تبیان، دستیار زندگی
لحظات فراموش نشدنی وب، ساعت یا دقایقی هستند که همگان را شگفت‏زده کرده‏اند. لحظاتی که کارگردانان موفق آنها، هنگام دیدن نتیجه کارشان (ایده‏ای نو، آغاز به کار یک سایت، فروش اولین محصول و یا ذخیره اولین اطلاعات) فریاد شادی سرداده‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

15 لحظه فراموش نشدنی در تاریخ وب

15 لحظه فراموش نشدنی در تاریخ وب

بسته به اینکه شما چطور حساب کرده باشید، وبی که در مقابل ماست 15 تا 17 سال از سنش گذشته است.

لحظات فراموش نشدنی وب، ساعت یا دقایقی هستند که همگان را شگفت‏زده کرده‏اند. لحظاتی که کارگردانان موفق آنها، هنگام دیدن نتیجه کارشان (ایده‏ای نو، آغاز به کار یک سایت، فروش اولین محصول و یا ذخیره اولین اطلاعات) فریاد شادی سرداده‏اند.

بجای ترتیب تاریخی ما این 15 داستان را بر اساس اهمیت آورده‏ایم:

1. LO!

در ساعت 10:30 عصر 29 اکتبر 1969، اولین کلمه برای روی شبکه جابجا شد.

قبل از تولد وب، اینترنت بصورت بسیار ساده‏ای وجود داشت، و قبل از اینترنت نیز آرپانت بوجود آمده بود. بالاخره در عصر 29 اکتبر، پروفسور Len Kleinrock، ارتباط یک Mainframe در یوکلا را به یکی از مراکز تحقیقاتی استنفورد از طریق یک خط اختصاصی تلفن برقرار کرد. برای تست برقراری ارتباط، Kleinrock با دانشجویانش در یوکلا قرار گذاشته بود که در ابتدا کلمه "LOG" را ارسال شود و پس از دریافت این کلمه ماشین مقابل در جواب کلمه "IN" را ارسال کند. این محقق حروف L و O را ارسال می‏کند اما قبل از اینکه بتواند حرف G را هم بفرستد سیستم دچار مشکل شده و قفل می‏کند.

تلاش بعدی با موفقیت انجام شد اما این کلمه "LO" بود که بعنوان اولین کلمه جابجا شده بر روی شبکه در تاریخ ثبت گردید.

2. URL

در 23 جون 1983، (DNS (Domain Name System متولد شد.

از Paul Mockapetris، Craig Partridge و در آخر از Jon Postel متشکریم که باعث شدند مجبور نباشید برای ورود به سایت PC World عدد 70.42.185.10 را تایپ کنید (این عدد IP سایت PC World است). آنها از طریق DNS، واسطی ایجاد کردند که کاربران بجای آدرس‏دهی عددی (12 عدد در مبنای 2) می‏توانند نام سایت را برای ورود به آن تایپ کنند. پس از وارد کردن این نام، مرورگر با مراجعه به سرورهای DNS (که وظیفه آنها نگهداری نام ماشین و آدرس IP آنها است) معادل عددی آنرا پیدا کرده و به این ترتیب از طریق مسیریاب‌ها ارتباط بین کامپیوتر کاربر و سایت مربوطه برقرار می‏شود.

در یکی از روزهای جون 24 سال قبل، زمانی که اولین آدرس DNSی تست شد Mockapetris این موضوع را از طریق ایمیل اعلام کرد. او می‏گوید: "هیچکس فکر نمی‏کرد این موضوع اینقدر مهم باشد و بهمین خاطر ما حتی یک دوربین هم همراه خودمان نیاورده بودیم که از آن روز که بعدها بسیاری از آن یاد کردند عکس بگیریم."

پس از آن، 8 سال قبل از ایجاد(WWW (World Wide Web ماشین‌های دیگری به شبکه اضافه شدند. اما امروز تعداد آنها بیش 130 میلیون است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آشنایی با DNS مراجعه نمایید.

15 لحظه فراموش نشدنی در تاریخ وب

3. مرورگر گرافیکی

در ساعت 1 عصر 15 مارچ 1993، مرورگر گرافیکی متولد شد.

Marc Andreessen و Eric Bina هر دو از دانشجویان معمولی دانشگاه Illinois بودند. زمانی که آنها اعلام کردند نسخه آزمایشی گرافیکی Mosaic تحت ویندوز برای دانلود آماده است نمی‏دانستند این کار آنها چه تاثیری در مسیر حرکت اینترنت دارد.

طراحی قابل قبول بود؛ بجای اینکه تصاویر در پنجره‏ای جدا باز شوند در میان نوشته جا می‏گرفتند. نسخه Mosaic مورد استقبال گرفت و نسخه‏های تحت سیستم‌های عامل دیگر نیز طراحی شد.

تقریباً یکسال پس از این ماجرا تکامل مرورگرها آغاز شد و اینترنت که پیش از آن تنها شامل متن‌های ساده بود به‏سوی چندرسانه‏ای شدن پیش رفت.

4. Yahoo

در فوریه 1994، Jerry و David سایت یاهو را راه اندازی کردند.

در اوایل 1994، دانشجویان دکترای دانشگاه استنفورد، Jerry Yang و David Filo ، لیستی از سایت‌های مورد علاقه‏شان را بر روی وب قرار دادند. اینکه در کدام روز فوریه بوده است در تاریخچه یاهو درج نشده است!

سایت Yahoo را می‏توان آغازگر دسته‏بندی سایت‌ها در وب دانست. هنگامی که پوشش کامل اینترنت ناممکن بود Yahoo بعنوان یک پرتال اینترنتی امکان جستجوی اینترنتی، عناوین خبری، پیام‏رسانها، پست الکترونیک، تصاویر، آگهی‏های استخدام و موارد بسیاری دیگر را در خود جای داد. در حالی که دیگر پورتال‌های مشهور آن زمان مانند Lycos و Excite یا در حال نزول بودند و یا توسط ماهی‏های بزرگتر در حال شکار شدن بودند، این سایت همچنان به صعود خود ادامه می‏داد. هر چند که Yahoo در رقابت با Google چندان خوش‏شانس نبود اما تاریخ وب شاهد موفقیت‌های بسیاری است که در آنها نام Yahoo می‏درخشد.

5. ظهور WWW

در 25 دسامبر 1995، وب وارد دنیای آنلاین شد.

مهمترین لحظه‏ای که بمحض بوجود آمدن وب در تاریخ آن ثبت شد. در 1990، Tim Berners Lee و Robert Cailliau در مرکز تحقیقاتی CERN در ژنو، ارتباط اینترنت را با اولین وب‏سرور برقرار کردند.

در اواخر سال 1992 تعداد وب‏سرورها 50 عدد بود که این تعداد در دو سال بعدش به 2500 عدد رسید و این روند رشد ادامه یافت.

وب دیگر هیچ جنبه‏ای از زندگی ما را دست نخورده باقی نگذاشته است. این همان واقعیتی است که باعث می‏شود شما این مقاله را از روی صفحه مانیتور بخوانید نه از روی کاغذ.

6. eBay

در سوم سپتامبر 1995،eBay اولین حراجش را انجام داد.

مدت زیادی از زمانی که تنها راه فروش اثاثیه بدردنخور منزل، قرار دادنشان در حیاط برای فروش بود نگذشته است. چیزی که eBay آنرا دگرگون کرد. در حال حاضر ده‌ها هزار شرکت کوچک و متوسط تجاری eBay را اصلی‏ترین ویترین محصولات خود می‏دانند. بر اساس آنچه که eBay می‏گوید اولین چیزی که در eBay بفروش رسید یک اشاره‏گر لیرزی شکسته بود که به قیمت 14.83 دلار حراج شد. اما اینک، چندین میلیارد دلار ارزش نقل و انتقالاتی است که در این سایت انجام می‏شود.

7. Amazon

16 جولای 1995، Amazon تجاری شد.

سایتی که عنوان آن "بزرگترین انبار کتاب" است داستان‌های بسیاری در خصوص مراحل تکاملش در خود جای داده است. مثلاً داستان زمانی که Jeff Bezos (بنیانگذار سایت Amazon) در ماشینی که همسرش، Mackenzie در حال رانندگی در مسیر منهتن و سیاتل بود، طرح تجاری خود را بر روی کاغذ می‏نوشت. یا تبدیل گاراژی در واشنگتن که اولین مرکز Amazon شد و در آن زنگی وجود داشت که قرار بود هر زمانی که محصولی فروخته می‏شود آن زنگ به صدا درآید.

این سایت انقلابی در دنیای تجارت تحت وب و خارج از آن ایجاد کرد و از سایت‌هایی بود که با شروع یک پروژه عجیب به موفقیت رسیدند.

8. Netscape

در ساعت 9:30 صبح 19 آگوست 1995، Netscape وارد بورس شد.

در آن زمان کسی نمی‏دانست این شرکت‌ها چگونه اینگونه سرمایه‏دار می‏شوند. و البته بسیاری از سایت‌ها هم نتوانستند که نمونه آن نابودی بسیاری از سایت‌های دات‏کامی در سال 2000 بود. اما پس از آن مروگر Netscape متوجه رقیبی سرسخت یعنی همان Internet Explorer مایکروسافت شد و جنگ مرورگرها آغاز شد.

9. Google

در 7 سپتامبر 1998، Google شروع بکار کرد.

در سال 1995، در در ژانویه 1996، Sergey Brin و Larry Page وارد یک پروژه دانشجویی مشترک شدند. هدف این پروژه بهبود عملکرد موتورهای جستجوگر بود.

در اوایل 1998 آنها یک دیتابیس اینترنتی در خوابگاه Larry، با هدف جمع‏آوری اطلاعات در خصوص لینک‌های بازگشت به راه انداختند. یکی از اولین کسانی که پیشنهاداتی در خصوص این پروژه به آنها داد David Filo، یک از مؤسسان Yahoo بود (این سایت، یکی از موتورهای جستجوگر آن زمان بود.) که شاید هنوز هم افسوس این حماقتش را بخورد!

در سپتامبر 1998، شرکت گوگل ثبت شد و در دره سیلیکون پا به دنیای تجارت گذاشت.

10. Drudge Report

در 17 ژانویه 1998، "Matt Drudge" افتضاح اخلاقی در مورد کاخ سفید و کلینتون موسوم به Monica Lewinsky را منتشر کرد.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اولین خبر داغی است که قبل از نشریات چاپی و رسانه‏های تصویری، بر روی وب منتشر شده است؛ و البته آخرین بار هم نبود.

اتفاقاتی نظیر این باعث شد رسانه‏ها خصوصاً رسانه‏های ضعیفتر به این موضوع پی‏ببرند که با استفاده از روش‌های سنتی نمی‏توانند با سرعت انتشار این ابزار جدید یعنی وب رقابت کنند. برخی از آنها تصمیم گرفتند که عنوان‏های خبری خود را قبل از چاپ بر روی اینترنت قرار دهند. حتی بعضی از آنها نسخه چاپی خود را کنار گذاشتند تا انحصاراً فقط بر روی اینترنت رسانه‏ای با نام آنها وجود داشته باشد.

11. Wikipedia

15 ژانویه 2001، Wikipedia اولین پستش را ارسال کرد.

همه می‏توانند کارشناس باشند. این موضوع کاملاً در Wikipedia ثابت شده است. دایرة‏المعارفی آنلاین، که هر کس بی‏توجه به تخصصش می‏تواند مطلبی به آن اضافه و یا مطالبی از آن را ویرایش کند. Wikipedia در حال حاضر 2 میلیون مقاله به انگلیسی و 7 میلیون در مجموع، در خود جای داده است.

Wikipedia مجموعه‏ای بی‏پایان از بحثها، ویرایشها، بازنگری‏ها و آرشیوهاست. نتیجه آن، گسترش مطالبی مختلف و بدون سانسور است که کاربران هنگام جستجوی یک موضوع از طریق موتورهای جستجوگر در اولین نتیجه جستجو به آنها وارد می‏شوند.

12. Friendster

مارچ 2003، Friendster ارتباطات را برقرار کرد.

My Space و Facebook هر دو از بهترین سایت‌های شبکه اجتماعی هستند. اما نام هیچکدام از این دو اینجا نبود اگر Friendster وجود نمی‏داشت. این سایت آغازگر شبکه‏های اجتماعی تحت وب بود.

15 لحظه فراموش نشدنی در تاریخ وب

13. Oddpost

در 16 فوریه 2003، سرویس وب‏میل Oddpost شروع بکار کرد.

تا سال 2003 هر کس که ایمیل در Yahoo یا Hotmail داشت در کنار آن هم یک نرم‏افزار مدیریت ایمیل هم روی کامپیوترش نصب بود و دلیل آن هم این بود که کار کردن با خود وب‏میل بسیار طاقت‏فرسا و زمانبر بود. ایجاد هر تغییری در inbox و یا حذف اسپم محتاج طی مراحل مختلف و کلیک‌های متعدد بود.

Oddpost نرم‏افزاری تحت وب ایجاد کرد که کار کردن با آن مثل این بود که آن نرم‏افزار بر روی هارد کامپیوترتان نصب شده. مدتی بعد Yahoo این شرکت را خریداری و از تکنولوژی آن برای سرویس وب‏میل‏هایش استفاده کرد.

Oddpost برای اولین بار از نرم‏افزارهای واژه‏پرداز، صفحه‏گسترده و ویرایشگر تصاویر که همه آنها تحت وب بودند پرده برداشت و اینگونه برنامه‌های تحت وب رایج شدند.

14. Craigslist

در 24 اکتبر 2005، Craig Newmark لیست خود را منتشر کرد.

همانند بسیاری از اتفاقات مهم تحت وب، Craigslist با یک پروژه غیرتجاری شروع شد. در مارچ 1995، Craig Newmark لیست ایمیلی ایجاد می‏کند که اعضای آن می‏توانستند مطالب مورد علاقه‏شان را در خصوص جزیره‏شان با دیگر اعضا به اشتراک بگذارند.

در حال حاضر 450 نسخه محلی Craigslist در 50 کشور دنیا وجود دارد و بیش از 25 میلیون نفر هر ماه از آنها بازدید می کنند. این سایت نسخه اینترنتی نیازمندی‏هایی است که تا پیش از آن تنها در روزنامه‏ها منتشر می‏شد.

15. Blogging Katrina

در ساعت 12 عصر 28 آگوست 2005، وبلاگ "The Survival of New Orleans " شروع بکار کرد.

در حالی که طوفان‌های ساحلی در نیواوریلنز این شهر را ویران می‏کرد Michael Barnes در وبلاگش اینگونه نوشت: "ما در طبقه‏های دهم و یازدهم یک آسمان خراش در خیابان پودراس، در سمت راست خیابان چارلز هستیم. در اینجا ژانراتور، کنسرو غذا و آب داریم. ما کلاً 5 نفریم. من مطمئن نیستم که ارتباط ما با اینترنت متصل باقی بماند. من یک دروبین و یک اسلحه همراه خود دارم... اینجا دائماً طوفان است و سرعتش بین 175 تا 215 کیلومتر بر ساعت است. طوفان باد را از سمت خلیج به سمت دریاچه می‏کشاند. شهر ممکن است هیچگاه به حالت قبل برنگردد..."

بنابراین شاهدی با یک نام کاربری فاجعه‏ای طبیعی‏ای که در آنجا می‏گذشت را روایت می‏کرد. برای 5 روز Barnes و دیگر همکارانش تلاش کردند تا از این طوفان فرار کنند و در طول این مدت گزارشات و تصاویری از پناه‏گاهشان و آنچه می‏گذشت در وب منتشر می‏کردند. ده‏ها هزار شهروند اینترنتی هر روز به این وبلاگ می‏آمدند و گزارشاتی که در CNN و New York Times هم یافت نمی‏شد را می‏خواندند.

این موضوع ثابت کرد که برخلاف تصور برخی، وبلاگ‌ها تنها نوشته‏های درهم و نظرات پراکنده افراد مختلف نیستند؛ بلکه می‏توانند آنقدر مهم و تأثیرگذار باشند که مطالب‌شان در تاریخ ماندگار شود.

منبع: itiran.ir

مطالب مرتبط:

مروری اجمالی بر آدرس هایIP

پانزده سال زندگی با اینترنت

چگونگی انتخاب نام شركتهای بزرگ كامپیوتری

مصاحبه ای با پدر اترنت ، پروتكل پایه شبكه های محلی

25 راز در معروف ترین موتور جستجوی دنیا (قسمت اول) - (قسمت دوم)

غول‌های فناوری اطلاعات