تبیان، دستیار زندگی
شیخ مظفر شکور، اولین فضانورد مالزیایی و اولین مسلمان روزه‌دار، چهارشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه‌داری در فضا

شیخ مظفر شکور، اولین فضانورد مالزیایی و اولین مسلمان روزه‌دار، چهارشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد.

شکور

سفر اولین فضانورد مسلمان و مقید به انجام اعمال عبادی اسلامی به فضا شاید اولین گام به سوی سفر دیگر مسلمانان به فضا باشد.

دکتر «شیخ مظفر شکور»(Sheikh Muszaphar Shukor)، اولین فضانورد مالزیایی٬ چهارشنبه از پایگاه فضایی بایکانور قزاقستان، به وسیله‌ی موشک سایوز روسیه، به ایستگاه فضایی بین المللی رفت.

«شکور»(Shukor) سفر خود به فضا را مانند سفر آرمسترانگ به ماه، گامی بزرگ برای کشورش توصیف می‌کند. وی از بین یازده هزار نامزد مالزیایی برای سفر به فضا برگزیده شده است. مالزی در قراردادی با روسیه با پرداخت یک میلیارد دلار به همراه خرید جت های روسی، هزینه این سفر را نیز پرداخته است.

شکور به همراه «پگی ویتسن»(Peggy Whitson) انگلیسی و فضانورد روسی «یوری مالنچنکو»(Yuri Malenchenko) به ایستگاه فضایی بین المللی رفت. شکور پس از ۱۱ روز به زمین بازمی‌گردد ولی دو فضانورد دیگر برای ۶ ماه دیگر در مدار می‌مانند و به انجام پروژه های خود می‌پردازند.

البته این سفر از جنبه‌ی دیگری هم مورد توجه است، چراکه برای نخستین بار یک زن فرماندهی ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده می‌گیرد. پگی ویتسون، فضانورد انگلیسی جای فرمانده‌ی روسی ایستگاه بین المللی را گرفت و نام خود را به عنوان نخستین زن فرمانده‌ی ایستگاه فضایی بین المللی ثبت کرد. ویتسون دومین بار است که به ایستگاه فضایی بین امللی سفر می‌کند. وی٬ جمعه ۲۰ شهریور فرماندهی ایستگاه را بر عهده گرفت.

گروه

از آنجایی که دکتر شکور یک مسلمان است، و مدتی از زمان سفرش در آخر ماه رمضان می افتاد، یک رساله ی توضیح المسائل فتاوای مربوط به اعمال عبادی در فضا به همراه دارد. این رساله ی 18 صفحه ای،« راهنمای عبادت در ایستگاه فضایی بین المللی» نام دارد و شامل مطالبی درباره ی چگونگی نماز خواندن در شرایط بی وزنی، یافتن قبله از ایستگاه فضایی، اوقات اذان و مطالبی درباره ی روزه می باشد. دوره ی چرخش ایستگاه فضایی یا شبانروز آن 90 دقیقه است، پس زمان روزه داری نیز در آن نیاز به راهنما دارد. این رساله به زبانهای روسی، عربی و انگلیسی ترجمه خواهد شد. البته از نظر فتاوای شرعی در مالزی روزه داری در سفر واجب نیست، ولی اگر شکور بخواهد می تواند این عمل را انجام دهد. زمانهای شرعی برای شهری که سفر فضایی از آنجا آغاز شده است، محاسبه شده است.  شکور عید فطر را در ایستگاه فضایی جشن گرفت، و مقداری ساتایی و غذاهای دیگر محلی همراه خود به ایستگاه برد، تا در روز شنبه 13 اکتبر به علامت پایان رمضان، مصرف کند.

مراجع:

مجله ی نجوم

ویکی پدیا