تبیان، دستیار زندگی
گوش بسپار! چه ‌هیاهویی است درآسمان و زمین! صدای بال فرشته‌ها را می‌شنوی؟ با چه سرعتی آماده بازگشت می‌شوند. مهمانی به آخر رسیده و میزبانان آسمانی می روند تا تولد دوباره آنان را كه در ماه بخشش و مغفرت از پوسته گناه به درآمده‌اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنهار! فطر نزدیك است

فطر

گوش بسپار! چه ‌هیاهویی است درآسمان و زمین! صدای بال فرشته‌ها را می‌شنوی؟ با چه سرعتی آماده بازگشت می‌شوند. مهمانی به آخر رسیده و میزبانان آسمانی می روند تا تولد دوباره آنان را كه در ماه بخشش و مغفرت از پوسته گناه به درآمده‌اند به عرش نشینان بدهند. دوباره زمین می‌ماند و زمینیان.

آخرین شب نزدیك است، تنها چند سحر دیگر كه برخیزیم، صبحی از راه می‌رسد كه طلیعه‌اش دیگر رمضان نیست، چهار یا پنج غروب دیگر باید اشك ریزان"وداع" بخوانیم و به دامان مهربان‌ترین مهربانان چنگ بزنیم كه "اگر تاكنون بر من گناهی باقی است كه هنوز نیامرزیده‌ای و اراده عذاب و رنج مرا به آن گناه داری ... پیش از آن كه صبح این شب آخر رمضان طلوع كند و این ماه به پایان برسد، كرم كن و از آن گناه و نافرمانی كه كردم درگذر." (فرازی از دعای وداع ماه رمضان).

اما هنوز فرصت باقی است، همین چند روز و شب هم غنیمت است اگر بخواهیم می‌توانیم جزو روسفیدانی باشیم كه در صبح فطر، سرمان را بالا بگیریم و امیدوار باشیم به لطف خدا كه در ماه توبه و استغفار و مناجات و اجابت، ما نیز سهمی در خور داشته‌ایم و به فطرت پاك خود بازگشته‌ایم كه عید فطر را روز بازگشت به فطرت تعریف كرده‌اند.

روزی كه برای مسلمانان از سنگلاخ گناه درگذشته‌ای كه با همت و رای خود یك ماه كمر به عبادت و ریاضت و بندگی خالصانه بسته‌اند، نوید رسیدن به ساحل امن و ایمن بخشش و عطوفت است.

چنانچه حضرت امیر(ع) فرموده‌اند:ای بندگان خدا! بدانید كه كوچك‌ترین چیزی كه برای مردان و زنان روزه دار است، این است كه فرشته‌ای در روز آخر ماه مبارك رمضان به آنها ندا می‌دهد:ای بندگان خدا بشارتتان باد! كه خداوند متعال تمام گناهان گذشته شما را آمرزید. پس بنگرید كه بعد از این چگونه عمل خواهید كرد. (به نقل از امالی شیخ صدوق، ص۱۰۰ ‪.)‬

هنگامه حسرت نیست كه راه هنوز گشوده است. كافی است حساب‌های خود را روی دایره بریزیم. غیبت ها، دروغ ها، تهمت ها، حق و ناحق ها، حلال و حرام كردن ها، نگاه‌های ناپاك، كم فروشی‌هان بی‌اعتمادی ها، نامهربانی‌ها، جفا كاری‌ها و...

هنوز درهای توبه گشوده است. هنوز رمضان است و ما روزه داریم. همین چند سحر باقی مانده ، همین چند شب باقی مانده كه زمین و آسمان جولانگاه فرشته‌های خداست و همه چیز مهیاست تا بر دفتر سیاه كاری‌ها قلم عفو كشیده شود، باید یاعلی گفت و همت كرد.

باشد كه فطر، روز بازگشت ما نیز به فطرت پاك بشری باشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا