تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دو روز به‌ترتیب در 25 و 18 اسفندماه با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده‌اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای اعتصامی و اسدآبادی به تقویم 87 اضافه می‌شوند

اعتصامی و اسدآبادی

دو روز به‌نام پروین اعتصامی و سیدجمال‌الدین اسدآبادی از سال 1387 به تقویم رسمی كشور اضافه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این دو روز به‌ترتیب در 25 و 18 اسفندماه با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده‌اند.

پروین اعتصامی ‌25 اسفندماه سال ‌1285 در تبریز دیده به جهان گشود و بیش‌تر عمر كوتاه خود را در تهران گذراند. پدرش میرزا یوسف خان آشتیانی ملقب به اعتصام‌الملك دارنده و نویسنده‌ی مجله‌ی ادبی "بهار" و مترجم آثار فراوان فرانسه و عربی به فارسی بود.

پروین اعتصامی ادبیات فارسی و عربی را نزد پدر آموخت و از همان ابتدای كودكی سرودن شعر را آغاز كرد. تحصیلات خود را در كالج آمریكایی به پایان رساند و در سال ‌1303 و در ‌18سالگی فارغ‌التحصیل شد. پس از فراغت از تحصیل، مدتی در دفتر همان مدرسه آمریكایی به كار مشغول بود.

بعضی از شعرهای او در مجله‌ی "بهار" كه صاحب‌امتیاز آن پدرش بود، منتشر شده و دیوانش كه متجاوز از پنج‌هزار بیت شعر دارد، نخستین‌بار با مقدمه‌ای به قلم ملك‌الشعرا بهار در سال ‌1314 به چاپ رسید. شش سال بعد در سوم فروردین سال ‌1320 در بستر بیماری خفت و نیمه‌شب ‌16 فروردین در سن 35سالگی درگذشت.

اما سیدجمال‌الدین در شعبان سال 1254 در اسدآباد همدان به‌دنیا آمد.

پدرش از سن پنج‌سالگی او را با قرآن و مقدمات علوم روز آشنا كرد و سیدجمال را برای ادامه‌ی تحصیل علم با خود در سال 1264 به قزوین برد. مدت دو سال در آن‌جا بود و در سال 1266 به تهران آمد و به محضر آقا سیدصادق - عالم و مجتهد معروف - رسید و توسط او لباس روحانیت پوشید.

سیدجمال به همراه پدرش تهران را به مقصد عتبات عالیات ترك كرد. در راه چند ماهی در بروجرد نزد میرزا محمود مجتهد، تلمذ كرد و سرانجام با ورود به نجف و تحت تكفل علامه‌ شیخ انصاری به تكمیل معلومات خود پرداخت. در محضر شیخ ملاحسین همدانی به فراگیری علم تفسیر حدیث، فقه، اصول، كلام، فلسفه و منطق، ریاضی و طب و تشریح هیأت و نجوم پرداخت.

سیدجمال كه از روشنفكران مبارز استعمار بود، سفرهایی را به كشورهای مختلف داشت و اندیشه‌های سیاسی و بینش دینی، روشنفكری و آزادی‌خواهی، قلم و بیان، و تأثیر اندیشه‌های سیاسی و مذهبی‌اش در شرق و غرب قابل توجه‌اند.

در تقویم سال 87 همچنین 17 ربیع‌الاول، روز اخلاق و مهرورزی، سوم اردیبهشت روز ملی كارآفرینی، 27 خرداد روز جهاد كشاورزی، ششم مرداد، روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌یی، 23 مرداد روز مقاومت اسلامی (پیروزی مقاومت اسلامی مردم لبنان بر رژیم صهیونیستی) و ششم بهمن سال‌روز حماسه‌ی مردم آمل نام‌گذاری شده‌اند.

منبع : ایسنا