تبیان، دستیار زندگی
عیسی حاتمی‌كیا، فرزند فیلمساز دفاع مقدس با ساخت مستند شهدای زمین فوتبال چوار، وارد عرصه سینمای ورزشی شد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت سینمایی پسر ابراهیم حاتمی‌كیا از یك واقعه فوتبالی

ابراهیم حاتمی‌كیا

با ساخت مستند «شهدای زمین چوار» صورت گرفت؛

عیسی حاتمی‌كیا، فرزند فیلمساز دفاع مقدس با ساخت مستند شهدای زمین فوتبال چوار، وارد عرصه سینمای ورزشی شد.

او كه این مستند كوتاه را با همكاری گروه ورزش شبكه سه سیما تهیه كرده است، در توضیح چگونگی انتخاب این سوژه گفت: كلیات این داستان را در تهران شنیده بودم اما نمی‌توانستم در اینجا به ساخت آن بپردازم. بنابراین، با گروه ورزشی شبكه سه سیما تحقیقات خود را همراه با ساخت این فیلم آغاز كردم.

وی ادامه داد: این واقعه گذشته از اینكه بسیار دلخراش بود، خیلی جالب به نظر می‌رسید. به گفته ایلامی‌ها كه این اتفاق برای آنها افتاده بود، هنگام جنگ، در 365 روز سال، 365 هواپیما از بالای سر آنها عبور می‌كرد. بنابراین، جنگ كاملاً برای آنها عادی بود و این واقعه هنگام بازی دو تیم در آن ایام صورت گرفته است.

عیسی حاتمی‌كیا تصریح كرد: تیم منتخب فوتبال ایلام در رده سنی نوجوانان و جوانان كه خود را برای زیر گروه لیگ آماده می‌كرده، برای تمرین به اطراف استان می‌رود كه در آنجا با تیم چوار به یك دیدار تداركاتی می‌پردازد. در آن هنگام، هواپیماهای عراقی ابتدا از بالای سرشان عبور می‌كردند و بعد از شناسایی كامل، دوباره برمی گردند. سپس آنها را بمب باران می كنند و 15 نفر كشته می شوند.

مستندساز جوان با اشاره به استقبال فراوان مردم ایلام از ساخت این مستند، گفت: این استان بیشترین مرز را با عراق دارد. این مسئله برایم خیلی جالب توجه بود.

وی خاطرنشان كرد: ماجرای زمین چوار می‌تواند سوژه خوبی برای شروع یك كار سینمایی باشد كه نیازمند تحقیق بیشتر است.

این مستند كه در 6 دقیقه ساخته و از برنامه ورزشی نود پخش شد، با حمایت مدیریت شبكه سه سیما و مدیریت گروه ورزشی تهیه شد. این شبكه نگاه ویژه‌ای به حركات نوآورانه در این عرصه‌ها دارد.

منبع : خبرگزاری فارس