تبیان، دستیار زندگی
فوتبال ورزش بی رحمی است. شاید اگر سرنوشت ضربات پنالتی در جام ملتها مقابل کره جنوبی....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلعه نویی: تضمینی برای موفقیت پرسپولیس وجود ندارد

قلعه نویی : تضمینی برای موفقیت پرسپولیس وجود ندارد

فوتبال ورزش بی رحمی است. شاید اگر سرنوشت ضربات پنالتی در جام ملتها مقابل کره جنوبی به گونه دیگری رقم می خورد و تیم ملی به جمع چهار تیم برتر آسیا می رسید او امروز محبوب ترین مربی وطنی بود و حتی حضورش تا جام جهانی روی نیمکت تیم ملی تضمین شده بود.

اما اتفاقات فوتبال برای او بی رحمانه رقم خورد تا به عنوان یک مربی شکست خورده مقابل افکارعمومی قرار بگیرد و با دفاعیات خود بخش عمده ای از محبوبیت اش را از دست بدهد.

با تمامی ناملایمات فوتبال، تا همین جا افتخارات او در دوران بازیگری و مربیگری غیرقابل انکار است و رسیدن به جایگاه سرمربیگری تیم ملی در اوج جوانی او را به عنوان چهره ای شاخص هنوز در کانون توجه فوتبال دوستان قرار داده است.

او هرچند امروز بواسطه وضعیت بلاتکلیف فدراسیون فوتبال شرایط نامشخصی در تیم ملی دارد اما درفوتبال داخلی همواره یکی از گزینه های مربیگری تیم های لیگ برتری و یک "جانشین دائمی" برای هدایت تیم پرطرفدار استقلال است.

هواداران استقلال هنوز خاطرات قهرمانی لیگ برتر و شکست ناپذیری او مقابل رقیب سنتی را هنوز فراموش نکرده اند.

در آستانه دربی شصت و سوم پایتخت با امیرقلعه نویی به طور مشروح پیرامون این دیدار، همکاری اش با تیم ملی، شرایط پرسپولیس، احتمال بازگشتش به استقلال و انتخابات فدراسیون فوتبال به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را در زیر می خوانید :

*  دربی سنتی پایتخت در راه است . شما هم معتقدید این بازی هم مثل بقیه بازیها سه امتیاز دارد و حساس نیست ؟

- نه، اصلا این بازی قابل قیاس با بقیه بازیهای لیگ نیست. هر چند این مسابقه هم تنها سه امتیاز دارد ولی سابقه دربی، طرفداران پرشمار دو تیم ، توجه رسانه ها، نتیجه نهایی این مسابقه که تا مدت ها در ذهن هواداران می ماند و ... ، این مسابقه را از سایر بازی ها متمایز می کند.

* نتیجه دربی تا چه اندازه اهمیت دارد؟

- همین قدر بگویم که هواداران دو تیم حاضرند قهرمانی لیگ را از دست بدهند اما این بازی را از حریف سنتی شان ببرند. در واقع حساب این بازی را از بقیه بازیهای لیگ جدا کنید.

* شاید به خاطرهمین حساسیت هاست که کمترشاهد بازیهای زیبایی در دربی های گذشته بودیم ؟

- اگرمی شد این حساسیت ها را کم کرد، بازیهای استقلال و پرسپولیس بهترین بازیهای فصل می شد اما همانطور که گفتم حواشی این مسابقه کاملا روی کیفیت فنی آن تاثیر دارد و به همین خاطر تجربه نشان داده تیم هایی که دراین مسابقه شرایط روحی بهتری داشتند با وجود شرایط فنی پایین تر توانستند برنده این بازی باشند.

*هواداران استقلال تجربه خوبی از رویارویی شما با پرسپولیس دارند . حاصل 6 بار رویارویی شما با پرسپولیس 3 برد و 3 تساوی بوده است . راز شکست ناپذیری شما در دربی چیست؟

- من همواره تلاش کردم روی مسائل روحی - روانی بازیکنان کار کنم. مسائل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. تیمی که در میدان از نظر فکری تمرکز داشته باشد می تواند در اجرای دستورات تاکتیکی هم موفق باشد و از لحظه ها حداکثر استفاده را ببرد.

* شرایط دربی شصت و سوم را چگونه می بینید؟

- هر دو تیم فصل جدید را با تغییرات مدیریتی و کادرمربیگری آغاز کرده اند و این تغییرات در نتیجه گیری هر دو تیم تاکنون کاملا مشهود بوده است. پرسپولیس بسیار با تدبیر و هوشمندی خاصی نقاط ضعف فصل گذشته خود را با جذب نفرات جدید پوشش داد و تاکنون هم موفق بوده . ولی استقلال با توجه به نفرات جدید و جوانی که به خدمت گرفته هنوز انسجام تیمی لازم را ندارد و تا به حال نتایجش مطابق انتظارات نبوده است. با تمامی اینها معتقدم نه صدرنشینی پرسپولیس و نه نتایج ضعیف استقلال دلیلی برای پیروزی یا شکست این دو تیم در بازی روز یکشنبه نیست.

* خیلی ها معتقدند پرسپولیس به لحاظ فنی شرایط بهتری نسبت به استقلال دارد و بازی گروهی این تیم کاملا برتر از استقلال است؟

- هیچ تضمینی وجود ندارد که پرسپولیس در این بازی هم بتواند بازیهای گذشته خود را تکرار کند. دراین مسابقه بازیکنان دو تیم کاملا تحت تاثیر جو مسابقه هستند و همانطور که گفتم تیمی پیروز میدان است که بر شرایط روحی مسلط باشد.

* اما به گواه اغلب کارشناسان پرسپولیس در کنار نتایج خوبی که این فصل گرفته بازیهای قابل قبولی هم به نمایش گذاشته است ؟

- ببینید منکر بازیهای خوب پرسپولیس نیستم. همان روز که حمید استیلی تمرینات این تیم را با 6-7 بازیکن شروع کرد، گفتم او موفق می شود. نقش استیلی در پرسپولیس انکار ناپذیر است. حمید مربی باهوش و خوش فکری است که تجربیات سالهای گذشته را به خوبی در تکامل پرسپولیس امروز به کار گرفته اما حساب دربی با بقیه بازیها جداست.

* شما فکرمی کنید درکنارمسائل روحی - روانی چه عوامل دیگری دراین دیدار تعیین کننده باشد؟

- نوع چیدمان دو تیم و تصمیم گیری سریع نسبت به اتفاقاتی که درجریان مسابقه رخ می دهد می تواند بسیارتعیین کننده باشد.

* با در نظر گرفتن تمامی جوانب شانس کدام تیم را برای پیروزی در دربی بیشتر می بینید؟

- نمی شود پیش بینی کرد. هرتیمی که از نظر روحی آماده تر باشد و از لحظه ها بهتر استفاده کند. بالا و پایین جدول و آمار و ارقام برای بیرون از مسابقه است. داخل زمین شرایط روحی - روانی برنده را تعیین می کند.

* کار افشین قطبی را چگونه دیدید؟ او از روز اول قول داده پرسپولیس را قهرمان کند و تا بحال هم تیمش در صدر جدول است ؟

- به نظر من هنوز زود است درباره ایشان قضاوت کنیم. او باید چند سال در فوتبال ایران کارکند تا بشود در مورد عملکردش نظر داد. قطبی برای اولین بار است که به عنوان نفر اول کار می کند. البته او نشان داده که با علم روز فوتبال آشناست و تجربه خوبی از همکاری با مربیان بزرگ دنیا دارد ولی به نظر من شانس بزرگ موفقیت او داشتن دستیار خوبی مثل حمید استیلی بوده که کمبودها و شناخت او را نسبت به فوتبال ایران پوشش داده است.

* خیلی ها دربی را آخرین فرصت حجازی برای ادامه همکاری با استقلال می دانند . دراین صورت شما اصلی ترین گزینه داخلی برای هدایت استقلال خواهید بود. آیا احتمال بازگشت شما به استقلال وجود دارد؟

- نه درحال حاضرشرایط برای بازگشتم به استقلال مساعد نیست و امیدوارم شرایط آینده استقلال به گونه ای رقم بخورد که تغییری در کادر فنی بوجود نیاید . تصور می کنم من دینم را با قهرمانی دو سال گذشته آنهم در حضور 100 هزار تماشاگر به این تیم ادا کردم.

قلعه نویی : تضمینی برای موفقیت پرسپولیس وجود ندارد

* این را هم باید قبول کنید که شما بعد از سه سال استقلال را قهرمان کردید؟

- در دو سال قبل از قهرمانی هم استقلال همواره یک پای ثابت قهرمانی لیگ و جام حذفی بود و از همان سال اول استقلال جزو تیم های مدعی قهرمانی بود. بهرحال من آرزوی موفقیت کادر فعلی را دارم و امیدوارم استقلال به روزهای اوجش برگردد.

* بپردازیم به تیم ملی. وضعیت همکاری فعلی شما با تیم ملی چگونه است؟

- قرارداد یکساله من با تیم ملی به پایان رسیده و ادامه همکاری به نظر فدراسیون بستگی دارد.

* اما به نظر می رسد کمیته انتقالی نظری روی تمدید قرار داد شما ندارد؟

- به هرحال بنده تابع تصمیمات فدراسیون هستم و از روزی که تیم ملی را در بدترین شرایط  پس از جام جهانی تحویل گرفتم هدفم تنها خدمت بوده و تا زمانی که از من بخواهند در خدمت تیم ملی خواهم بود.

* بعضی از اعضای کمیته انتقالی اعتقاد دارند در مقطع کنونی که رئیس فدراسیون فوتبال مشخص نیست و تیم ملی بازیهای مقدماتی جام جهانی را در پیش دارد باید یک نفر به عنوان سرمربی موقت انتخاب شود تا تیم ملی از بلاتکلیفی فدراسیون دچار لطمه نشود . آیا در صورت چنین پیشنهادی حاضرید به صورت موقت هدایت تیم ملی را بپذیرید؟

- ترجیح می دهم در این باره اظهار نظر نکنم.

* این خبر صحت دارد که رئیس سازمان تربیت بدنی از شما برای تیم ملی برنامه خواسته است ؟

- بهتر است در این مورد هم حرفی نزنم.

* تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال را چگونه ارزیابی می کنید؟

- تعویق انتخابات به ضرر فوتبال است. تیم ملی از بهمن ماه باید درمسابقات مقدماتی جام جهانی شرکت کند و فوتبال ما هنوز درگیر کشمکش های کمیته انتقالی و سازمان تربیت بدنی است. همین مسائل بیش از همه قبل از جام ملتها به تیم ملی لطمه زد و حالا بازهم همان اتفاقات دوباره درحال تکرار شدن است.

* یعنی می گوئید ناکامی تیم ملی در جام ملتها ناشی از بلاتکلیفی مدیریت فدراسیون بود ؟

- چرا که نه . مشخص نبودن رئیس فدراسیون باعث شد نتوانیم برنامه هایی که برای آمادگی تیم مد نظر داشتیم را اجرا کنیم. کمیته روابط بین الملل آن قدرضعیف عمل کرد که بازی تدارکاتی با حریفانی که مد نظر داشتیم عملی نشد چرا که به موقع نسبت برای "رزرو" روزهای فیفا اقدام نکردیم . تیم ملی با  ضعیف ترین دوره تدارکاتی خود به جام ملتها اعزام شد ولی کسی این مسائل را ندید. تیم ملی در بازیهای 2000 لبنان هم با تدارکاتی به مراتب بهتر و برپایی اردوی ایتالیا در همین مرحله حذف شدند و کسی از آنها خرده نگرفت در حالیکه بنده با فدراسیونی روبرو بودم که دوبار دبیرکل آن تغییر کرد و کمیته روابط بین الملل هم کمترین همکاری برای انجام بازیهای تدارکاتی با ما نداشت.

* به نظر می رسد هنوز یادآوری اتفاقات جام ملتها برای شما ناراحت کننده است؟

- من همان زمان تمام مسئولیت ها برعهده گرفتم . همه از من انتظار داشتند ولی کسی نگفت که تیم ملی با چه شرایطی روانه جام ملتها می شود. شکست تیم ملی نتیجه عوامل زیاد دیگری هم بود که بخش عمده ای از آن به مشکلات ناشی از نبود مدیریت واحد و مقتدر در فدراسیون برمی گشت. با این وجود تیم ملی با غیرت و تعصب بازیکنان تا دیدار مقابل کره جنوبی پیش رفت و در آخر هم با ضربات پنالتی حذف شد.

* برای آینده  چه برنامه ای دارید ؟ احتمال دارد مسئولیت یکی از تیم های لیگ برتری را قبول کنید؟

- درحال حاضرتنها برنامه ام شرکت درکلاس پیشرفته مربیگری است که آبان ماه در تهران برگزارمی شود و قصد دارم تا سطح علمی و تئوری مربیگری ام را هرچه بیشتر افزایش دهم. به همین خاطرهم پیشنهاد تیم پگاه را رد کردم تا با تمرکز کافی در کلاس مربیگری حرفه ای فیفا شرکت کنم .

مطالب مرتبط :

توصیه قلعه نویی به بازیکنان استقلال