تبیان، دستیار زندگی
سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی» با شعار «دویدن دیك را به نظاره بنشین» مخاطب خود را به تماشای این فیلم فرا می‌خواند؛ به دلیل به كاربردن برخی الفاظ ناپسند، استفاده از مواد مخدر در برخی صحنه‌ها و به تصویر كشیدن ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با دیک و جین در بازی زندگی

با دیک و جین در بازی زندگی

فیلمی برای افرادی كه قصد دارند مدتی بخندند

سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی» با شعار «دویدن دیك را به نظاره بنشین» مخاطب خود را به تماشای این فیلم فرا می‌خواند؛ به دلیل به كاربردن برخی الفاظ ناپسند، استفاده از مواد مخدر در برخی صحنه‌ها و به تصویر كشیدن برخی مسائل غیر اخلاقی، تماشای «با دیک و جین در بازی زندگی» در كشوری مانند آمریكا نیز برای كودكان كمتر از 10 سال نامناسب تشخیص داده شده است؛ اما با لحاظ كردن سانسورهای احتمالی در تلویزیون ایران، این درجه‌بندی سنی غیر ضروری به نظر می‌رسد.

«با دیک و جین در بازی زندگی» (Fun with Dick and Jane ) كه با عنوان كوتاه‌تر«بازی زندگی» نیز شناخته می‌شود، توسط دین پاریسوت در سال 2005 كارگردانی شده است. فیلم در مدت زمان دقیق یك ساعت و نیم به شیوه رنگی و با صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است و به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی در آن صحبت می شود.

** درباره‌ی فیلم

دین پاریسوت، سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی» را 23 سال بعد و بر اساس فیلمی از تد کاچف ساخت كه در سال 1977 با بازی جرج سیگال و جین فوندا كارگردانی شده بود. سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی» بیش از هر چیز دیگر در خنداندن مخاطب موفق است و این مسأله را تا حد زیادی مرهون بازی زیبای بازیگرانش خصوصا جیم كری است كه سرانجام توانسته میان كمدی فیزیكی و آن چه به عنوان كمدی واقعی مطرح است تعادل برقرار كند.

از سویی «با دیک و جین در بازی زندگی» از قصه‌ای سر راست و جذاب برخوردار است كه ریتم تند آن مخاطب را به شدت جذب می‌كند. در غمگنانه‌ترین لحظات این اثر، فیلم جرقه‌هایی از امید را در ذهن مخاطب ایجاد می‌كند و این ویژگی‌ای است كه انسان امروز به شدت به آن نیازمند است .

سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی» در هیچ لحظه‌ای از مدت زمان یك ساعت و نیمه خود، طولانی و خسته كننده به نظر نمی‌رسد و مخاطب به راحتی تمام دقایق آن را با اشتیاق دنبال می‌كند.

با این حال فیلم به لحاظ هنری در جایگاهی ویژه در سینمای دنیا قرار نمی‌گیرد و می‌توان گفت سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی»، فیلمی صرفا سرگرم كننده است كه تماشای آن برای افرادی كه قصد دارند مدتی بخندند، بسیار مناسب خواهد بود.

** داستان فیلم

فیلمنامه «با دیک و جین در بازی زندگی» را بر مبناى شخصیت‌هاى فیلمنامه‌ای كه در سال 1977 با همكاری گیلر، جرى بلسن و موردكى ریشلر، بر اساس رمانى از جرالد گیزرنوشته شده بود، به نگارش درآورده‌اند؛ جاد اپاتو و نیكلاس استولر نویسندگان فیلمنامه جدید هستند كه داستان را در ژانر كمدی – جنایی نوشته‌اند. داستان فیلم درباره زندگى مردى به نام هارپر است كه در یك كمپانى بزرگ كار مى‌كند، اما بعد از مدتى، زندگى هارپر و دیگركاركنان، پس از كلاهبردارى مدیرعامل شركت و تعطیلى آن، متلاشى مى‌شود. به دیك هارپر، پست جدیدی در كمپانی می‌دهند و در قبال آن از او می‌خواهند كه جلوی دوربین‌های تلویزیونی از كمپانی كه در حال ورشكستگی است تعریف كند.

** جوایز فیلم و اكران در سینماها

ساخته‌ی دین پاریسوت با بودجه‌ای معادل 100 میلیون دلار در سال 2005 ساخته شد و پس از 3 هزار بار نمایش در سینماهای آمریكا بودج‌ای معادل 21 میلیون دلار را كسب كرد. نخستین اكران سینمایی «با دیک و جین در بازی زندگی» 21 دسامبر 2005 در آمریكا بوده است و سپس در كشورهایی بسیاری چون مجارستان، پرتقال، هلند، نروژ، هنگ كنگ و سنگاپور نیز به نمایش درآمده است.

به رغم موفقیت در گیشه ، ساخته پاریسوت در جشنواره‌های معتبر جهانی حضوری چندان چشمگیر نداشته است و بیشتر فیلمی سرگرم كننده محسوب می‌شده؛ سینمایی « با دیک و جین در بازی زندگی» در سال 2006 در جایزه فیلم منتخب كودكان شركت كرد و نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر از این جشنواره شد. این فیلم در همان سال در جایزه فیلم منتخب نوجوانان نیز شركت داده شد و در این رویداد هنری نیز عنوانی بهتر از كاندیداتوری بهترین بازیگر نقش اول مرد به دست نیاورد.

** بازیگران فیلم

جیم كری بازیگر نقش اصلی «با دیك و جین ‌در بازی زندگی» است؛ او 17 ژانویه 1962 در كانادا متولد شد و فرزند اول خانواده‌ای شش نفره ‌ محسوب می‌شود. او تاكنون در بیش از 40 فیلم بازی كرده است و « با دیك و جین ‌در بازی زندگی» سی‌وششمین فیلم وی در مقام بازیگر است. جیم كری برای نخستین بار در سال 1975 یعنی زمانی كه تنها 13سال داشته در اولین فیلم خود بازی كرده است. آخرین فیلم وی نیز «شماره 23» است كه در سال 2007 و پس از بازی زندگی ساخته شد. تی لئونی، آلك بالدوین، ریچارد جنكینز، انگی هارمون و جان مایكل هیگینز بازیگرانی هستند كه در كنار جیم كری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

**درباره كارگردان

دین پاریسوت تا كنون 26 فیلم را كارگردانی كرده است كه اغلب آثار وی در ایران به نمایش درنیامده‌اند. این كارگردان از سال 1985 با ساخت فیلمی تلویزیونی وارد عرصه فیلم سازی شد و تا سالها تنها به ساخت فیلمها و سریالهای تلویزیونی اهتمام ورزید. سینمایی «با دیك و جین ‌در بازی زندگی» بیست و دومین ساخته پاریسوت است و پس از آن «منطقه 57» را كارگردانی كرد.

** پخش از تلویزیون

فیلم سینمایی «با دیك و جین ‌در بازی زندگی» ( Fun with dick and jane ) به مدیریت اكبر منانی برای پخش از شبكه تهران دوبله شد و منانی در آن زمان از این اثر به عنوان فیلم شلوغی یاد كرده بود كه بیش از 30 گوینده به جای نقش‌های مختلف آن گویندگی كرده‌اند. منوچهر والی‌زاده، فریبا رمضانپور، زویا خلیل‌آذر، مهرداد ارمغان و شایان شامبیاتی از جمله گویندگان این فیلم هستند.

این فیلم سال گذشته به مناسبت عید قربان از شبكه تهران پخش شد و حال بار دیگر به مناسبت عید سعید فطر در این شبكه تكرار شد .

منبع : ایسنا