تبیان، دستیار زندگی
ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز، اظهار داشت: تاكنون شش جلد از این مجموعه به ناشر تحویل داده شده است و اكنون مشغول آماده‌سازی چهار جلد باقی مانده هستم كه امیدوارم ظرف دو ماه آینده به انتشارات امیركبیر سپرده شود ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ طنز ایران مكتوب شد

ابوالفضل زرویی نصرآباد

مجموعه 10 جلدی تاریخ طنز ایران، از ابتدا تا امروز، به قلم «ابوالفضل زرویی نصرآباد» به زودی توسط انتشارات امیركبیر چاپ و منتشر می‌شود.

ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنزپرداز،  اظهار داشت: تاكنون شش جلد از این مجموعه به ناشر تحویل داده شده است و اكنون مشغول آماده‌سازی چهار جلد باقی مانده هستم كه امیدوارم ظرف دو ماه آینده به انتشارات امیركبیر سپرده شود.

وی با بیان این‌كه این مجموعه به صورت كتاب‌های جیبی منتشر می‌شود، افزود: مجموعه 10 جلدی تاریخ طنز ایران برای آشنا شدن نسل جوان با ادبیات طنز ایران زمین است. متأسفانه در تاریخ ادبیات ایران، ادبیات طنز یا دیگر گونه‌های شوخ‌طبعی آمیخته شده است؛ یعنی وقتی می‌گوییم «عبید زاكانی» طنزپرداز است، تمام نوشته‌هایی را كه او داشته و از او باقی مانده است، طنز می‌دانیم؛ چه نظم و چه نثر. در صورتی كه همه كارهای «زاكانی» طنزآمیز نیست؛ بخشی از آن‌ها در ژانر طنز، بخشی در ژانر هزل، بخشی از آن‌ها هجو و بخشی از آثار عبید زاكانی فكاهی است.

زرویی نصرآباد ادامه داد: البته جداسازی طنز، به این معنا نیست كه هزل، هجو و فكاهی بد هستند، بلكه هركدام از اینها یك ویژگی دارند و یك گونه ادبی به شمار می‌آیند. اینكه مخاطب را مقابل یك حجمی از انواع شوخ‌طبعی قرار دهیم و آن‌ها را به عنوان طنز معرفی كنیم، طبیعتا قضاوت مخاطب را در مورد خیلی از انواع ادبی دچار اختلال می‌كنیم.

این طنزپرداز اضافه كرد: من در این مجموعه ده جلدی سعی كرده‌ام كارهایی را كه فقط و فقط طنز هستند، انتخاب كنم، برای اینكه معیار درستی از طنز فارسی در اختیار علاقه‌مندان مخصوصا جوان‌ترها قرار دهم. جلدهای اولیه این مجموعه به كارهای قدما، و جلدهای آخر به آثار معاصران می‌پردازد.

زرویی نصرآباد با بیان این‌كه هركدام از جلدهای این مجموعه، حدود صد صفحه دارد، درباره موضوعات هركدام از این جلدها گفت: هرجلد از این مجموعه به یك موضوع اختصاص دارد. جلد اول طنزهای عبیدزاكانی را بررسی می‌كند. جلد دوم به طنز در لطایف الطویف اختصاص دارد، كه فخرالدین علی صفی آن را نوشته است. جلد سوم و جلد چهارم به طنز عصر مشروطه می‌پردازد، و طنزهای روزگار مشروطه را كه با آزادی‌خواهی و موج جدیدی از ادبیات مواجه است، از زبان طنزآوران آن عصر بیان می‌كند.

وی افزود: جلد پنجم به نقیضه‌های ادبی تاریخ ادبیات ایران اختصاص دارد. دو جلد دیگر این مجموعه به طنز عصر انقلاب اسلامی ایران می‌پردازد. در سال‌های اولیه انقلاب مجموعا نزدیك به شصت عنوان نشریه طنزآمیز به چاپ می‌رسیده و منتشر می‌شده است و این رقم خیلی بالایی است. طبیعتا در آن عصر به خاطر نوع تحولی كه در ادبیات ایران رخ داد، تحولاتی نیز در عرصه طنز فارسی به وجود آمد، كه البته همه آنها قابل تأیید نیست. یك جلد از این مجموعه هم به «نسیم شمال» می‌پردازد و سیداشرف الدین حسینی را معرفی و بخشی از آثار طنزآمیز وی را نقل می‌كند.

زرویی نصرآباد ادامه داد: دو جلد آخر این مجموعه، به طنزسرایان امروز ایران اختصاص دارد و بیشتر سعی كرده‌ام طنزسرایانی را معرفی كنم كه در قید حیات نیستند.

وی در پایان گفت: امیدوارم اگر این مجموعه ادامه پیدا كرد به آثار طنزپردازان زنده و جوانی بپردازم كه خیلی خوب هم كار می‌كنند و طنز می‌نویسند.

منبع : خبرگزاری فارس