تبیان، دستیار زندگی
در هفته هشتم لیگ برتر چند ركورد قابل توجه به نام مربیان به ثبت رسید و در واقع این هفته ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواندنی های هفته هشتم

خواندنی های هفته هشتم

در هفته هشتم لیگ برتر چند ركورد قابل توجه به نام مربیان به ثبت رسید و در واقع این هفته ۵ مربى ۵ ركورد در تاریخ لیگ ثبت كردند. وینگو بگوویچ ركورددار بیشترین حضور یك مربى خارجى در تاریخ لیگ شد، جهانپور براى سومین بار از یك تیم اخراج شد، میثاقیان پرامتیازترین مربى راه آهن درلیگ برتر شد و افشین قطبى نیز در كسب امتیاز ركورد جالبى براى پرسپولیس به جاى گذاشت.

وینكو ركورد رایكوف را شكست!

وینكو بگوویچ در بازى مقابل پگاه، یكصد و سى وسومین حضور خود را به عنوان مربى در لیگ ایران تجربه كرد و بدین ترتیب ركورد تاریخى زدراكو رایكوف سرمربى سابق استقلال و سپاهان را پس از ۳۰ سال فرو ریخت. رایكوف طى سال هاى ۴۹-۵۶ به عنوان مربى ۱۳۲ بار حضور در لیگ را تجربه و ۶۶ برد و ۲۸ شكست نیز به دست آورد. بگوویچ نیز اولین بار در فصل ۷۸ هدایت فولاد را بر عهده گرفت و در ۱۰۰ بازى این تیم را رهبرى كرد. وینگو كه هفته قبل ۶۹ ساله شد، فصل ۸۲ نیز با پرسپولیس در ۲۶ بازى لیگ حضور داشت و در این فصل نیز تاكنون در ۷ بازى سرمربى پاس همدان بوده است. بگوویچ در ۱۳۳ بازى، ۴۶ برد و ۴۵ شكست داشته است.

میثاقیان پرامتیازترین مربى راه آهن در لیگ برتر

اكبر میثاقیان كه فصل قبل به زور راه آهن را در لیگ برتر حفظ كرد، با كسب دهمین امتیاز این فصل برترین مربى راه آهن از نظر كسب امتیاز در لیگ برتر شد . راه آهن كه سومین فصل حضورش در لیگ برتر را تجربه مى كند در ۲ فصل قبل فیروز كریمى، سیروس تابانى و عباس رضوى را به عنوان سرمربى روى نیمكت خود داشته است كه كریمى با كسب ۲۴ امتیاز پرامتیازترین مربى این تیم بود، اما میثاقیان در این هفته ۲۵ امتیازى شد. میثاقیان همچنین دومین مربى برتر راه آهن طى ۷ فصل حضور این تیم در لیگ نیز مى باشد.

قطبى با بهترین میانگین

افشین قطبى سرمربى پرسپولیس در ۸ بازى این فصل موفق به كسب ۶ برد و ۲ تساوى و ۲۰ امتیاز شده و در واقع او از ۲۴ امتیاز ممكن ۸۳ درصد آنها را كسب كرده است كه این بهترین میانگین كسب امتیاز توسط مربیان پرسپولیس در تاریخ لیگ محسوب مى شود. قطبى در صورت پیروزى در دربى مى تواند این میانگین را افزایش دهد. البته ناگفته پیداست كه این میانگین در صورت افزایش بازیهاى این مربى به تدریج كاهش مى یابد و اگر كسب ۷۵ امتیاز از این فصل كه هدف قطبى است را مد نظر قرار دهیم، در آن صورت میانگین او ۷۳ درصد خواهد شد.

سومین اخراج جهانپور

در هفته هشتم، لیگ برتر اولین قربانى خود را گرفت و مجید جهانپور پس از ۸ بازى و كسب ۴ امتیاز اولین مربى اخراجى این فصل لقب گرفت. جهانپور كه تاكنون ۳ بار در سال هاى ۸۱ و ۷۸ و ۸۵ تیم پگاه (استقلال رشت سابق) را به سطح اول لیگ آورده است، بلافاصله در فصل بعد اخراج شده است! در فصل ۷۹ در هفته چهارم و با ۴ امتیاز بركنار شد، در فصل ۸۲ در هفته پانزدهم و در حالى كه ۱۸ امتیاز داشت و در این فصل نیز پس از ۸ بازى و كسب ۴ امتیاز براى سومین بار از سكان رهبرى این تیم كنار رفت. جهانپور با ۳ بار اخراج از یك تیم یك ركورد عجیب را در تاریخ لیگ ثبت كرده است.

پرسپولیس با خودش مساوى شد

سرخپوشان پایتخت در هفته هشتم موفق به كسب بیستمین امتیاز خود در لیگ برتر شدند كه این بهترین عملكرد پرسپولیس طى ۸ هفته در ادوار لیگ برتر است. البته پرسپولیس در فصل ۷۹ نیز پس از هفته هشتم با ۶ برد و ۲ تساوى ۲۰ امتیازى بود كه در این فصل تاكنون با ركورد خود در آن فصل برابرى كرده است. پرسپولیس در فصل هاى ۶۸ و ۵۲ نیز تا هفته هشتم داراى عملكردى مشابه بوده است.

اولین غنایى لیگ برتر

نام غنا در این هفته وارد كتاب لیگ برتر شد. مارتین محمد منساه بازیكن ذوب آهن اولین غنایى بود كه بازى در لیگ برتر ایران را تجربه كرد. در ادوار گذشته لیگ برتر بازیكنان آفریقایى از مالى، نیجریه، كامرون، سنگال و توگو بازى در لیگ برتر را تجربه كرده بودند. منساه همچنین بیستمین بازیكن خارجى تاریخ ذوب آهن نیز بود و این باشگاه ازنظر استفاده از بازیكن خارجى در لیگ ركورددار است.

بازگشت اولروم پس از ۸۷۶ دقیقه

دنى اولروم آقاى گل فصل گذشته لیگ برتر در این هفته اولین گل خود در فصل جدید را به ثمر رساند . این اولین گل دنى پس از ۹ بازى و ۸۷۶ دقیقه بود . آخرین گل اولروم در هفته ۲۸ فصل قبل و در دقیقه ۶۱ مقابل صباباترى به ثمر رسیده بود. ۷ بازى بدون گل زده، بیشترین تعداد بازى است كه یك گلزن پس از عنوان آقاى گلى در فصل بعدى موفق به گلزنى نشده است كه دنى اولروم این ركورد را به نام خود كرد.

ركورددار اخراج دروازه بانان

ارشاد یوسفى دروازه بان شیرین فراز در بازى مقابل نفت، براى چهارمین بار با كارت قرمز مواجه شد تا ركورددار بیشترین اخراج یك دروازه بان در تاریخ لیگ شود. یوسفى قبلا ۳ بار در تیم هاى ابومسلم، شموشك و سایپا كارت قرمز دریافت كرده بود و در طول دوران حرفه اى خود فقط در سپاهان اخراج نشده است.

دهمین گل سپهر

سپهر حیدرى با گلزنى مقابل ذوب آهن آمار گل هاى خود را در لیگ برتر به ۱۰ رساند و پنجمین مدافع گلزن برتر این لیگ شد. حیدرى ۸ گل در ذوب آهن و ۲ گل نیز براى پرسپولیس به ثمر رسانده است. على انصاریان، سهراب بختیارى زاده، یحیى گل محمدى و ابراهیم تقى پور به ترتیب برترین مدافعان گلزن تاریخ لیگ برتر هستند كه سپهر حیدرى مى تواند تا رده سوم نیز بالا رود.

جاكیته دروازه بان جدید لیگ برتر!

وقتى تیمى ۳ تعویض خود را انجام داده و با اخراج دروازه بانش مواجه مى شود، مجبور است یكى از بازیكنان خود را با پوشاندن پیراهن دروازه بانى به درون دروازه بفرستد. در بازى شیرین فراز پس از اخراج ارشاد یوسفى،بدرا آلوجاكیته مدافع اهل مالى این تیم درون دروازه قرار گرفت و ۱۴ دقیقه از دروازه این تیم محافظت كرد كه این بیشترین دقایق حضور یك بازیكن غیر تخصصى در پست دروازه بان است. در فصل ۸۰ پس از اخراج دروازه بان تراكتورسازى مقابل فولاد، كاظم محمودى درون دروازه قرار گرفت و یك گل نیز از یحیى گل محمدى دریافت كرد.

سومین مربى برتر ملوان

محمد احمدزاده سرمربى ملوان با بردى كه مقابل برق شیراز به دست آورد، مجموع امتیازات كارنامه خود در ملوان را به ۷۳ رساند و بدین ترتیب سومین مربى برتر تاریخ ملوان در لیگ شد. البته بد نیست بدانید كه ملوان طى ۲۰ دوره حضور در لیگ فقط ۴ سرمربى داشته است! احمدزاده تا رسیدن به رتبه دوم مربیان ملوان در لیگ ۳۷ امتیاز لازم دارد كه با توجه به روند صعودى این تیم بعید نیست كه در پایان فصل به این جایگاه دست یابد. احمدزاده در هفته هاى قبل صدمین حضور و صدمین امتیاز لیگ برترى خود را كسب كرده و این سومین ركورد او در این فصل است.