آی‌تی سالانه 15000 تا 30000 كارمند استخدام خواهد كرد تا برای رشد سریع تقاضای جهانی در سال‌های بعد آماده باشد. تا این اواخر صنعت آی‌تی در هند داستانی شبیه به داستان دو پسر عمو با سرنوشتی كاملا متفاوت داشت. پسرعموی صادرات و پسرعمومی صنایع داخلی. اولی بسیار موفق بوده است و كاملا در سراسر كشور مورد تحسین قرار گرفته است و دومی به عنوان عقب مانده و چیزی كه به زحمتش نمی‌ارزد به شمار می‌آید. این استنباط به دلیل تفاوت در موفقیت به دست آمده توسط صادرات و بخش‌های داخلی این صنعت است. كل صادرات خدمات آی‌تی هند كه تحت تسلط شركت‌های داخلی است نه شركت‌هایی كه توسط خارجی‌ها كنترل می‌شوند، در سال 2005، 21میلیارد دلار بود. در مقایسه با ارزش بازار داخلی هند، خدمات آی‌تی حدود 7/2میلیارد دلار در همان سال بود. این مبلغ در مقایسه با ارزش خدمات آی‌تی در سال 2005 در دیگر كشورهای منطقه مثل ژاپن (83میلیارد دلار)، استرالیا (1/12میلیارد دلار) و حتی چین (5/4میلیارد دلار) بسیار ناچیز است. فعالیت‌های فشرده كه از صنعت متمركز بر صادرات حمایت می‌كند در اقتصاد هند نتیجه معكوس دارد. این فعالیت‌ها تمركز شركت‌های داخلی آی‌تی را تغییر می‌دهد، بر سیاست دولت اثر می‌گذارد (مثل مشوق‌ها و تاسیس پارك‌های فناوری اطلاعات) و مانع می‌شود كارفرمایان محلی كه صادركننده نیستند بتوانند كاركنان با كیفیت به دست آورند و یا آنها را حفظ كنند. در اوایل دهه 1990 بخش صادرات صنعت آی‌تی هند بیشترین آسیب را دید زیرا شركت‌های آمریكایی شروع كردند به استخدام تعداد بسیاری از تحلیلگران سیستم ماهر و برنامه‌نویسان كامپیوتر تقاضا برای كارمندان شركت‌های هندی در آمریكا به سه علت به سطح بالایی رسید: نگرانی در مورد ویروس‌های كامپیوتری هزاره، رونق دات‌‌كام و اشتیاق وافر شركت‌ها برای نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع. فقط پنج شش سال است كه صنعت آی‌تی هند از منبع استخدام كارمند به پیشرو در خدمات آی‌تی تبدیل شده است. بسیاری از شركت‌های هندی وقت را تلف نكرده‌اند.

مشاركت داخلی

سه اقدام در حال انجام است تا فرصت‌ها را برای شركت‌های خارجی، صنعت داخلی و صنعت صادرات شرح دهد. شركت امریكایی اینتل كه هم‌اكنون 3000هندی را در مركز توسعه و تحقیق خود در بنگلور استخدام كرده است، 250میلیون دلار برای مشاركت با شركت محلی زینتیس اینفوتك سرمایه‌گذاری كرده است. این دو شركت قصد دارند كامپیوترهای ارزان‌قیمت با قیمت 250دلار تولید كنند. این كامپیوترها ارزان‌ترین كامپیوترهای با ریزتراشه‌های اینتل هستند. بازار هدف این كامپیوترها مناطق روستایی در هند است. شركت محلی بهارتی تل- ونچرز به رشد خود به شیوه مبتكرانه و غیرمنتظره ادامه می‌دهد. شركت‌های بهارتی و آی‌بی‌ام در حال تاسیس دفتر خدمات آی‌تی هستند كه به دنبال مشتریان داخلی است. در بخش صادرات همه برون‌سپاران اصلی صنعت آی‌تی هند در چین، كره و ژاپن دفاتری تاسیس كرده‌اند تا مهارت‌های خدمات آی‌تی خود را افزایش دهند.

IT

پتانسیل جهانی فوق‌العاده

این مثال‌ها نشان می‌دهد شركت‌های هندی می‌توانند در مناطقی كه عموما به عنوان قدرت در نظر گرفته نمی‌شوند، ظرفیت ایجاد كنند و در توسعه در بازارهای آسیا بیشتر از آمریكا جسور هستند. این توانایی‌ها شركت‌های هندی را در آستانه یكی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اقتصادی در سراسر منطقه آسیا قرار می‌دهد یعنی پتانسیل جهانی هند و چین با یكدیگر، نیروگاه خدمات آی‌تی جهان را به كارخانه جهان پیوند می‌دهد. شكی نیست كه هند برای نشان دادن قابلیت خود باید فقط منابع صنعت آی‌تی خود را مورد توجه قرار دهد. در سال 1996 ارزش صادرات خدمات آی‌تی هند حود یك‌میلیون دلار بود. در سال 2004، این میزان 13میلیارد دلار بود. در سال 2000 ارزش سهم هندوستان در روند برون‌سپاری كسب‌وكار 148میلیون دلار بود. در سال 2004 این میزان 5/3 میلیارد دلار بود. هر دانشجوی بازرگانی می‌داند كه این نوع نرخ رشد به معنی: فشارهای مخرب و مبارزه‌طلبانه است كه می‌تواند رقبا را از میدان به در كند و برنامه‌های كسب‌و‌كار را نابود كند.

اولین گام‌ها برای ایجاد طرح >هندی چینی<

امروزه باید استراتژی چین و استراتژی هند را در پیش گرفت. لازم است مراقب بود چگونه چین و هند در بازارهای خاص متحد می‌شوند، اتحادی كه به عنوان «بلوك هندی‌چینی» شناخته می‌شود. اولین نشانه‌های این اتحاد در زمینه خدمات آی‌تی، قطعات خودرو و برخی بخش‌های دیگر آشكار شده است. چین و هند به طور فزاینده بر اقتصاد جهان مسلط خواهند شد و این روندی است كه طی قرن 21 ادامه خواهد یافت. به‌رغم مبالغ فراوان سرمایه‌گذاری شده، كیفیت اطلاعات، تحقیق و مشاوره در مورد اتخاذ تصمیمات اساسی درباره مسائل مربوط به چین و هند، نامنظم است. مدیران نیازمند دیدگاه جامع برای شناخت چین و هند به طور جداگانه و با یكدیگر هستند و همچنین برای تخمین‌زدن خطرات آینده و فرصت‌هایی برای اقدامات مهم. چند نكته مهم وجود دارد كه پیشگامان كسب‌و‌كار برای تصمیم‌گیری كارآمد باید در نظر داشته باشند.

- اطلاعات دقیق در مورد وضع كنونی رقابت جهانی آی‌تی در هند و چین در بازارهای داخلی آنها.

- سناریوهای واقع‌بینانه كه نه تنها امكان ادامه رشد سریع اقتصاد را در هند و چین بررسی می‌كند بلكه پتانسیل اجتماعی، سیاسی و دیگر آشفتگی‌های این اقتصادها را نیز بررسی می‌نماید.

- یك سری نقاط عطف كه مسائل محوری را در هر یك از سناریوها تعریف می‌كند، با گذشت زمان بازده نقاط عطف را نشان می‌دهد و به تعیین زمان و مكان سرمایه‌گذاری، مشاركت، رقابت، تحلیل یا نادیده گرفتن این كشورها، كمك می‌كند.

IT

برنامه‌ریزی برای آینده

آینده اقتصاد چین و هند، همكاری چین و هند با یكدیگر و در واقع تاثیر آینده چین و هند بر اقتصاد جهانی، پرسش‌های فراوان بی‌پاسخی را باقی می‌گذارد. آیا می‌توان نوآوری را برون‌سپاری كرد؟ آیا امكان دارد در بازارهای آسیا رقابت كرد بدون بهره‌برداری غیرمجاز از مالكیت معنوی كه فرصت‌ها را از بین می‌برد؟ آیا موفقیت‌های فزاینده هند و چین در بازارهای جهان واكنش حمایت از محصولات داخلی را در اقتصادهای پیشرفته ایجاد خواهد كرد؟

پاسخ این پرسش‌ها برای تعیین دوره درازمدت و موفقیت اقدامات، بسیار مهم است. چگونگی دنبال كردن آنها مطمئنا كیفیت و شناخت از آنچه به دست می‌آورید را شكل می‌دهد. چین و هند در آینده تكنولوژی و نوآوری نقش بزرگی خواهد داشت. برای هر كسب‌و‌كاری پیدا كردن بهترین راه‌ برای شریك شدن در این آینده كلید موفقیت خواهد بود.

 

منبع:ITIran.com