تبیان، دستیار زندگی
محققان می‌ گویند برنج حاوی تركیباتی است كه به حفظ و ارتقای سلامت پوست و مو كمك می ‌كند. متخصصان پوست معتقدند مصرف متناسب و متعادل برنج می‌ تواند در حفظ سلامت پوست مؤثر باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوست و پلو

پوست و پلو

محققان می‌ گویند برنج حاوی تركیباتی است كه به حفظ و ارتقای سلامت پوست و مو كمك می ‌كند.

متخصصان پوست معتقدند مصرف متناسب و متعادل برنج می‌ تواند در حفظ سلامت پوست مؤثر باشد.

دختر بزرگم می‌ گه: مادر، اگر می ‌خوای بازم برنج بخوری و به حرف دكتر گوش ندی، به ما بگو كه دیگر دكتر نبریمت.

شوهرم می ‌گه: حاج خانم، دیگه از من و شما گذشته كه همپای بچه‌ها بشینیم و پلو خورش بخوریم.

اما احساسم می ‌گه برنج نباید چیز بدی باشه. من همیشه دنبال اثبات این ماجرا برای خودم و اطرافیانم بودم. البته نه به دلیل اینكه خیلی پلو را دوست دارم و نمی ‌توانم از طعم و عطر دلپذیرش بگذرم. بلكه احساس می ‌كنم كه این نعمت خدا اگر همپای نان مقدس نباشد، كمتر از آن نیست...

اگر شما هم اهل كتاب و مجله باشید یا از رایانه و اینترنت سر در بیاورید، می‌ توانید یك بار كلمه Rice یا همان برنج را در گوگل جستجو كنید و تعداد زیادی از صفحات اینترنتی مواجه شوید كه به نوعی درباره برنج به خصوص خواص تغذیه‌ای آن صحبت كرده‌اند. اما اگر كمی هوشیاری به خرج دهید و كلمه skin یا پوست را نیز با آن همراه كنید، وضعیت كاملاً فرق خواهد كرد. تعداد مقالات كمتر شده ولی موضوع بسیار جالب می ‌شود. شما در این مقالات به كرات كلمه‌ای با نام Rice skin oil پیدا می‌ كنید. معنای دقیق این كلمه، روغن برنج البته مخصوص پوست است. شاید بگویید روغنی كه روی برنج می ‌ریزیم چه خاصیت متفاوتی با سایر روغن‌ها دارد؟ البته كه هیچ فرقی ندارد اما منظور از این روغن، روغنی است كه از خود برنج تهیه می ‌شود، یعنی همان عصاره خالص برنج.

روغن برنج

یکی از فرآورده های مهم استخراجی از سبوس برنج، روغن آن است. روغن برنج بخشی از نیازهای غذایی کشورهای آسیایی مانند: چین، ژاپن و هند را تأمین می کند. (کشورما، تاکنون تجهیزات، علم وتخصص لازم را برای استخراج، تصفیه و تحقیقات تولید این روغن، در دسترس نداشته است.) این روغن مواد مختلفی را در خود جای داده است. یكی از مهمترین و شناخته شده‌ ترین این مواد همان ویتامین E است. این ویتامین همانگونه كه می ‌دانید، ویتامین محلول در چربی است و امروزه به عنوان یك آنتی ‌اكسیدان بسیار قوی در جهان علم مطرح شده است. خاصیت آنتی اكسیدان ویتامین E، خواصی نظیر ضد پیری و ضد چروك را برای این ویتامین ارزشمند توجیه می ‌كند. جالب اینكه این ویتامین خاصیت ضد سرطان بسیار مؤثری دارد و از این رو بسیاری از پزشكان مصرف آن را برای تمامی افراد مسن و میانسال ضروری می ‌دانند.

ماده فعال دیگری كه در روغن برنج خودنمایی می ‌كند، اریزانول است. این چربی فعال، امروزه به یكی از پركاربردترین داروهای كاهش دهنده كلسترول خون تبدیل شده است. جالب اینكه برنج یكی از اصلی‌ترین منابع این ماده محسوب می‌ شود. سایر اسیدهای چرب اشباع شده و نشده مانند فیتواسترول‌ها، توكوترینول‌ها، توكوفرول‌ها و اسكواس‌ها نیز به گونه‌ای در دانه‌های بلورین برنج جمع شده و توازن را به طور كامل برقرار كرده و برنج را به یكی از موادغذایی بسیار ارزشمند و مفید برای كاهش كلسترول خون، افزایش توازن هموستاز خون و ضد سرطان تبدیل كرده است.

روغن برنج در خدمت پوست

آنچه كمتر مورد توجه قرار می‌ گیرد خواص برنج و روغن آن برای پوست است. اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز كردن پوست صورت‌تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده‌اید كه خاصیت پاك‌كنندگی این روغن نقره فام، بسیار بالاست. اما این تنها قسمت كوچكی از قضیه است، چرا كه جنس چرب این روغن باعث می ‌شود كه برنج خاصیت لایه ‌برداری متوسط داشته باشد. این بدان معناست كه اسیدهای چرب موجود در روغن برنج به سلول‌های شاخی و مرده سطح پوست متصل شده و آنها را به آرامی از روی پوست برمی‌ دارد. این امر باعث می‌ شود پس از ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما كاملاً صاف و نرم و براق شود.

روغن برنج و جوانی پوست

خاصیت دیگر روغن برنج، تغذیه پوست است. آنها كه پوست خشك و چروك خورده‌ای دارند، بیشترین استفاده را از این منبع غنی اسیدهای چرب می‌ برند. اگر یك شب،  پوست‌تان را با برنج تنها بگذارید متوجه خواهید شد كه اسیدهای چرب و آمینه بسیار ارزشمندی كه به وفور در این روغن یافت می‌ شوند، آرام آرام از لایه‌های سطحی پوست شما عبور كرده و به اعماق پوست وارد می ‌شوند.

از این رو است كه مصرف طولانی مدت روغن برنج به صورت شبانه، روی پوست به افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست و كاهش خط و خطوط پوست كمك قابل توجهی می‌ كند.

پلو

برنج و مو

دیگر عاملی كه در برنج باعث شده آن را یك حامی بزرگ برای پوست و موهایمان بدانیم، وجود مقادیر قابل توجه ویتامین B در برنج است. آنهایی كه به سبب تلخی روزگار یا ارث و میراث گذشتگان و یا فقر غذایی به ریزش مو مبتلا و به مطب پزشكان رفته‌اند، خوب می ‌دانند كه اولین دارویی كه هر پزشكی پس از كند و كاو درباره علت بیماری برای آنها تجویز می ‌كند، ویتامین‌های گروه B و به خصوص5 B است چرا كه این ویتامین خاصیت عجیبی در تحریك سوخت و ساز سلول‌های زنده و فعال پیاز مو دارد، یعنی همان چیزی كه یك موی فعال برای زیستن و رشد كردن به آن نیاز دارد.

ترمیم پوست با برنج

اما كاربرد ویتامین B تنها به ریزش مو محدود نمی ‌شود. این ویتامین در مواردی كه فرد تحت عمل جراحی قرار می ‌گیرد بسیار مفید است، چرا كه تجویز خوراكی و موضعی آن ترمیم پوست را سرعت می ‌بخشد. این امر باعث شده افرادی كه اقدام به لایه ‌برداری، میكرودرم ابریژنیا و لیزر درمانی می ‌كنند، برای اینكه پوست‌شان زودتر ترمیم شود از كرم‌های موضعی با عنوان ب پانتنول یا دكس پانتنول استفاده كنند كه حاوی ویتامین5 B است. جالب آنكه این ویتامین به مقدار بسیار زیادی در برنج یافت می‌ شود و خود گویای این موضوع است كه چرا برنج تا این حد برای پوست ما مفید است. خیلی‌ها تصور می‌ كنند برای اینكه پروتئین بدن‌شان تأمین شود باید گوشت بخورند. این طرز فكر كه غذای گوشت‌دار غذای مقوی است در میان بسیاری از افراد جا افتاده است.

ولی درواقع اینطور نیست، چرا كه پروتئین در گیاهان نیز درصد قابل توجهی از وزن آنها را تشكیل می ‌دهد و در بسیاری از مواقع می ‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و منابع حیوانی باشد، به خصوص كه منابع حیوانی معمولاً با داشتن كلسترول بالا برای افراد مسن و بیماران قلبی، چندان مناسب نیست. یكی از این گیاهان، برنج است. پروتئین درصد بالایی از وزن خالص برنج را تشكیل می ‌دهد و این رقم به حدود 11 درصد می ‌رسد و در صورت همراهی برنج با حبوبات مثل لوبیا و عدس به تنهایی و بدون مصرف گوشت، نیاز روزانه پروتئین فرد را تأمین می‌ كند. اما پوست ما نیز به شدت به این پروتئین نیازمند است چون  ساختمان اصلی لایه خارجی و كراتینی پوست، از پروتئین تشكیل شده و در صورتی كه این لایه دچار آسیب شود، پوست بدون محافظ مانده و بسیار آسیب ‌پذیر می ‌شود. این ‌است كه مصرف پروتئین، یكی از اصول محافظت از پوست محسوب می ‌شود و چه پروتئینی بهتر از برنج كه خواص بی‌ شمار آن در سطور بالا از نظرگذشت.

دكتر مهرداد اخوان‌بهبهانی

*مطالب مرتبط :

ارزش غذایی برنج

مواد غنی ‌کننده در برنچ

سبوس برنج بهترین داروی ضد کلسترول

چند نکته در مورد پخت برنج

نحوه ی پخت پلو

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

نقش ویتامین ها در بهداشت پوست (1) و (2)

زیتون، شادابى بخش پوست

مو و علل ریزش و درمان آن

غذاهای مناسب برای رشد مو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.