تبیان، دستیار زندگی
یك منتقد گفت: هر چند كه در برخی قسمت‌ها، ضرباهنگ «اغما» كند و به سریالی خسته كننده و تكراری تبدیل می‌شود، ولی در مجموع اثری ناموفق نیست ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقدی بر سریال «اغماء»؛

اغماء

كیوان كثیریان: ضرباهنگ «اغما» كند ولی در مجموع ناموفق نیست

حامد كمیلی از عهده‌ی ایفای نقش الیاس بهتر برآمده است

یك منتقد گفت: هر چند كه در برخی قسمت‌ها، ضرباهنگ «اغما» كند و به سریالی خسته كننده و تكراری تبدیل می‌شود، ولی در مجموع اثری ناموفق نیست.

كیوان كثیریان افزود: نمونه‌های مشابه «اغماء» در سال‌های گذشته ساخته شده است. اما در كل موفقیت سریال‌های ماه رمضان و نوروز را باید در كنار رقیبانشان ارزیابی كرد. از این دیدگاه «اغماء» جزو دو مجموعه‌ی موفق ماه رمضان سال جاری است. البته «میوه ممنوعه» كیفیت بهتری دارد.

وی درباره‌ی فیلمنامه‌ی «اغماء» گفت: فیلمنامه‌ی این اثر بد نیست. البته می‌توانست بهتر باشد. به هر حال با توجه به نوع مخاطبان و زمان پخش «اغماء» این سریال بد نیست.

این منتقد با بیان این كه «اغماء» جذابیت‌های خاص خود را دارد، اظهار كرد: علی‌رغم مشخص بودن پایان این سریال، دیدن مسایل نادیدنی برای مخاطبان جذابیت دارد. حتی اگر در قالب دروغی چون سینما و تلویزیون و تصویر بیان شود.

وی اضافه كرد: «اغماء» تلاش می‌كند با مرئی كردن مفاهیم ماورایی و نادیدنی مانند شیطان بخشی از مخاطبان را با خود همراه كند كه علاقه به دیدن شیطان و روش‌های او برای وسوسه‌ی انسان‌ها را دارد. البته حضور شیطان می‌تواند باری دراماتیك به این گونه سریال‌ها ببخشد.

كثیریان در ادامه گفت: شیطان می‌تواند به جای شخصیت‌های منفی بنشیند و تلاش او برای وسوسه كردن شخصیت مثبت و در نهایت شكست شیطانی موجب جذب مخاطبان به سریال می‌شود. البته «میوه ممنوعه» نیز به همین موضوع می‌پردازد. با این تفاوت كه در این سریال شیطان دیده نمی‌شود و وسوسه‌های او را می‌بینیم.

وی درباره‌ی كارگردانی «اغماء» اظهار كرد: سیروس مقدم كارگردانی موفق در عرصه‌ی تلویزیون است و این رسانه را خوب می‌شناسد و با نادیده گرفتن برخی از فرازها و فرودها و روند رو به رشدی داشته است و «اغماء» نیز جزو كارهای تقریبا قابل قبول اوست.

این منتقد افزود: زوایای دوربین در بخش‌هایی كه زاویه دید شیطان را می‌بینیم، خوب است علاوه بر آن مقدم توانسته بازی‌های روانی را در حد یك كار تلویزیونی مناسبتی از بازیگران خود بگیرد.

وی درباره‌ی حركات دوربین هنگام حضور شیطان گفت: هیچ كدام از ما نمی‌دانیم كه شیطان چگونه به اطراف خود می‌نگرند و آ‌ن چه در «اغماء» به تصویر درآمده است. تجسم عینی تلقی كارگردان از مباحث ماورایی است كه اجرای بدی نیز ندارد.در هر صورت پرداختن به این گونه موضوعات چالش برانگیز جسارت زیادی را می‌طلبد، چرا كه به عنوان نمونه در قسمت بیست و سوم برای نخستین بار در سریال تلویزیونی می بینیم كه فردی به صورت علنی می‌گوید «من ابلیس هستم»

این منتقد در زمینه‌ی بازی بازیگران «اغماء» اظهار كرد: امین تارخ (بازیگر نقش طه پژوهان) در حوزه‌ی یك كار تلویزیونی، بازی قابل قبولی ارایه داده است، هر چند كه شكل ظاهری و موقعیت شغلی او چندان با پایه‌های محكم اعتقادی این شخصیت همخوانی ندارد البته آن قدر تلویزیون كلیشه‌سازی كرده است كه متاسفانه نگاه ما را نیز به این رسانه تحت تاثیر قرار داده است به عنوان نمونه هر كس كه موی بلند دارد، شخصیتی منفی است.

وی با اشاره به بازی دیگر بازیگران گفت: ایرج نوذری (در نقش دكتر جودت) در نقش متفاوت‌تری نسبت به كارهای قبلی خود ظاهر شده است. لعیا زنگنه (در نقش دكتر بردیا) با توجه به فضای محدود نقش،بازی قابل قبولی را ارایه داده است. ناصر ممدوح (بازیگر نقش دكتر نایینی) بازی متوسطی داشته اما در كل حضور او نیز مثبت است.

این منتقد در ادامه اظهار كرد: در بین بازیگران جوان این مجموعه، چهره‌ی برجسته‌ای وجود ندارد و البته حامد كمیلی (بازیگر نقش الیاس) نسبت به كار قبلی خود با سیروس مقدم (پرواز در حباب) عملكرد بهتری داشته وتا كنون در «اغما» در سه تیپ ظاهر شده است، اما از عهده‌ی ایفای نقش الیاس بهتر برآمده است.

كثیریان در پایان یادآور شد: یك سریال طنز، یك مجموعه‌ی ماورایی، یك مجموعه با وجوه معنوی و قرآنی در سال‌های اخیر برای پخش در ماه رمضان تولید شده‌اند كه «اغما» در دسته‌ی آثار ماورایی می‌گنجد، البته در سال‌های گذشته سریال‌های «آخرین گناه»، «او یك فرشته بود» و «كمكم كن» با همین موضوع ساخته شده بود.

منبع : ایسنا

مطالب مرتبط :

نیروی اهریمنی‌ شیطان

شیطان مجسم را با تحقیق تصویر كردیم

گزارشی از پشت صحنه سریال اغماء

«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»