تبیان، دستیار زندگی
بوی عرق بدن افراد به نوعی خود یك بیماری محسوب نمی‌شود. بعضی اوقات افرادی كه مشكل تعرق دارند ممكن است متوجه نباشند كه بوی بدن آنها دیگران را اذیت می‌كند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان‌های خانگی برای بوی عرق

انواع عطر

بوی عرق بدن افراد به نوعی خود یك بیماری محسوب نمی‌شود.

بعضی اوقات افرادی كه مشكل تعرق دارند ممكن است متوجه نباشند كه بوی بدن آنها دیگران را اذیت می‌كند. به غیراز باكتری‌ها، دلایل مختلف دیگری نیزدر این امر دخیل هستند، مانند:

- در بعضی موارد غدد عرقی بیش فعال شده‌اند.

- مواد سمی یا مواد گیاهی از قبیل الكل، سم آرسنیك، سم سیانید یا كشیدن سیگار، گاهی باعث این مسئله می‌شوند.

- عفونت‌هایی از قبیل عفونت‌های ریوی، عفونت‌های پوستی، عفونت‌های مهبل، بیماری‌های مقاربتی یا عفونت مجاری اداری نیز می‌توانند باعث بروز این بوی نا مطبوع شوند.

نكاتی كه باید برای پیشگیری رعایت كرد عبارتند از:

رعایت كردن نظافت شخصی، استحمام روزانه و تعویض روزانه لباس‌ها. همچنین جنس لباس‌هایی كه به تن می‌كنیم در كم كردن تعرق نقش بسزایی دارند. لباس‌های نخی معمولا سریع عرق و بوی بد را جذب می‌كنند.

- دقت در نوع تغذیه به كاهش میزان بوی بدن كمك می‌كند. مثلا از خوردن بعضی از غذاهای تند با ادویه جاتی مانند كاری، زیره و سیر خودداری كنید. كمبود روی در بدن مشكل تعرق را افزایش می‌دهد، به این دلیل كه این ماده به دفع سموم بدن كمك می‌كند. نوشیدن میزان كافی آب و مایعات، غدد ترشح‌كننده اِكرین را فعال می‌سازد كه باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوكرین می‌شود.

- استفاده از اسپری و دئودورانت فقط بوی بد را می‌پوشاند و گاهی سبب افزایش بوی بد بدن می‌شود. در انتخاب دئودورانت هم توجه كنید از نوعی انتخاب كنید كه حاوی روی و آلومینیوم باشد، زیرا كه این مواد باكتری‌هایی كه مسبب بوی بد بدن هستند را كاهش می‌دهند.

درمان های خانگی برای رفع بوی بد عرق:

1)استحمام كنید. سپس آب شلغم را بگیرید به این صورت كه شلغم را رنده كنید و داخل یك پارچه ی نازک ریخته و فشار دهید و عصاره به دست آمده را با یك قاشق چایخوری به زیر بغل‌هایتان بمالید و ماساژ دهید.

2) استفاده از جوش شیرین بوی بد زیر بغل و پاهای شما را كاهش می‌دهد.

3) چند لیمو ترش را در دست خود كم كم فشار دهید تا نرم شود. سپس از وسط به دو نیم كنید و به زیر بغل‌هایتان بمالید تا هسته‌های آن خارج شود. سپس حمام كنید. اگر زیر بغل شما موهای زائد دارد، یك روز قبل از این كار آن موها را از بین ببرید تا اسید لیموها بوی بدن شما را از بین ببرد.

4) هر روز به حمام بروید و بعد از آن به زیر بغل‌هایتان پودر بزنید. این كار علاوه بر اینكه بوی بدن را می‌گیرد، پوستتان را نیز سفید می‌كند.

5) روغن زیتون، آب پرتقال، آب لیمو و گریپ فروت هم موادی هستند كه شما می‌توانید استفاده كنید. توجه داشته باشید كه افشره آنها باید تازه باشد. زیر بازوهایتان یا هر قسمتی از بدن كه لازم است را پودر بزنید. جوش شیرین را به افشره اضافه كنید و به زیر بغل خود بمالید، سپس با روغن زیتون پاك كنید. بوی بدن شما از بین خواهد رفت.

اگر شما گوشت و مرغ می‌خورید و با مشكل بوی بد بدن مواجه هستید، رژیم غذایی خود را عوض كنید. مصرف گوشت و مرغ را كاهش دهید و خود را به خوردن سبزیجات عادت دهید. این توصیه‌های غذایی هم كمك می‌كند:

- هر روز ناشتا قبل از صبحانه 500 میلی گرم پودر جوانه ‌گندم را در آب حل كرده و بنوشید. اگر سوپر ماركت‌های اطراف خانه شما جوانه گندم تازه دارد، می‌توانید از جوانه گندم تازه استفاده كنید. توجه داشته باشید محلول جوانه را با معده خالی و با آب معدنی بنوشید. كلروفیل بوی بدن را به صورت چشمگیر كم می‌كند یا كاملا از بین می‌برد.

- اگر كشمكش‌های عصبی باعث می‌شود كه شما تعرقتان افزایش یابد و این نیز باعث می‌شود كه بوی بدنتان زیاد شود، چای سبز بنوشید. یك قاشق چایخوری چای سبز خشك یا 2 عدد چای كیسه‌ای را در یك فنجان آب بریزید و بگذارید به مدت 10 دقیقه خیس بخورد و كم كم در طول روز آن را بنوشید. این چای به شما كمك می‌كند آرامش پیدا كنید و دیگر عرق نكنید.

منبع : herbal-home-remedies.org

ترجمه: زهرا عبادی

*مطالب مرتبط:

عوامل مؤثر بر میزان عرق کردن

عرق كردن بیش از حد 

عطر به دادم برس

چگونه بوی بد بدن را از بین ببریم ؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.