تبیان، دستیار زندگی
در بیشتر كشورهاى توسعه یافته، طب سنتى و مكمل را تعداد زیادى از افراد این جوامع پذیرفته اند. به طورى كه 48 درصد مردم استرالیا، 70 درصد جمعیت كانادا، 42 درصد مردم آمریكا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بادكش درمانى در روایات

در بیشتر كشورهاى توسعه یافته، طب سنتى و مكمل را تعداد زیادى از افراد این جوامع پذیرفته اند. به طورى كه 48 درصد مردم استرالیا، 70 درصد جمعیت كانادا، 42 درصد مردم آمریكا، 38 درصد مردم بلژیك و 75 درصد جامعه ى فرانسه، دست كم یك مرتبه در سال از خدمات طب مكمل بهره مى برند.

در آلمان 77 درصد كلینیك هاى ضد درد از طب سوزنى یا بادكش سرد استفاده مى كنند و امروزه وسایل پیشرفته در خصوص حجامت و بادكش و طب سوزنى و ... ساخته شده است كه جزو صنایع پزشكى محسوب شده و درصد قابل توجهى را به خود اختصاص داده اند.

در حقیقت اگر تاریخ تحولات پزشكى با وضع كنونى آن درهم آمیخته شود، براى پیشرفت پزشكى راه هایى تازه پیدا مى شود.

به عقیده ى ابن سینا، بهترین مكتب پزشكى آن است كه به دارو نیاز نداشته باشد.

در روایات مختلف نیز پرهیز از مصرف دارو تا زمانى كه بدن بتواند درد را تحمل كند، از اولویت برخوردار است.

*رسول گرامى اسلام (ص) در این باره مى فرماید: «تَجَنَّبِ الدَّواءُ مَا احتَمَلَ بَدَنُكَ الدّاء فَاذا لَم یَحتَمِل الدّاء فالدّواء.» (تا زمانى كه بدن تو تحمل درد را دارد، از دارو بپرهیز و زمانى كه دیگر تحمل آن را نداشت، از دارو استفاده كن.)

*از حضرت على (ع) نقل شده كه فرمودند: «إمشِ بِدائكَ ما مَشى بِك.» (تا زمانى كه بیمارى با تو مى سازد، تو نیز با آن بساز.)

*امام كاظم (ع) درباره ى زود پناه بردن به دارو مى فرماید: «لَیسَ مِن دواء الاّ و هو یهیّج داء و لَیسَ شى فى البَدَن انفع من إمساك الیَه الاّ عمّا یَحتاج الیَه.» (هیچ دارویى نیست، مگر آن كه خود، بیمارى تازه اى را دامن مى زند. براى بدن چیزى سودمندتر از پرهیز و خوردن غذا در حد نیاز بدن نیست.)

*در روایت دیگر از امام كاظم (ع) آمده است كه: «إدفَعوا مُعالِجَة الأطِباء ما اندفَع الداء عَنكُم، فَاِنَّه بِمَنزلَة البِناء، قلیلُه یَجُرُّ الى كثیره.» (تا زمانى كه بیمارى خود به خود از شما برطرف مى شود، به معالجه ی پزشكان روى نیاورید، زیرا كار طبیب مانند بنّاست كه اندك كار او، به كار بسیار منجر مى شود.)

*در روایت دیگر از امام على (ع) آمده است: «یا اَیهاالناس تَداوَوا، فَان الله تعالى لَم یَخلُق داء الاّ خَلَقَ لَه شَفا. الاّ السّام و السّامُ الموت.»(اى مردم! خود را درمان كنید، زیرا خداى تعالى هیچ دردى نیافریده مگر آن كه برایش شفا نیز آفریده، به جز مرگ.)

نتیجه اى كه از روایات مختلف می توان گرفت، این است كه (بسته به نوع بیمارى ها) قبل از مصرف دارو، تحمل و مقاومت بدن باید در نظر گرفته شود و از مصرف سریع دارو پرهیز کرد تا دچار عوارض جانبی داروها نشویم و زمانى كه بیمارى بر سلامتى غلبه نمود، از روش هاى مختلف و مناسب و با احتیاط لازم، براى بهبودى بدن بهره بجوییم.

بادكش درمانى (Cupping therapy) نیز از جمله مواردى است كه به صورت فیزیكى و بدون استفاده از دارو، یكى از راه هاى مقابله و پیشگیرى از بیمارى ها محسوب می شود.

در روایات، جهت درمان بیمارى ها، شیوه هاى مختلفى بیان شده است. در برخى از راه هاى درمانى، استفاده از درمان فیزیكى، بدون استفاده از دارو توصیه مى شود، مانند: پرهیز، حجامت گرم و تر، حجامت گرم و خشك و ماساژ درمانى.

در برخى از راه هاى درمانى استفاده از داروهاى گیاهى سفارش شده است و مسلماً احتیاط در استفاده از هر كدام از آن ها، شرط اساسى در درمان بیمارى مى باشد.

بادكش درمانى (Cupping therapy) نیز از جمله مواردى است كه به صورت فیزیكى و بدون استفاده از دارو، یكى از راه هاى مقابله و پیشگیرى از بیمارى ها محسوب می شود.

سید مهدى سعیدى

منابع:

- ارقام و آمار این نوشتار، برگرفته از سایت سازمان بهداشت جهانى و كتابخانه ى ملى آمریكاست.

- میزان الحكمة: نوشته ى محمد رى شهرى صفحه ى 1786

- موسوعة الاحادیث الطبیة: نوشته ى محمد رى شهرى صفحه ى 66 و67

- آشنایى با بادكش درمانى: تألیف دكتر روزگارى

*مطالب مرتبط:

هفت روش درمانی در طب اسلامی

آموزش رسمی طب سنتی ایران از امسال

قبل و بعد از حجامت باید ...

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

 سوال بزرگ تاریخی در مورد حجامت

 سیر تاریخی و علمی حجامت در تمدن بشری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.