تبیان، دستیار زندگی
صحبت از تاثیر توسل برعملکرد ورزشکاران که به میان می آید، نفس عمیقی می کشد، خود را ......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوی اختصاصی خلیلی در تبیان

گفتگوی اختصاصی خلیلی با تبیان

صحبت از تاثیر توسل برعملکرد ورزشکاران که به میان می آید، نفس عمیقی می کشد، خود را به نشانه احترام جمع می کند و با همان صراحت و صداقت مشهود در سخنش می گوید:« متوسل شدن یعنی آرامش و دور شدن از دلبستگی های زودگذر دنیا و این یعنی پیشرفت.»

مطمئناً همین توجهات و تعصبات ویژه محسن خلیلی به ائمه اطهار(ص) یکی از دلایل پیشرفت آقای گل فعلی لیگ برتر است. مهاجم پرسپولیس از جمله بازیکنانی است که بسیار صریح و منطقی صحبت می کند و از بیان مسائلی که می تواند آرامش تیم پرسپولیس را به هم بریزد، مشخصاً خودداری می کند.

این مهاجم گلزن اطمینان دارد قدمش برای سرخپوشان پایتخت خوب است و می تواند فتح دومین جام متوالی لیگ برتر کشور را در تیم دیگر تهرانی که همان پرسپولیس است، تجربه کند.

البته وی مصدومیت اخیرش را جدی نمی داند و امید دارد بر خلاف بدشانسی های دوران ورزشی اش، امسال سال موفق و بدون مصدومیتی را در پیش داشته باشد تا به جایگاه واقعی فوتبالش دست یابد.

خواندن صحبت های مهاجم گلزن پرسپولیس پیش از شهر آورد بزرگ تهران خالی از لطف نیست.

* تبیان: خیلی ها دوست دارند پیش از هر سوالی، بیوگرافی کامل شما را بدانند.

اسم من محسن خلیلی است، بدون هیچ پیشوند و پسوندی. متولد 25 بهمن ماه سال 1359 در محله نازی آباد تهران. پدرم بازنشسته است و یک خواهر بزرگ و برادری کوچکتر از خود دارم.

* در این سال ها در چه تیم هایی بازی کرده اید؟

- فوتبالم را بصورت رسمی از نوجوانان پاس شروع کردم، پس از آن به جوانان بانک ملی رفتم و از آنجا مستقیماً به تیم بزرگسالان سایپا پیوستم. امروز هم برای پیشرفت به پرسپولیس آمده ام و امیدوارم از این تیم به فوتبال اروپا بروم.

* پس شما هم مانند مهدوی کیا و کاظمیان از شاگردان علی دوستی بوده اید؟

- بله، کارنامه ایشان در فوتبال ایران کاملاً مشخص است. آقای دوستی یکی از بهترین مربیان بازیکن ساز در تیم های پایه است و مطمئناً یکی از نخبه های مربیگری همیشه به ایشان احترام می گذارم، زیرا استارت فوتبالم را مدیون این مربی بزرگ هستم و سعی می کنم بصورت مرتب با آقای دوستی در ارتباط باشم و آرزو می کنم با تیم نوجوانان به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کند.

گفتگوی اختصاصی خلیلی در تبیان

* امروز در پرسپولیس هستی، این آرزوی خلیلی از همان دوران کودکی بود؟

- از همان کودکی دوست داشتم در یکی از این دو تیم بزرگ ایران بازی و یا تجربه حضور در آن ها را کسب کنم مخصوصاً بازی در پرسپولیس و امروز خوشبختانه این تجربه مهم را بدست آورده ام.

* چرا اینقدر دیر تجربه حضور در پرسپولیس را بدست آوردی؟

- به علت مصدومیت های متوالی هر سال در نقطه پیشرفت و زمانی که به اوج می رسیدم دچار مصدومیت می شدم. مسابقات جهانی جوانان، اردوهای مختلف تیم های رده امید و بزرگسالان و در این آخر، بازی های غرب آسیا را به همین دلیل از دست داده ام. خدا را شکر اما در یکی، دو سال اخیر دچار مصدومیت شدید نشده ام و امیدوارم این بدشانسی دست از سرم بردارد تا به نقطه اوج فوتبال که در ذهن دارم، برسم.

* حضور در پرسپولیس می تواند شما را به اوج آرزوهایت در فوتبال برساند؟

- مطمئنا .زیرا برای پیشرفت به پرسپولیس آمده ام و یکی از بندهای قراردادم در ابتدای فصل با حبیب کاشانی، مهیا کردن شرایط ترانسفر به فوتبال اروپا بوده است.

* علاقه دارید در کدام لیگ اروپایی فوتبالتان را ادامه دهید؟

- فوتبال آلمان، زیرا لیگ خشک و تاکتیک پذیری دارند که فکر می کنم با شرایطم در فوتبال هماهنگ باشد و بتوانم در آن کشور به پیشرفت دلخواهم دست یابم.

* آیا تنها مصدومیت باعث شده که خلیلی تا به امروز تجربه پوشیدن پیراهن تیم ملی را بدست نیاورد؟

- بله، متاسفانه پیش از جام ملت های آسیا به تیم ملی خیلی نزدیک شده بودم و می توانستم حداقل دقایقی برای تیم کشورم بازی کنم اما مصدومیت پیش از رقابت های آسیا کارم را سخت کرد تا برآورده شدن این آرزو به زمان دیگری موکول شود.

* با پیشرفتی که در این فصل داشتید، این توان را در خود می بینید که بتوانید در تیم ملی بازی کنید؟

- بله و امیدوارم بتوانم نظر کادر فنی تیم ملی را جلب کنم تا ضمن دعوت از من برای حضور در اردوهای آماده سازی، این فرصت را به من داده تا حتی برای دقایقی، در تیم ملی کشورم بازی کنم.

* به عنوان یک مهاجم دلیل افت مهاجمان فوتبال ایران را در جام ملتها در چه می بینید؟

- مهاجمان ایران در جام ملتها هماهنگ نبودند. باید کنار آنها یک مهاجم مکمل خوبی قرار بگیرد که بتواند موفق باشد اما در اکثر بازی ها تیم ملی در جام ملتها نفرات هجومی تیم ملی تک و تنها بودند.

* علی دایی اما زمانی که تک و تنها هم بود به خوبی می توانست دروازه حریفان را تهدید و یا باز کند؟

- علی دایی جزو نوادر فوتبال ایران است و حالا حالاها روی دستش مهاجمی نخواهد آمد که بتواند افتخارات دایی را در عرصه های داخلی و بین المللی کسب کند.

* یک سالی که در سایپا و کنار دایی بوده اید، چه تجربیاتی از این بازیکن و مربی کسب کرده اید؟

- خیلی چیزها از دایی یاد گرفتم که امروز تازه متوجه شده ام آن تجربیات تا چه اندازه به دردم می خورد. سعی می کنم از این تجربیات در مسابقات مختلف استفاده می کنم.

* با این شرایط ترک علی دایی و سایپا سخت نبود؟

- هنوز با دایی صحبت و مشورت می کنم، ضمن اینکه همیشه می گویم بعد از پرسپولیس اولین تیمی که دوست دارم سایپا است، زیرا بهترین دوران زندگی ورزشی ام را در این تیم تجربه کرده ام. هنوز هم نتایج این تیم را پیگیری می کنم و امیدوارم نتایج خوبی در لیگ ایران و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بدست آورند.

* از این تجربیات برای موفقیت پرسپولیس استفاده می کنید؟

- از زمانیکه به پرسپولیس آمده ام تمام تلاشم را انجام داده ام تا بتوانم بازیکن تاثیرگذاری در این تیم باشم. فکر می کنم تا به امروز در این زمینه موفق بودم و امیدوارم موفقیتهایم در این تیم ادامه داشته باشد.

* مصدومیت اخیر شما که جدی نیست؟

- نه، خدا را شکر خیلی زود متوجه شدم و با تمرینات کادر پزشکی تیم در بازی با استقلال می توانم شرکت کنم.

* روز یکشنبه اولین تجربه حضور در دربی را بدست می آورید، چه احساسی دارید؟

- همیشه این بازی را از پای تلویزیون تماشا می کردم و حتی برای دیدن دیدار دو تیم به ورزشگاه هم نیامده بودم ولی امروز این سعادت نصیبم شده که در شهرآورد تهران به میدان بروم. هدفم این است که بهترین بازی عمرم را در این دیدار به نمایش بگذارم.

* پیش از این تجربه دربی های کوچک تر تهران را هم داشته اید، بازی سایپا با استقلال و یا پرسپولیس، چه تفاوتی بین آن مسابقات و این دیدار وجود دارد؟

- این بازی ها را نباید با هم مقایسه کرد، زیرا سایپا تماشاگر نداشت اما پرسپولیس میلیون ها تماشاچی دارد و در روز بازی ورزشگاه بین هواداران دو تیم تقسیم می شود. سال های پیش و در آن دیدارها تماشاگران یکطرفه بودند ولی امسال به نسبت هواداران حریف، تماشاگران پرسپولیس ما را تشویق می کنند که این قوت قلب بالایی برای من خواهد بود.

* قطبی گفته است برنده این دیدار تیمی بوده که بازیکنانش نگذارند احساسات بر منطق تاکتیکی آن ها غلبه کند، این موضوع را قبول دارید؟

- همیشه وقتی احساسی بازی می کنید نمی توانید تاکتیک مربیان را در زمین پیاده کنید، این بازی هم از این قاعده مستثنی نیست. مطمئناً اگر در این مسابقه با تمرکز بالا بتوانیم نکات تاکتیکی مدنظر کادر فنی را زمین پیاده کنیم، پیروزی ما قطعی تر خواهد شد.

* پرسپولیس برنده این دیدار خواهد بود یا استقلال؟

- طبیعتاً ما برای خوشحالی هواداران و ادامه صدرنشینی خود به پیروزی در این دیدار نیاز داریم اما نباید اجازه دهیم حریف زودتر از ما به گل برتری برسد زیرا جبران آن سخت تر می شود. بازیکنان استقلال تجربه بالایی دارند و همین موضوع عاملی است که می تواند کار ما را برای به ثمر رساندن گل مساوی دشوارتر کند.

* در این بازی به فکر گلزنی و ثبت نام خود در بین گلزنان دربی هستید؟

- هیچ وقت دنبال ثبت کردن نبوده ام، علاقه دارم در این دیدار، بازی خوبی را انجام بدهم تا هم برای پرسپولیس بازیکن مثمر ثمری باشم و هم کادر فنی از عملکردم رضایت کامل داشته باشند. مطمئناً در این بازی حساس گل زدن ارزش خاصی دارد اما بیش از گلزن به فکر انجام بازی خوب هستم و اگر بتوانم عملکرد مطلوبی داشته باشم، در امر گلزن هم موفق خواهم بود.

* و پس از گلزنی در این دیدار چگونه شادی می کنید، آیا این خوشحالی به نحوی خواهد بود که تیم و تماشاگران حریف را ناراحت کنید؟

- همشیه شادی هایم فی البداهه بوده است و برنامه ریزی خاصی برای آنها ندارم اما این اصلا منطقی نیست که پس از گلزنی به نحوی شادی کنی که تیم و تماشاگران حریف بی احترامی شود. من همیشه به حریف احترام می گذارم و سعی می کنم همانند گذشته پس از گلزنی، حرکتی نکنم که موجب ناراحتی حریف و تماشاگرانش شود.

گفتگوی اختصاصی خلیلی در تبیان

* در دو دیدار گذشته عملکرد قابل قبولی نداشته اید، این موضوع در دربی که ادامه دار نخواهد بود؟

- در دیدار با پاس همدان و ذوب آهن اصفهان یارگیری فشرده ای با من انجام می شد و همین موضوع عاملی بود که نتوانم همانند بازی های گذشته گلزنی کنم. البته این یارگیری باعث می شود یک بازیکن از خط دفاع حریف کم شده و سایر بازیکنان تیم بتوانند دروازه حریف را تهدید و درنهایت باز کنند.

* همه دوست دارند دربی 63 بازی زیبایی باشد، چه توصیه ای برای بازیکنان تیم خود و حریف دارید که در طول برگزاری این مسابقه، هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد؟

- من خیلی کوچکتر از آن هستم که به بازیکنان استقلال و پرسپولیس توصیه ای کنم اما تنها از آن ها می خواهم با حفظ آرامش، به فکر ارائه برنامه های تاکتیکی مربیان خود و انجام بازی قابل قبول و تماشاگر پسندی در زمین مسابقه باشند و از روی آوردن به مسائل حاشیه های خودداری کنند.

* و فکر می کنید برخورد تماشاگران در مواجهه با اتفاقات این دیدار چگونه باید باشد؟

- تماشاگران دو تیم به این مرز رسیده اند که بتوانند بر احساسات خود غلبه کرده و تنها به تشویق تیم خود بپردازند. مطمئنا آن ها اگر تیم خود را از دقیقه اول تا آخر به بهترین شکل ممکن تشویق کنند، بازیکنان هم می توانند با تمرکز بیشتر بازی کرده و ضمن ارائه عملکرد قابل قبول، به موفقیت تیم کمک کنند.

* اما مطمئنا نتیجه این دیدار باعث خوشحالی و یا ناراحتی بخشی از تماشاگران خواهد شد؟

- این دیدار حساسیت بالایی داشته و این احتمال وجود دارد که یکی از دو تیم در پایان مسابقه بازنده باشند. تماشاگران اما باید شرایط را درک کنند و در پایان دیدار مشکلی بوجود نیاورند زیرا این دیدار همانند سایر مسابقات لیگ 3 امتیاز دارد و مطمئنا خارج از اتفاقات فوتبال، هر تیمی بهتر بازی کند، برنده خواهد شد.

درست است به خاطر تاریخی بودن دربی، حساسیت های زیادی در این بازی وجود دارد اما امیدوارم تماشاگران دو تیم همانند هواداران کشورهای صاحب نام فوتبال که پس از شکست هم تیم خود را تشویق می کنند، در پایان مسابقه تنها تیم مورد علاقه خویش را تشویق کنند و از اتفاقاتی که پس از پایان مسابقات در سطح شهر رخ می دهد، خودداری کنند.

* این موضوع را قبول دارید که اگر تماشاگران در این دیدار مهم به احساسات خود غلبه کنند، می توان مشکلات غیر فرهنگی حاکم برورزشگاه های ایران را از بین برد؟

- امسال تماشاگرنماها کمتر شده اند و تعداد اندکی در حین و بعد از مسابقه مشکلاتی را ایجاد کرده اند که امیدوارم این مسائل هم کاملا برطرف شود تا هواداران با تشویق تیم های محبوب خود و دوری از مسائل حاشیه ای، به موفقیت آنها کمک کنند.

* خیلی ها می گویند استقلال قوی ترین حریف پرسپولیس در 8 مسابقه ای است که در لیگ امسال انجام داده و این تیم عیار واقعی شاگردان قطبی را مشخص خواهد کرد؟

- نمی شود گفت استقلال قوی ترین حریف ما تا به امروز است اما بهترین تیمی است که تا به امروز با آن بازی کرده ایم. در حقیقت به خاطر شرایط موجود اصلی ترین رقیب ما استقلال است اما این دیدارهم 3 امتیاز دارد و تیمی که بخواهد قهرمان لیگ برتر شود باید همه مسابقات را با موفقیت پشت سر بگذارد.

* بازیکنان با تجربه و قدیمی پرسپولیس می گویند، کسب موفقیت در بازی های پس از دربی مهمتر از این دیدار است، چه نظری در این مورد دارید؟

- این موضوع قابل توجه است اما صدرنشینی پرسپولیس باعث شده، حساسیت ها روی تیم ما بیشتر شود. کسانی هم که دوست ندارند تیم ما موفق شود هم سعی می کنند به ما ضربه بزنند. البته در مجموع فکر می کنم تمام بازی های ما در این فصل سخت بوده و خواهد بود و بازی ساده ای نداریم زیرا تمام تیم ها با انگیزه بالا، برابر ما به میدان می آیند و می خواهند از پرسپولیس صدرنشین امتیاز بگیرند.

* این صدرنشینی پرسپولیس می تواند به قهرمانی ختم شود؟

- از همان روز اول که به پرسپولیس آمدم به همه گفتم این تیم برای قهرمانی در مسابقات شرکت می کند اما یکسری این موضوع را قبول نکردند. امروز اما همان افراد می گویند «درست می گفتی» و تایید می کنند که پرسپولیس می تواند قهرمان لیگ برتر شود.

* نقش بازیکنان جدید در موفقیت فعلی پرسپولیس تا چه اندازه است؟

- پرسپولیس لیگ هفتم شرایط فصل گذشته سایپا را دارد که گزیده ای از بهترین بازیکنان لیگ پیش را جذب کرده است. همه نفراتی که به پرسپولیس آمده اند هم تجربه بالایی دارند و هم بازیکنانی هستند که در تیم های خود پیشینه بستن کاپیتانی را داشته اند. این ها نشان می دهد پرسپولیس تیم باتجربه ای است که پتانسیل قهرمانی در لیگ را دارد.

ما در چند بازی عقب افتاده ایم اما در نهایت توانسته ایم شکست را با پیروزی عوض کنیم که این اتفاق شخصیت بالایی تیم را نشان می دهد. امیدوارم قدم من برای پرسپولیس خوب باشد و دومین جام قهرمانی متوالی را پس از سایپا با تیم پرسپولیس کسب کنم.

گفتگوی اختصاصی خلیلی در تبیان

* قطبی چه نقشی در این موفقیت ها ایفا کرده است؟

- قطبی مربی بزرگی است که از فوتبال روز دنیا اطلاع داشته و تمرینات پرسپولیس را بر اساس تمریناتی که در تیم ها ی بزرگ و حرفه ای دنیا انجام می شود، برنامه ریزی می کند. البته تنها مشکل فوتبال ما نداشتن امکانات و ابزارهای لازم برای چنین مربیانی است که دست آن ها را در اجرای بخشی از این تمرینات روز می بندد.

با این شرایط هم این مربی توانسته است پرسپولیس که پیش از آغاز فصل 50 درصد ترکیب اصلی اش تغییر کرده را به یکی از موفق ترین تیم های ایران تبدیل کند. تاکتیک جدید 1-3- 2- 4 که کادر فنی برای تیم در نظر گرفته، باعث شده است بازیکنان منظم تر در زمین بازی کرده و با اجرای دقیق تاکتیک های مدنظر کادرفنی، در اکثر مسابقات به موفقیت برسند.

مطمئناً بازیکنان جدید و قدیم برای آنکه تیم بتوانند خود را از تفکرات گذشته تیم دور کنند و شرایطشان را با فوتبال نوین روز دنیا تطبیق دهند، نیاز به زمان دارند. در سال های گذشته پرسپولیس یا خوب حمله می کرد و یا خوب دفاع می کرد اما امسال در تمام نقاط زمین شاهد ارائه بازی منطقی و قابل قبول از سوی بازیکنان تیم هستیم.

* از تاکتیک 1-3-2-4 صحبت کردید، اما به نظر می رسد پرسپولیس در مسابقات این فصل تمایل به شیوه 2-4-4 دارد و نیکبخت اکثراً به عنوان مهاجم کاذب در کنار شما قرار می گیرد؟

- تمایل نیکبخت به بازی هجومی باعث شده است اینچنین به نظر آید، البته همانطور که گفتم برای هماهنگی با تاکتیک های مدنظر کادر فنی نیاز به گذشت زمان وجود دارد.

* آیا زوج خوبی را با نیکبخت واحدی تشکیل داده اید؟

- بله، نیکبخت بازیکن خوبی و باهوشی است و می داند چگونه و کجا باید پاس بدهد. تا امروز که فصل خوبی را در کنار یکدیگر تجربه کردیم و امیدوارم این موفقیت ها ادامه داشته باشد.

* بحث هایی که در خصوص اختلاف بین کادر فنی، بازیکنان تیم و یا دخالت سایر اعضای کادر فنی در انتخاب ترکیب نهایی پرسپولیس مطرح می شود، تا چه اندازه ای صحت دارد؟

- همیشه علیه تیمی که موفق است این صحبت ها بیان می شود. یک روز می گویند قطبی با استیلی مشکل دارد، یک روز درگیری خلیلی با نیکبخت بیان می شود و ... که تمام این ها شایعه بوده و صحت ندارد. ضمن اینکه قطبی همیشه در انتخاب ترکیب نهایی در نشست فنی با استیلی، مرزبان و عزیزیان مشورت کرده اما در نهایت نظر نهایی را خودش اعلام می کند.

* ارزیابی کلی شما از رقابت های لیگ برتر چیست و آیا پرسپولیس می تواند به همین روند رو به رشد ادامه دهد؟

- در این فصل اکثر تیم ها در فصل نقل و انتقالات بازیکنان خوبی را به خدمت گرفته اند تا نظرات برتر لیگ ششم دراکثرتیم ها پخش شوند. ضمن اینکه در بالا و پائین جدول رقابت نزدیک بین تیم ها وجود دارد و اگر بدشانسی و یا اتفاق بدی رخ ندهد پرسپولیس می تواند با ادامه این روند به قهرمانی در لیگ دست یابد.

* این روزها شاهد بی احترامی به پیشکسوتان هستیم، در این مورد چه نظری دارید؟

- چنین موضوعی کمتر اتفاق افتاده و من تا به امروز با آن برخورد نکرده ام اما با صراحت می گویم فوتبال امروز را مدیون پیشکسوتان هستیم زیرا آنها بودند که با درخشش خود در میادین داخلی و خارجی به فوتبال ایران ارزش و اعتبار دادند. من همیشه به آنها احترام می گذارم و امیدوارم هیچ زمانی این اتفاق رخ ندهد که ارزش آنها زیر سوال برود.

* به عنوان یک ورزشکار توسل به خدا و ائمه اطهار(ص) در زندگی ورزشی شما چه تاثیری داشته است؟

- در همه کارهایم به خداوند متوسل می شوم زیرا می دانم این توسلات می تواند انسان را به سوی موفقیت رهنمون سازد. به این موضوع اعتقاد دارم که متوسل شدن به خداوند و ائمه اطهار(ص) باعث آرامش انسان می شود و او را از دلبستن به مسائل دنیایی دور می کند که تمام این ها باعث سعادت و سربلندی خواهد شد.

* به کدام یک از ائمه ارادت ویژه ای دارید؟

- نمی خواستم این مساله را جایی عنوان کنم ولی چون شما پرسیدید می گویم. به همه ائمه ارادت خاصی دارم اما در این یک سال و نیم وابستگی ویژه ای به امام زمان (عج) پیدا کرده ام و به همین خاطر هر سه شنبه شب به جمکران می روم.  باید بگویم موفقیت های اخیر و دوری از مصدومیت های متوالی را مدیون این وابستگی هستم و امیدوارم همچنان ایشان به من کمک کند تا بر اهداف عالیه خود دست یابم.

در پایان به چند سوال زیر به صورت کوتاه پاسخ دهید:

1- مادر: زندگی                                                              2- قرمز: عشق

3- پرسپولیس: قهرمان                                                   4- امیر قلعه نویی: ژنرال

5- قیمه امام حسین (ع): حرف نداره                               6-  آسانسور: بالابر

7- علی دایی: دوست خوب                                            8- توقف ممنوع: رو به جلو

مطالب مرتبط :

گزارش تصویری از حضور خلیلی در تبیان