تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان برای بازگرداندن زیبایی‌های طبیعت به فضای خانه تلا‌ش می کنند: درسراسر دنیا مصالح زیادی در اختیار مهندسان قرار گرفته است كه هر یك خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور معمول كارشناسان راه و ساختمان مصالحی را انتخاب می ‌كنند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه سبز كجاست؟

گیاه آپارتمانی

دانشمندان برای بازگرداندن زیبایی‌های طبیعت به فضای خانه تلا‌ش می کنند:

درسراسر دنیا مصالح زیادی در اختیار مهندسان قرار گرفته است كه هر یك خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. به طور معمول كارشناسان راه و ساختمان مصالحی را انتخاب می ‌كنند كه نه تنها مقاوم بلكه از نظر مصرف انرژی، به صرفه و اقتصادی باشند. در كنار این موضوع، هماهنگی مصالح مورد مصرف با محیط و طبیعت نیز مسئله مهم و قابل توجهی است. در سال‌های اخیر، تكنولوژی جدیدی برای بازگرداندن طبیعت سبز درمیان ساختمان‌ها و فضاهای سبز شهری و سازه‌های بتونی به وسیله 12 كارشناس اروپایی ابداع شده است كه از آن با نام "بتون سبز" یاد می‌ شود. ژاپن از جمله كشورهایی است كه استفاده از آن را در كشور خود رواج داده است.

چهار عامل اصلی در رشد و نمو گیاهان نقش دارند كه عبارت‌اند از: نور، فضای كافی برای رشد، هوا و خاك، بنابراین برای كاشتن گیاه روی بتون، عملكرد بتون باید مشابه عملكرد خاك باشد. رشد طبیعی گیاه مستلزم این است كه خاك، توانایی كافی برای تأمین مواد مناسب نگهدارنده رطوبت و همچنین نفوذ پذیری لازم برای حفظ ساختار خود و گیاهان را داشته باشد. به علاوه باید حاوی حجم لازم،‌ آب با PH مناسب و مواد لازم برای تغذیه گیاه باشد.

درخت سرو

بتون سبز

بتون سبز از بتون بدون ریزدانه، مصالح نگهدارنده رطوبت و لایه‌ای نازك از خاك حاصلخیز كه روی آن پخش شده، تشكیل می‌ شود. برای تولید بتون بدون ریزدانه، مصالح سنگی شكسته هم ‌اندازه سیمان با قلیای كم به كار می ‌رود. فضای خالی میان سنگدانه‌ها با مصالح ریزدانه كه آب و كود را در خود نگاه می‌ دارند، پر می‌ شود. بذر گیاه كه با خاك رویی مخلوط شده است، جوانه زده، میان سنگدانه‌ها ریشه‌ دوانده و رشد می ‌كند. در این نوع بتون از سیمان سر‌باره‌ای به دلیل داشتن PH كمتر استفاده می ‌شود كه رشد بهتر ریشه گیاهان را به دنبال دارد اما به هر حال نوع سیمان در درازمدت تأثیر چندانی بر رشد گیاه نمی ‌گذارد. برخلاف سیمان، مصالح نگهدارنده رطوبت تأثیر به سزایی بر رشد گیاه دارند.

در صورتی كه این گونه مصالح به اندازه كافی فضای خالی را پر كرده باشند،‌ رشد گیاهان به خوبی انجام می‌ گیرد. وجود لایه خاك حاصلخیز نیز موجب رشد بهتر ریشه می‌ شود و به رشد برگ‌ها هم كمك می ‌كند. با این حال تأثیر آن كوتاه مدت بوده و با گذشت زمان كم می‌ شود.

بتون سبزی كه هم ‌اكنون در بازار است، بتون ایده‌آلی نیست و از جمله مشكلات آن می ‌توان به قلیایی بودن آب موجود در آن، كافی نبودن فضا برای ریشه دادن و جوانه زدن گیاه یا رطوبت كم و نفوذ ‌پذیری ضعیف و در نهایت فقدان مواد لازم برای تغذیه گیاه اشاره كرد.

چگونگی انتخاب بذرهای مناسب و بررسی‌ تغییرات رشد و نمو و همچنین قضاوت درباره دوام بتون سبز، نیاز به مطالعات وسیعی دارد اما حداقل این امید وجود دارد كه بتوانیم طبیعت سبز را به میان ساكنان شهرها و آسمان‌خراش‌ها باز گردانیم. در حال حاضر در بعضی از كشورهای دنیا از بتون سبز برای پوشش كرانه‌های رودخانه‌ها یا سدها، فضای خارجی ساختمان‌ها و شیب‌های با بستر سنگی، استفاده كرده‌اند.

از نكات قابل توجه در این زمینه می‌ توان به آسیب‌های كم وارده بر بتون سبز در اثر آب شكستگی حاصل از طغیان رودخانه‌ها و سیلاب‌ها اشاره كرد. كاربرد بتون سبز در مسیر عبور اتومبیل در اطراف ساختمان‌ها نیز مشاهده شده است و به نظر می ‌رسد در آینده‌ای نزدیك از جمله مصالح پركاربرد در پارك‌ها، فضاهای سبز، باغ‌ها و بام‌ها باشد.‌

 سمیه مقصودعلی

*مطالب مرتبط:

25 خرداد، روز ملی گل  

نکاتی چند در مورد نگهداری گل های آپارتمانی 

گل ها و گیاهان زینتی در خانه 

مراقبت از گیاهان آپارتمانی (مجموعه مقالات) 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.