تبیان، دستیار زندگی
سرانجام پس از 107 سال آكادمی نوبل جایزه ادبیات خود را به نویسنده‌ای كه در ایران متولد شده است، اهدا كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی‌نامه «دوریس لسینگ» برنده كرمانشاهی نوبل ادبیات 2007

دوریس لسینگ

سرانجام پس از 107 سال آكادمی نوبل جایزه ادبیات خود را به نویسنده‌ای كه در ایران متولد شده است، اهدا كرد.

«دوریس لسینگ» 22 اكتبر 1919 از پدر و مادری انگلیسی در كرمانشاه ایران به دنیا آمد. پدرش بانكدار «آلفرد كوك تایلر» كه كارمند بانك بود در جریان جنگ جهانی اول در ارتش انگلیس خدمت می كرد.

«دوریس» در سال 1925 همراه خانواده‌اش به زیمباوه مهاجرت كرده است. وی كه به اجبار به مدرسه‌ای كاتولیك رفته بود، در سن پانزده سالگی مدرسه را نیمه رها و از آن به بعد خودآموزی كرد. اولین رمانش در سال 1949به نام «چمن آواز می‌خواند» در لندن منتشر شد و بعد به اروپا رفت و ساكن انگلستان شد.

«دوریس لسینگ» در سال 2001 جایزه‌ «پرنس استریاس» اسپانیا را به خاطر دفاع از آزادی و جهان سوم از آن خود كرد؛ جایزه‌ای كه تا به حال به نویسندگان مطرحی همچون «گابریل گارسیا ماركز»، «ماریو بارگاس یوسا» و «پل اوستر» اهدا شده است. وی همچنین بخاطر نوشتن كتاب «زیر پوست من» جایزه‌ «یادمان تیت بلك» را برده و یك بار هم جایزه‌ ادبیات بریتانیای «دیوید كوهن» را از آن خود كرده است.

نام «دوریس لسینگ» امسال نیز در كنار نام نویسندگانی همچون «كارلوس فوئنتس» و «چینوئا آچه‌به» در لیست نهایی جایزه‌ بوكر قرار داشت، اما این جایزه در نهایت به «آچه‌به» پدر ادبیات مدرن آفریقا رسید.

زندگی ادبی او به سه بخش عمده تقسیم می شود: بخش اول آن زمانی كه «لسینگ» همچون بسیاری از نویسندگان دیگر جهان، درگیر كمونیسم شده بود و با تاثیر از نظریات كمونیستی داستان می‌نوشته است. دومین بخش زندگی داستانی او به سال‌هایی برمی‌گردد كه به موضوعات روانشناختی علاقه‌مند شد و انعكاس دغدغه‌های اجتماعی در آثارش به خوبی دیده می‌شود و پس از این دوره بخش سوم زندگی داستانی او شروع می‌شود. بخشی كه بیشتر به جهان‌بینی صوفی‌ها روی آورد و در عین حال به داستان‌های علمی و تخیلی هم علاقه‌مند شد.

بخش عمده زندگی «لسینگ» به فعالیت های فمینیستی مربوط می شود، بطوریكه او را از پایه گذاران تئاتر فمینیستی به شمار می‌آورند. او كه سالها جزو نامزدهای دریافت جایزه نوبل ادبیات به شمار می رفت، سرانجام دقایقی پیش نوبل 2007 را از آكادمی سوئد دریافت كرد. سال قبل «اورهان پاموك» ترك و سال قبل از آن «هارولد پینتر» انگلیسی این جایزه را دریافت كرده بود.

از آثار «لسینگ» این نویسنده ایرانی الاصل می توان به «دفترچه طلایی»، «سبزه آواز می خواند»، «ازدواج موفق»، «به خانه رفتن» و «چال مورچه» اشاره كرد.

منبع : خبرگزاری فارس