تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری فرانسه، امروز گزارشی را از نمایشگاهی هنری در تهران مخابره كرد كه در صفحه‌ی نخست یاهو قرار گرفت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حكایت خبرگزاری‌ فرانسه و یاهو از نمایش هنر در ایران!

نمایشگاه هنر

خبرگزاری فرانسه، امروز گزارشی را از نمایشگاهی هنری در تهران مخابره كرد كه در صفحه‌ی نخست یاهو قرار گرفت.

این گزارش كه تیتر هتاكانه‌ و مغرضانه‌ی آن در صفحه‌ی نخست یاهو متفاوت از آن چیزی بود كه در اصل گزارش اصلی آمده است و گویا توسط خبرنگار این خبرگزاری از تهران مخابره شده، به تحلیل یك اثر ویدیویی از بیل ویولا - هنرمند مشهور آمریكایی - در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران می‌پردازد؛ همچنین اثری هنری با مضمون مبارزه با ایدز از ژاپن و فیلمی كوتاه از یك فیلمساز كه جدید‌ترین اثرش در جمهوری اسلامی ایران به‌نمایش عمومی گذارده نشده است.

در این گزارش، در تحلیلی عجیب، با اشاره به آنچه بحبوحه اقدامات سركوب‌ گرایانه‌ی دولت ایران در راستای پاسداشت موازین اخلاقی، عنوان شده، آمده است: در میان اختلافات شدید غرب با ایران بر سر برنامه‌های هسته‌یی این كشور، شاید انتظار نمی‌رفت كه چنین آثار هنری در موزه‌ی هنرهای معاصر در تهران به‌نمایش درآیند.

اما تمامی این آثار هنری، بخشی از مجموعه آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران را تشكیل می‌دهد. موزه‌ای كه نشان می‌دهد آثار هنری در زمان صدارت دولت جدید ایران، هنوز از رونق مناسب نزد بازدیدكنندگان برخوردارند.

گزارش یادشده با بیان اینكه در نمایشگاه "جلوه‌های هنر معاصر در ایران" آثار هنری ارزشمندی در قالب نقاشی، مجسمه، عكس، ویدیو و سایر كارهای هنری به‌نمایش گذاشته شد و بازدیدكنندگان نیز استقبال بسیار خوبی به‌عمل آورده‌اند، به نقل از حبیب‌الله صادقی - سرپرست موزه‌ی هنرهای معاصر تهران - در گفت‌وگو با خبرگزاری مزبور آورده شده است: ما در تكاپوی یافتن معناهای متفاوتی از هنر هستیم و اندیشه‌های نو یكی از همین معانی است. فرهنگ حیطه‌ی وسیع‌تری را دربر می‌گیرد و بسیار عالی‌تر و والاتر از سیاست است.

وی افزوده است: ما فرهنگ غرب را رد نمی‌كنیم، اما می‌خواهیم بگوییم كه فرهنگ مشرق زمین نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد. فرهنگ بر مردم تاثیر می‌گذارد و جنبش‌های هنری كوبیسم، سمبولیسم (نمادپردازی) و فوویسم، همگی ملهم از تاثیرات هنرمندان ایرانی بوده‌اند.

صادقی همچنین گفته است، ما در تلاشیم تا سطحی از تاثیر آثار هنری خود را بر سایر آثار هنری جهان نشان دهیم.

گزارش فرانس‌پرس می‌افزاید: ماه‌ها قبل از كناره‌گیری محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران از قدرت در سال 2005 موزه‌ی هنرهای معاصر تهران نمایشگاهی از آثار برجسته جمعی از نقاشان نامی جهان ازجمله پیكاسو، پولاك و راهول را برگزار كرد. آثاری كه پیشتر طی 25 سال گذشته در ایران در معرض نمایش عموم قرار داده نشده بود.

یكی از آثار هنری قابل توجه نمایشگاه امسال كاری است ویدیویی با عنوان "هوالباقی" از "كوروش ادیم" كه در آن یك گورستان قدیمی ایرانی دارای دالانی كوچك آغشته به گرد و خاك و پوشیده از قبرهایی كوچك، به‌تصویر كشیده شده است.

كار ویدیویی بیل ویولا هنرمند آمریكایی نیز ازجمله آثاری است كه در این نمایشگاه جلب توجه كرده است.

منبع : ایسنا