تبیان، دستیار زندگی
سمت 1)  اغلب مردم زمانیكه با واژه " تكنولوژی " برخورد می نمایند ، بی اختیار "كامپیوتر" برای آنها تداعی می گردد. امروزه  كامپیوتر در موارد متعددی بخدمت گرفته می شود. برخی از تجهیزات موجود در منازل...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنائی  با سخت افزار (قسمت 1)

 اغلب مردم زمانیكه با واژه " تكنولوژی " برخورد می نمایند ، بی اختیار "كامپیوتر" برای آنها تداعی می گردد. امروزه  كامپیوتر در موارد متعددی بخدمت گرفته می شود. برخی از تجهیزات موجود در منازل ، دارای  نوع خاصی  از " ریزپردازنده" می باشند. حتی اتومبیل های جدید نیز دارای نوعی  كامپیوتر خاص می باشند. كامپیوترهای شخصی ، اولین تصویر از انواع كامپیوترهائی است كه  در ذهن هر شخص نقش پیدا می كند. بدون شك مطرح شدن این نوع از كامپیوترها در سطح جهان، باعث عمومیت  كامپیوتر در عرصه های متفاوت بوده است .
كامپیوتر شخصی وسیله ای "همه منظوره" بوده كه توان عملیاتی خود را مدیون یك ریزپردازنده است. این نوع از كا مپیوترها دارای بخش های متعددی نظیر : حافظه ، هارد دیسك، مودم  و... بوده كه حضور آنها در كنار یكدیگر به منظور انجام عملیات مورد نظر است . علت استفاده از واژه " همه منظوره " بدین دلیل است كه  می توان بكمك این نوع از كامپیوترها عملیات متفاوتی ( تایپ یك نامه ، ارسال یك نامه الكترونیكی،  طراحی و نقشه كشی و ...) را انجام داد .

بخش های اصلی كامپیوترهای شخصی
پردازشگر مركزی (CPU)
ریزپردازنده بمنزله " مغز"  كامپیوتربوده  و مسئولیت انجام تمامی عملیات ( مستفیم یا غیر مستقیم ) را برعهده دارد. هر چیزی را كه كامپیوتر انجام می دهد با توجه به وجود " ریز پردازنده " است .

حافظه
 این نوع از حافظه ها با سرعت بالا، امكان ذخیره سازی اطلاعات را فراهم می نمایند. سرعت حافظه های فوق می بایست بالا باشد چراكه آنها مستقیما" با ریزپردازنده مرتبط می باشند. در كامپیوتر از چندین نوع حافظه استفاده می گردد:
 ●(Random-Access Memory(RAM از این نوع حافظه، بمنظور ذخیره سازی موقت اطلاعاتی كه كامپیوتر در حال كار با آنان است، استفاده می گردد.


 ● (Read Only Memory (ROM  یك حافظه دائم كه از آن برای ذخیره سازی اطلاعات مهم در كامپیوتر استفاده می گردد.


 ● (Basic Input/Output System (BIOS  یك نوع حافظهROM، كه از اطلاعات آن در هر بار راه اندازی سیستم استفاده می گردد.
 ●Caching حافظه ای سریع كه از آن برای ذخیره سازی اطلاعاتی كه فركانس بازیابی آنان بالا باشد،  استفاده می گردد.
 ●Virtual Memory فضای موجود بر روی هارد دیسك كه از آن برای ذخیره سازی موقت اطلاعات استفاده و در زمان نیاز عملیات جایگزینی در حافظهRAM انجام خواهد شد.


برد اصلی(MotherBoard). برد اصلی كامپوتر بوده كه تمام عناصر داخلی به آن متصل خواهند شد. پردازشگر و حافظه بر روی برد اصلی نصب  خواهند شد.برخی از عناصر سخت افزاری ممكن است مستقیما" و یا بصورت غیر مستقیم به برد اصلی متصل گردنند. مثلا" یككارت صدا می تواند همراه برد اصلی طراحی شده باشد و یا بصورت یك برد مجزا بوده كه از طریق یك اسلات به برد اصلی متصل می گردد

منبع تغذیه(Power Supply)یك دستگاه الكتریكی كه مسئول تامین و نتظیم جریان الكتریكی مورد نیاز در كامپیوتر است .

هارد دیسك(Hard Disk) یك حافظه با ظرفیت بالا و دائم كه از آن برای نگهداری اطلاعات و برنامه ها استفاده می گردد.

كنترل كننده(Integrated Drive Electronics(IDE. اینترفیس اولیه برای هارد ،CD-ROM و فلاپی دیسك است .

گذرگاه (Peripheral Component Interconnect(PCI . رایج ترین روش اتصال یك عنصر سخت افزاری اضافه به كامپیوتر است .PCI از مجموعه ای اسلات كه بر روی برد اصلی سیستم موجود می باشد،  استفاده و كارت هایPCI از طریق اسلات های  فوق به برد اصلی متصل خواهند شد.

اینترفیسSmall Computer System Interface)SCSI) روشی برای اضافه كردن دستگاه های اضافه در سیستم نظیر : هارد و اسكنر است .

پورتAccelerated Graphics Port)AGP) یك اتصال با سرعت بسیار بالا بمنظور ارتباط كارت های گرافیك با كامپیوتر است .

كارت صدا(Sound Card) مسئول ضبط و پخش صوت از طریق تبدیل سیگنال های آنالوگ صوتی به اطلاعات دیجیتال و بر عكس  است

كارت گرافیك(Graphic Cards)مسئول تبدیل اطلاعات موجود در كامپیوتر بگونه ای كه قابلیت نمایش بر روی مانیتور را داشته باشند.



برگرفته از سایتSrco.Ir